چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟

تاریخ انتشار : يکشنبه، 4 خرداد 1399

نبض بازار: این روزها فروشگاه های اینترنتی در حال افزایش هستند. یکی دو سالی ست که تقریبا این امکان به وجود آمده است که می توان هر گونه کالا یا خدماتی را به صورت آنلاین تهیه کرد. از لباس و کفش گرفته تا اجناس خاص و تخصصی در زمینه های گوناگون همه و همه، همین جا به فاصله فشردن چند دکمه کیبورد در خدمت کاربران اینترنتی ست.

این موضوع تسهیلات بسیاری را فراهم کرده است و دسترسی به احتیاجات را بسیار ساده تر از قبل کرده است، اما سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می شود این است که چگونه می توان به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کرد ؟
در صورتیکه مبلغ فاکتور به صورت آنلاین از طریق درگاه اینترنتی به فروشگاه اینترنتی پرداخت شود آیا تضمینی برای دریافت سرویس مناسب وجود دارد یا خیر ؟
آیا ممکن است که فروشگاه اینترنتی کلاه بردار باشد ؟
و بسیاری سوالات دیگر که در ذهن افراد نقش می بندد.
در این نوشتار راهکار نحوه اطمینان و اعتماد به یک فروشگاه اینترنت را به شما معرفی می کنیم.

در هر کشوری سامانه های مختلفی جهت ایجاد قوانین و چهارچوب کاری سایت ها و فروشگاه های اینترنتی وجود دارد. نماد اعتماد الکترونیکی کسب و کارهای اینترنتی راهکار مرکز توسعه تجارت الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت تایید هویت کسب و کارهای اینترنتی در کشور عزیزمان ایران است.

هر وب سایتی جهت دریافت مجوز خرید و فروش برخط (online) نیاز است که قبل از شروع به کار از این سامانه مجوز دریافت کند. صاحبان کسب و کارهای اینترنت جهت دریافت مجوز مشهور به اینماد می بایست که اطلاعات کامل کسب و کار خود را در این سامانه اظهار کنند.

این اطلاعات شامل اظهار شخصیت حقوقی یا حقیقی صاحب یا صاحبان کسب کار، اطلاعات سامانه آنلاین و همچنین اطلاعات مرتبط با کالاها یا خدماتی ست که به صورت آنلاین ارائه می شود.

در تصاویر زیر برخی از اطلاعاتی که در این سامانه اظهار می شود قابل مشاهده است :

تصویر ۱ : اطلاعات صاحب فروشگاه ( شخصیت حقیقی ) که می بایست به سامانه اظهار شود.

تصویر ۲ : اطلاعات سامانه آنلاین که می بایست به اینماد اظهار شود.

تصویر ۳ : اطلاعات حوزه کالا یا خدماتی که در کسب و کار آنلاین ارائه می گردد.

در نهایت بعد از اظهار اطلاعات فوق، سامانه اینماد این اطلاعات را بررسی می کند و در صورتیکه کسب و کار اینترنتی، جهت دریافت نماد اعتماد الکترونیک تایید شود، اینماد به کسب و کار اعطا می شود و سایت اینتنرنتی می بایست که این نماد را مانند تصویر زیر در وب سایت خود اعلام کند.