حقایق و قوانین عجیب کشور ترکمنستان؛ کره شمالی ثانی

تاریخ انتشار :

نبض بازار : وقتی به شما بگویند کشوری با محدودیت بسیار زیاد اولین کشوری که به ذهنتان می‌آید کره شمالی است. ولی در ادامه شما را با کشوری در همسایگی شمالی ایران قرارداد با قوانین بسیار عجیب آشنا می‌کنیم. پرویز پرتوکیا در رشته‌توئیتی اطلاعات جالبی در مورد حکومت مستبد ترکمنستان آورده که در ادامه با هم می‌خوانیم.

ترکمنستان

کشوری با جمعیت ۵.۸۰۰.۰۰۰ میلیون نفری کم جمعیتترین کشور ترک زبان در دنیاست (بدون در نظر گرفتن قبرس شمالی) پایتخت آن عشق آباد، در فاصله ۲۵ کیلومتری مرز ایران قرار دارد. پول رسمی این کشور منات است و نوع حکومت جمهوری شناخته شده است. هرچند که شباهت چندانی به حکومت‌های جمهوری ندارد.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

این‌ها اطلاعات اولیه درباره این کشور همسایه بود. در ادامه برخی از عجایب این کشور را با شما در میان خواهیم گذاشت.

نوع حکومت در قانون اساسی کشور جمهوری است. ولی در اصل تمامی قوانین تحت دستور مستقیم رئیس جمهور است. براساس نمودار دموکراسی در کشور‌های دنیا ترکمنستان ششمین کشور دیکتاتوری در جهان است. ترکمنستان در بین کشور‌های استقلال یافته از شوروی سابق نیز بدترین کشور در دموکراسی است.

ظهور صفر مراد نیازف

این کشور تقریبا ۷۰ سال تحت حکومت شوروی بود و مردم در زیر فشار دولت مرکزی بودند تا اینکه درسال ۱۹۸۵ برای دبیرکل حزب کمونیست ترکمنستان صفرمراد نیازف آمد. او معتقد بود به مردم ترکمنستان ظلم می‌شود و باید درصد بودجه و امکانات برای آن‌ها تعلق بگیرد. او همچنین در سال ۱۹۸۹ زبان ترکمنی را در کنار زبان روسی زبان رسمی کشور کمونیست اعلام کرد. تمامی این اقدامات باعث محبوبیت او شد و او بالاخره توانست در سال ۱۹۹۰ اولین رئیس جمهور ترکمنستان شود.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

صفرمراد نیازف بعد از استقلال ترکمنستان، برای خودش لقب ترکمن باشی (رئیس ترکمن‌ها) انتخاب کرد و اعلام کرد تا ابد رئیس ترکمن‌ها است. وی یک کتاب به نام روح نامه نوشت و اعلام کرد که هم تراز با قرآن است و همه باید ازبر باشند؛ و هرکس این کتاب را بخواند ثروتمند می‌شود و راحت‌تر به بهشت می‌رود. روح نامه یک کتاب درسی در مدارس است. حتی برای گرفتن گواهینامه رانندگی نیز از این کتاب سوال می‌آید و باید ازبر باشند.

روح نامه یک کتاب مقدس در ترکمنستان است تا جایی که دکتر‌ها نیز برای این کتاب قسم می‌خورند و دکتر می‌شوند. یک مجسمه از روح نامه هم در پارک عشق آباد ساخته اند که هر شب ساعت ۸ کتاب باز می‌شود و یک بخش از روح نامه از بلندگو‌های پارک پخش می‌شود.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

نیازف حتی نام ماه‌های سال را نیز تغییر داد و ماه ژانویه را به نام خود کرد و به ماه آوریل اسم مادرش را داد. در کل کشور مجسمه‌های مادر نیازف قرار دارند و به مادرش «مادر ملت» لقب داده است. نام بسیاری از خیابان‌ها و سینما‌ها و حتی یک عطر به نام مادر نیازف هستند.

