کدام نمادها افزایش سرمایه داشتند؟

تاریخ انتشار : دوشنبه، 29 ارديبهشت 1399

در این گزارش به وضعیت هفتگی افزایش سرمایه‌ها از مرحله صدور مجوز توسط سازمان بورس تا ثبت آن در اداره ثبت شرکت‌ها پرداخته می‌شود. حرف «ح» پس از نمادهای بورسی به معنی «حق‌‌تقدم» و حرف «ج» به معنی «سهام جایزه» است.

نبض بازار: سهامداران «بانک اقتصاد نوین» (ونوین) در مجمع فوق‌العاده دوشنبه گذشته افزایش سرمایه بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی یا به عبارتی حدود ۱۳۲ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی را تصویب کردند.

براساس مجوز صادره علاوه بر محل «مازاد تجدید ارزیابی»، سازمان بورس موافقت اولیه را با افزایش سرمایه ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی از محل «مطالبات و آورده نقدی» هم اعلام کرده بود تا اجرای آن در اختیار هیات‌مدیره قرار گیرد و پس از ثبت افزایش سرمایه تجدید ارزیابی، به جریان افتد اما حاضران در جلسه به آن رای نداده و از دستورکار مجمع خارج کردند. تا روز شنبه هنوز افزایش سرمایه ونوین در سامانه معاملات اعمال نشده بود.

رشد قیمتی ونوین در سال جدید آنچنان شتاب گرفت که ظرف سه هفته، دو کنفرانس اطلاع‌رسانی به‌خاطر رشد قیمتی ۵۰ درصدی برگزار شد گرچه طبیعی است در کنفرانس دوم سوالی مطرح نشود.

در پاسخ شرکت به پرسش‌های کنفرانس اول «افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی سرمایه‌گذاری‌های بانک با توجه به رهنمودهای بانک مرکزی» منتفی اعلام شده و درباره تقسیم سود احتمالی در مجمع سالانه پیش‌رو، ضمن اینکه تاکید شده باید سودآوری به میزانی باشد که زیان انباشته تبدیل به سود انباشته شود، محدودیت‌هایی مانند میزان «کفایت سرمایه بانک» نیز برای تقسیم سود یادآوری شده است.

ونوین دیروز یکشنبه با بیش از ۶ درصد کاهش نسبت به قیمت تئوریک کشف قیمت شد ولی در ادامه توجه خریداران جلب شد و صف خرید نزدیک صد میلیونی برای آن تشکیل شد.

پس از ثبت افزایش سرمایه «سایپا» (خساپا) و بازگشایی پرحاشیه نماد آن در هفته گذشته، آگهی ثبت افزایش سرمایه «ایران خودرو» (خودرو) هم یکشنبه هفته قبل منتشر شد و سهام جایزه آن در پرتفوی سهامداران قابل معامله شد.

پس از بازگشایی ناموفق خساپا ظاهرا جلسه‌ای با سهامداران عمده آن گذاشته شد تا بلکه حاضر به عرضه شوند، که باوجود رشد بیش از ۱۰۰درصدی قیمت، عرضه چندانی رخ نداد و نماد متعادل نشد. این بازگشایی به قولی روی کلیت بازار و حتی نمادهای هم‌خانواده سایپا اثر منفی گذاشت. حتی زمان معاملات آن به شیفت سوم معاملات یعنی یک بعدازظهر به بعد موکول شد.

در روز شنبه که بیشتر نمادهای بازار در صف‌های فروش بی‌خریدار، بازار را به پایان رساندند، نوعی سهمیه‌بندی کم‌سابقه برای خریداران خساپا در نظر گرفته شد، طوری‌که هر کد معاملاتی تنها می‌توانست یک سفارش حداکثر ۱۰۰ هزارتایی وارد سامانه معاملات کند که البته تاثیر چندانی در عطش خریداران نداشت. پیغام ناظر برای بازگشایی خودرو نیز روز شنبه منتشر شد و قرار شد نماد بعد از ساعت ۲ بعدازظهر که می‌توان آن را شیفت چهارم معاملات نامید، بازگشایی شود.

خودرو هم با وجود رشد ۱۰۰درصدی قیمت در صف خرید سنگین به همراه سهمیه‌بندی برای خریداران معامله شد. خودرو در هفته آخر سال گذشته در مجمع فوق‌العاده‌اش افزایش سرمایه حدود ۱۸۷۱ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی را به تصویب رساند.

سایپا در سال ۱۳۹۴ از محل تجدیدارزیابی افزایش سرمایه داده بود، اما ایران خودرو برای اولین بار اقدام به این کار کرد. در هفته گذشته خبر افزایش نرخ محصولات ایران‌خودرو به میزان میانگین ۱۰ درصد هم منتشر شد و البته اعلام رسمی آن به این هفته موکول شد. این تصمیم گرچه در اصل برای کم کردن فاصله قیمت بازار و کارخانه و به قول مسوولان «کوتاه کردن دست دلالان» صورت گرفت، اما شاید بتواند مرهم کوچکی بر زیانده بودن این شرکت در سال‌های اخیر باشد.

براساس گزارش فعالیت خودرو برای یک‌ماهه منتهی به پایان فروردین از حدود ۱۵ هزار خودروی تولیدی تنها ۶ هزارتای آن به فروخته شده و بقیه احتمالا با قیمت جدید وارد بازار خواهد شد.

