بورس هفته بعد چه می‌شود؟

تاریخ انتشار : شنبه، 27 ارديبهشت 1399

نبض بازار:  بازار سهام در هفته آینده چه سناریویی را اجرا می‌کند. آیا باید در انتظار ریزش شدیدتر شاخص باشیم یا اینکه تنها از رشد شتابان قیمت‌ها کاسته می‌شود.

بازار سهام اگر چه روز پایانی هفته جاری را با افت شاخص دنبال کرد اما نماگر بورس در هفته گذشته بازدهی چهار درصدی را ثبت کرد. با تداوم فشار عرضه‌ها در بازار، اکنون سناریوها برای هفته پیش رو متفاوت شده است؛ برخی استدلال می‌کنند روز پایانی هفته فرصتی برای خروج سهامداران از نقطه ضرر بود و به همین دلیل اصلاح جدی و ریزش‌های مداوم را حدس میزنند.

برخی هم اعتقاد دارند از شتاب صعودی سهام کاسته می‌شود و ممکن است دست‌اندازهای جدی در معاملات با تداوم عرضه حقوقی‌ها شکل گیرد اما در نهایت همه چیز به نفع بازار تمام می‌شود.

استدلال کسانی که سناریوی دوم را مطرح می‌کنند این است که همچنان جریان پول حاضر در بازار تعیین کننده است و با توجه سیگنال‌های دولت و بانک مرکزی در حمایت از بورس تاکید دارند پول فعلا در بازار باقی می‌ماند و از بازار نمی‌رود. البته رفتارشناسی پول‌های جدید نشان می‌دهد نمی‌توان به طور قاطع درباره رفتار آینده این پول‌ها نظر داد زیرا که پول‌های جدید از جایی آمده‌اند که به دنبال سود هستند و اگر جذابیت بازار آنها را فریفته خود نکند، چه بسا از بازار خارج شوند. این را هم فراموش نکنیم که این پول‌های جدید به دلیل اینکه دانش و تخصصی از بازار سهام ندارد، ممکن است اگر به سود نرسد، از بازار خارج شود.

در هر دو سناریو اشتراک نظر این است که دیگر نمی‌توان به مثابه قبل منتظر رشد شتابان و صعودی قیمت‌ها بود، هر چند که با توجه به عرضه بزرگ سهام دولتی‌ها و آزادسازی سهام عدالت هر گزاره‌ای به صورت مطلق تایید نمی‌شود.

با اتفاقات هفته جاری بازار با درک بهتری در انتظار رویدادهای جدی دیگری همچون عملکرد ماهانه شرکت‌ها و گزارش‌های صورت مالی است زیرا آن وقت دورنمای روشن‌تری در اختیار سهامداران قرار می‌گیرد. هفته بعد را باید با دقت رصد کرد، هر گونه رفتار اشتباه از سوی بازار، منجر به تصمیمات شتاب زده سهامداران عجول و آماتور برای خروج از بازار و سرازیری دوباره پول به بازارهای رقیب همچون ارز و سکه و مسکن خواهد بود.