یک مجسمه طلا از خودش نیز ساخته است و در همه جای کشور عکسش قرار دارد. شاید باور نکنید، ولی او قصد داشت در سال ۲۰۰۱ خودش را پیامبر ملی کشور اعلام بکند، ولی با توجه به افزایش اعتراضات از این اقدامش منصرف شد.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

بعد از اینکه موهایش را سیاه رنگ کرد، تمامی اسکناس‌های کشور را که با عکس با مو‌های سفید بود را جمع آوری کرد و اسکناس‌های جدید با عکس مو سیاه را منتشر کرد.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

سیگار کشیدن در بیرون / پلی بک خوندن / آرایش مجری‌های خبری / اپرا / رقص باله / دندان مصنوعی طلایی / ریش گذاشتن برای جوانان / نگهداری حیوانات و ... را ممنوع اعلام کرد. حتی برای طول عمر انسان نیز قانون گذاشت. برای مثال دوران نوجوانی را تا ۲۵ سال اعلام کرد و برای اینکه کسی بگوید پیر شده ام باید ۸۵ سال را رد می‌کرد.

روی کار آمدن محمدف

در سال ۲۰۰۶ نیازف در سن ۶۶ سالگی به دلیل بیماری دیابت و نارسایی قلبی درگذشت و به جای او قربان‌قلی بردی‌محمدف، معاون رئیس کابینه وزیران نیازاف آمد. (گرچه قرار بود جانشین نیازاف، عوض گلدی آتایف باشد، ولی ناگهان چندین پرونده بر علیه اش رو نمایی شد و او حذف شد)

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

با روی کار آمدن محمدف اوضاع بدتر هم شد؛ و حتی بعضی تحلیل گران شرایط را بدتر از کره شمالی اعلام می‌کنند. در کشور تمامی رسانه‌ها برای دولت هستند و هیچ روزنامه و تلویزیون خصوصی وجود ندارد، تمامی شبکه‌های اجتماعی فیلتر هستند و دسترسی به اینترنت برای شهروندان ممکن نیست، زن‌های خانگی و دختران و پسران مجرد لباس و کلاه و یا روسری مخصوص خود می‌پوشند. برای اینکه جلوی مهاجرت گرفته شود خروج از کشور برای مرد‌های زیر ۳۰ سال ممنوع است.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

این‌ها تنها بخشی از محدودیت‌های این کشور هستند. ترکمنستان چهارمین کشور در دنیا از نظر داشتن ذخایر گازی است. پایتخت این کشور بسیار زیبا و تمیز است و هر شب ساعت ۳ شب زن‌های کارگر شهرداری کل شهر را تمیز می‌کنند.  تقریبا بالای ۸۰% ساختمان‌های شهر نما‌های سفید و مرمری دارند. آنقدر در شهر ساختمان سفید رنگ وجود دارد که در کتاب گینس ثبت شده است.

هزینه میلیاردی دو رئیس جمهور برای توسعه شهر

به خاطر اینکه ترکمنستان خودش را یک کشور بی طرف ثبت کرده است، به دستور نیازاف با ۱۲ میلیون دلار یک برج که بالای آن مجسمه طلا نیازاف بود ساختند.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

با هزینه‌های میلیارد دلاری مسجد و مجتمع‌های ورزشی ساخته اند، ولی کسی نیست که در بیرون از آن‌ها استفاده بکند. حتی بزرگترین چرخ وفلک سر پوشیده دنیا نیز در ترکمنستان است. ولی مثل جاده‌های شهر. این چرخ و فلک نیز خالی است. تمامی این زیبایی‌ها برای نمایش است و شهروندان هیچ استفاده‌ای ندارند.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