«پخش البرز» (پخش) سرمایه جدید ۹۵ میلیارد تومانی خود پس از افزایش سرمایه حدود ۵۸ درصدی خود را به ثبت رساند. پخش البرز هفته گذشته خبر از دریافت مابقی ۴۰۰‌میلیارد تومان اوراق خزانه اسلامی (اخزا) داد که اسفند سال گذشته بابت مطالبات از وزارت بهداشت به نامش منتقل شده بود.

چندسالی است دولت بابت بدهی‌هایش به طلبکاران، اوراق خزانه اسلامی تحویل می‌دهد که دریافت‌کنندگان آن در صورت نیاز مالی می‌توانند آنها را در فرابورس با قیمتی کمتر از بهای اسمی بفروشند که اصطلاحا به آن تنزیل اوراق می‌گویند.

اگر هم تا زمان سررسید آن صبر کنند مبلغ اسمی آن را دریافت خواهند کرد. در این بین هم می‌توانند از آنها به‌عنوان «وثیقه تسهیلات بانکی» یا «پشتوانه اسناد تضمینی» استفاده کنند. پخش البرز از پیشگامان دریافت این اوراق در سه سال پیش بود که البته بعد از آن شرکت‌های دیگر هم به استقبال از آن روی آوردند.

شرکت غذایی «صنعتی پارس مینو» (غپینو) ثبت افزایش سرمایه بیش از ۴۲۵ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هایش را چهار‌شنبه به سرانجام رساند تا با سرمایه جدید بیش از ۶۶۲ میلیارد تومانی آماده بازگشایی نماد شود.

شرکت بازارپایه‌ای «سرمایه‌گذاری وثوق امین» (وثوق) با گذشت اندکی کمتر از سه ماه از مجمع فوق‌العاده، سرمایه جدید ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی‌اش پس از افزایش سرمایه حدود ۴۷ درصدی را به ثبت رساند.

وثوق یکی از زیرمجموعه‌های شرکت بورسی «سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران» (وتوصا) محسوب شده و در پرتفوی خود تنها اوراق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و اسناد خزانه اسلامی (اخزا) را نگهداری می‌کند. وثوق در دوره ۹ ماهه منتهی به پایان فروردین‌ماه امسال به ‌ازای هر سهم با سرمایه جدید بیش از ۴۵ تومان سود ساخته است.

پس از ثبت افزایش سرمایه ۳۰ درصدی «زرین معدن آسیا» (فزرین) از سود انباشته، شرکت فرابورسی «صنعتی و معدنی کیمیای زنجان گستران» (کیمیا) که می‌توان به خاطر سهامدار عمده مشترک آنها را برادر و خواهر نامید، خبر از ثبت افزایش سرمایه حدود ۷۳‌درصدی از سود انباشته و سرمایه جدید ۴۰‌میلیارد تومانی داد.

«فیبر ایران» (چفیبر) اعلام کرد در حراج بیش از ۴۵ میلیون حق‌تقدم استفاده نشده برای هر برگه مبلغ ۶۲۷۷ ریال به‌دست آورده است که افراد حقیقی دارنده آن برای دریافت باید به بانک سپه مراجعه کنند. چفیبر سال‌هاست از عملیات خود سودی به‌دست نمی‌آورد و براساس صورت‌های مالی دوره ۹ ماهه منتهی به پایان آذرماه سال گذشته، حدود (۹) تومان زیان انباشته به ازای هر سهم دارد.

آنچه سبب استقبال خریداران از این سهم طی چند سال اخیر شده است، بیشتر دارایی‌های ملکی شرکت است، به ویژه زمین‌های کارخانه که در مجاورت منطقه آزاد انزلی قرار گرفته و احتمال دارد ارزش افزوده‌ای را برای آن به ارمغان آورد.

در مجمع فوق‌العاده دو سال پیش، سهامداران چفیبر تصمیم گرفتند برخی از ماشین‌آلات خطوط قدیمی را برای فروش به مزایده بگذارند که چند نوبت هم مزایده برگزار شد و خریداری نیامد. نهایتا مدیران تصمیم گرفتند قطعات این ماشین‌آلات را پیاده (دمونتاژ) کنند و همزمان به‌صورت آهن‌آلات و ضایعات به فروش برسانند.

البته شرکت همزمان برای تغییر برخی از محصولات شرکت برای تطابق با نیاز بازار هم اقداماتی انجام داده است. چفیبر اخیرا خبر از دریافت سند شش‌دانگ برای قطعه زمینی در رودبار که با فروش‌نامه (مبایعه‌نامه) خریداری کرده بود، داد.

در چند روز گذشته، معاملات اولیه برگه‌های حق‌تقدم «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» (ومعادن)، «گروه صنعتی پاکشو» (پاکشو)، «جنرال مکانیک» (رنیک)، «بیمه دانا» (دانا) و حراج حق‌تقدم‌های «صنایع ماشین‌های اداری ایران» (مادیرا) به پایان رسید.

با اصلاحی که در اکثر نمادهای بازار در دو روز آخر هفته گذشته صورت گرفت، فاصله نامعقولی که بین برخی از حق‌تقدم‌ها با نماد اصلی پیش آمده بود، عمدتا به حالت معمول برگشت و تنها نماد «داروسازی سبحان آنکولوژی» (دسانکو) هنوز این وضعیت را داراست؛ یعنی با احتساب صد تومان واریزی، قیمت حق‌تقدم از سهم گران‌تر است.