بازار ارز به‌زودی آرام می‌شود؟

تاریخ انتشار : چهارشنبه، 31 ارديبهشت 1399

تشدید نوسانات بازار ارز و ثبت رکوردهای نجومی برای قیمت ارز موجب شده است در برخی مناطق شاهد تشکیل صف خرید و افزایش تقاضا برای ارز باشیم.

در روزهای اخیر اختلاف قیمت زیاد قیمت ارز در صرافی‌های بانکی و بازار آزاد موجب شده بود عده‌ای با هدف کسب سود آنی با حضور در صرافی‌های بانکی و تشکیل صف خرید، نسبت به خرید ارز این صرافی‌ها و فروش در بازار آزاد با قیمت بالاتر سودهایی به جیب بزنند.

ولی بانک مرکزی با افزایش قیمت ارز در صرافی‌های بانکی تلاش کرد اختلاف قیمت صرافی بانکی و آزاد را به حداقل برساند اما ظاهراً بازار این بار جلوتر است و با ثبت قیمت‌های لحظه‌ای و رکوردهای جدید، بازارساز را ناچار به افزایش مجدد نرخ می‌کند.

فعالان بازار ارز عمده‌ترین دلیل نوسانات اخیر را جو روانی حاکم در بازار می‌دانند و می‌گویند بیشتر از آنکه این نوسانات ریشه اقتصادی و منطقی داشته باشد به‌خاطر فضای روانی و افزایش تقاضاست.

یکی از صرافی‌ها می‌گفت: خیلی از مردم بعد از اینکه دیدند بورس رشد خوبی دارد ولی قادر نیستند در بورس سرمایه‌گذاری کنند نسبت به خرید دلار و سکه اقدام کردند تا از این طریق هم ارزش پول خود را حفظ و هم سرمایه‌گذاری کرده باشند.

* دوباره بحران ارزی خواهیم داشت؟/ همتی: شرایط از مرداد و شهریور 97 سخت‌تر نیست

فضای بازار به‌خصوص بعد از کرونا و بروز آثار اقتصادی شیوع این ویروس، متشنج شده و برخی از کارشناسان هشدار می‌دهند که مبادا بحران ارزی 97‌ــ‌96 یا 91‌ــ‌90 بار دیگر تکرار شود، برخی دیگر از کارشناسان نیز می‌گویند: اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً جهش ارزی خواهیم داشت!

اما  امروز عبدالناصر همتی وضعیت بازار را تشبیه و تصریح کرده که شرایط سخت‌تر از مرداد و شهریور 97 نیست؛ در آن روزها با شروع و تشدید تحریم‌های آمریکا، بازارهای ارز، سکه و سایر دارایی‌ها به‌شدت به هم ریخت و نرخ دلار در بازار به رقم‌های بسیار بالا رسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی از تلاش برای برقراری ثبات مجدد در بازار خبر داد و با مرور وضعیت بازارها در ماه‌های قبل تأکید کرده است که با مدیریت بازارها و تدابیری که به‌کار گرفته شد، علی‌رغم تمامی مشکلات در مدت دو سال گذشته، ثبات نسبی بازارها در نرخ‌های بسیار پایین‌تر ارز، برقرار و رشد اقتصاد غیرنفتی در اواخر سال 98 مثبت شد.

* بازار به‌زودی آرام می‌شود/ عرضه در سامانه نیما تقویت شد

از جمله دلایل افزایش قیمت ارز و تشدید نوسانات اخیر از دیدگاه همتی عبارتند از تداوم فشار حداکثری، شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سه‌ماهه بسیاری از فعالیت‌ها و کاهش قیمت نفت و سایر فرآورده‌های نفتی، و تهدیدات جدید آمریکا که انتظارات تورمی را بالا برده است.

یکی از صراف‌های فعال در بازار ارز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در تشریح وضعیت بازار ارز این‌طور گفته که در روزهای اخیر عرضۀ ارز در سامانه نیما تقویت شده است و به‌زودی آرامش در بازار برقرار خواهد شد.

او قبلاً تأکید داشت که یکی از دلایل افزایش قیمت ارز، کمبود عرضه در سامانه نیما به‌خاطر مشکلات صادرات ناشی از کروناست؛ ولی امروز به خبرنگار ما گفت که برخی از پتروشیمی‌ها نیز فروش‌های عمده داشته‌اند که موجب افزایش عرضه شده است.

این فعال بازار ارز همچنین با تأکید بر اینکه نیازهای عمده ارزی که در روزهای اخیر شکل گرفته بود به‌تدریج در حال رفع است، گفت: احتمالاً تا چند روز آینده از شدت نوسانات ارزی در بازار کاسته خواهد شد.