عجایب ترکمنستان

  • خیابان‌ها و شهر‌ها تا ساعت ۸ عصر تقریبا می‌شود گفت که خالی هستند و در کل شهر جز کارگران عمرانی کسی نیست.
  • ساعت ۸ به بعد بعضی کافه‌ها و رستوران‌ها باز می‌شوند و کمی شلوغ می‌شود. ولی باید ساعت ۱۰ شب تعطیل شوند.
  • توریست‌ها حق ندارند از ساعت ۱۱ شب به بعد در بیرون باشند.
  • داشتن ماشینی غیر سفید و نقره‌ای رنگ ممنوع است؛ و فقط رئیس جمهور ماشین سبز رنگ دارد.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

  • قانون و قضایی کاملا در اختیار رئیس جمهور است و رئیس جمهور می‌تواند کل قوانین را لغو کند.
  • کشور در رده بندی بدترین کشور‌های اختلاس و رشوت در مقام ۱۹ است.
  • در کل کشور رشوه بی داد میکند جوری که پلیس می‌تواند به خاطر تمیز نبودن ماشین از راننده رشوه بگیرد.
  • در امر توریست هفتمین کشور در بدترین‌ها است؛ و گرفتن ویزا خیلی سخت است. حتی باید در هتلی مشخص اسکان یافته شود و حق ندارد مسافر جای دیگری برود برای اینکه فورا پلیس بتواند دسترسی داشته باشد.
  • ویزای ترکمنستان برای شهر عشق آباد است و برای کل کشور باید اجازه‌ی مجزا گرفته شود.
  • کسی که بخواهد با یک دختر ترکمنی ازدواج بکند باید ۵۰ هزار دلار به حساب دولت پول واریز کند.
  • اگر یک پسر ترکمن بخواهد با یک دختر غیر ترکمن ازدواج بکند، معمولا دولت به آن‌ها خانه نمی‌دهد.
  • در ترکمنستان ۸۰%بیابان است و فقط ۳% مناسب کشت.
  • تمامی املاک برای دولت هستند و خانه دارشدن سخت است.

دروازه جهنم

مشهورترین جای گردشگری کشور دروازه جهنم است که تقریبا ۵۰ سال پیش به صورت طبیعی ایجاد شد. مهندسان وقتی دیدند گاز است تصمیم گرفتند آتش بزنند تا گاز تمام بشود و به روستا‌های اطراف نرسد. ولی گاز تمام نشد و تا الان روشن است.

ترکمنستان؛ دیکتاتوری ناشناخته

با این همه درآمد گازی و نفتی و پنبه که دولت دارد بیش از ۶۰ درصد مردم ترکمنستان زیر خط فقر هستند. بیش از ۹۰ درصد مردم کارمند دولتی هستند و فقط ۱ درصد به اینترنت دسترسی دارند و دولت هر وقت بخواهد بدون هیچ گونه مدرکی می‌تواند تمام اموال و پول هرکسی را خواست مصادره کند.

اقدامات خوب

با این حال بعضی اقدامات خوب هم دارد:

  • قیمت بنزین و آب و گاز و برق و تلفن بسیار ناچیز است. (قبل سال ۲۰۱۹ رایگان بود)
  • برای تمامی خانم‌ها در روز ۸ مارس هدایا می‌دهد.
  • زن‌های دارای ۸ بچه (!) و بیشتر تمامی خدمات رایگان است.
  • خانواده‌های داری ۳ فرزند و بیشتر خانه و ماشین مجانی میگیرند.
  • ماهانه برای هر ماشین ۱۲۰ لیتر بنزین رایگان سهیمه دارند.
  • از طرف دولت مراکز عروسی دایر شده است که رایگان در اختیار زوج‌ها قرار می‌گیرد.

کرونا در این کشور

در مورد کرونا هم تا چند روز پیش رئیس جمهور کاملا انکار می‌کرد که در کشورش کرونا وجود دارد با این حال اخبار زیادی از گستردگی کرونا در کشور منتشر شده است؛ و تمامی مبتلایانی که در گذشته اند را با نام تنگی نفس و ... ثبت می‌کنند.

همه این اتفاقات در ترکمنستانی اتفاق می‌افتد که پایتختش ۲۵ کیلومتر از ایران فاصله دارد.