رفع سلولیت‌های سرسخت

تاریخ انتشار : شنبه، 17 خرداد 1399

 نبض بازار: آیا واقعا راهی برای خلاص شدن از چربی‌های بدشکل و قلمبه سلمبه‌ی روی ران های‌تان وجود دارد؟ رفع سلولیت خیلی سخت است، اما راهکار‌هایی برای کاهش آن‌ها وجود دارد.

بهترین روش خلاص شدن از سلولیت‌های سرسخت

چرا سلولیت تشکیل می‌شود؟

سلولیت چربی طبیعی و کاملا نرمال زیر پوست است که به علت اینکه روی بافت همبند فشرده می‌شود، به صورت برآمده و فرورفته جلوه می‌کند و باعث می‌شود پوستِ روی آن ناهموار به نظر برسد. افراد چاق و لاغر همگی سلولیت دارند و خانم‌ها بیشتر از مرد‌ها سلولیت دارند. عوامل دیگری که می‌توانند سلولیت ایجاد کنند شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تغذیه نادرست
  • رژیم‌های لاغری نادرست
  • کُندی سوخت و ساز
  • عدم تحرک بدنی
  • تغییرات هورمونی
  • دهیدراته شدن بدن
  • چربی زیاد بدن
  • ضخامت و رنگ پوست

سلولیت در پوست‌های تیره‌تر کمتر خودنمایی می‌کند؛ بنابراین اگر شما پوستی روشن داشته باشید شاید بتوانید با برنزه کردن تا حدودی از جلوه‌ی این سلولیت‌ها کم کنید. راه‌های دیگری هم برای خلاص شدن از سلولیت‌های سرسخت وجود دارد که بعضی از آن‌ها بهتر از بقیه جواب می‌دهند.

دستگاه لاغری کرایولیپولیسیس برای درمان سلولیت

در این شیوه‌ی غیرتهاجمی لاغری، سلول‌های چربی فریز شده و نابود می‌شوند. وقتی سلول‌های چربی نابود شدند، بدن شما به طور طبیعی آن‌ها را دفع می‌کند. این درمان معمولا برای فُرم دادن بدن استفاده می‌شود، اما از بین بردن چربی‌ها نیز می‌تواند وضعیت سلولیت‌های‌تان را بهتر کند. کرایولیپولیسیس به سه جلسه یا ۳ تا ۴ ماه درمان نیاز دارد تا نتیجه حاصل شود.

درمان با لیزر که به آن رادیوفرکانسی نیز گفته می‌شود درمان موثری برای سلولیت است. درمان سلولیت با لیزر معمولا ترکیبی از ماساژ، لیپوساکشن و یا لایت تراپی است. در این شیوه، چربی‌ها به صورت مایع درمی‌آیند، بافت همبند برش می‌خورد تا چین و چروک‌ها رفع شوند، تولید کلاژن افزایش می‌یابد و پوست سفت می‌شود، جریان خون افزایش می‌یابد و احتباس آب در بافت‌ها کمتر می‌شود. انتظار می‌رود در لیزردرمانی سلولیت، نتایج دست کم تا ۶ ماه باقی بمانند. اثرگذاری این نوع درمان به فاکتور‌هایی مثل تغذیه، عوامل ارثی، عملکرد متابولیسمی و توازن هورمونی نیز بستگی دارد.

ماساژ اندرمولوژی برای درمان سلولیت

بیشتر روش‌های درمان سلولیت بر پایه‌ی این ایده هستند که با افزایش جریان خون و کاهش تجمع مایعات، سلولیت درمان شود و در نتیجه نواحی باسن و ران، ظاهر زیباتری پیدا کند. ماساژ نیز یکی از تکنیک‌هایی است که جریان خون را در ناحیه‌ی مورد نظر افزایش می‌دهد.

اندرمولوژی یا لیپوماساژ نوعی خاص از ماساژ مکانیکی است. اندرمولوژی نوعی ماساژ عمقی بافت است که توسط یک ماشین که دارای دو رول همراه با مکش ملایم است انجام می‌شود و در سطح بافت باعث کشش چربی و حرکت ماساژوار رول‌ها روی آن می‌شود و به طور‌عمقی بافت را تحت تاثیر قرارمی‌دهد. اندرمولوژی اولین درمان سلولیت است که توسط FDA پذیرفته شده و باعث کاهش حجم سلولیت می‌شود.

افرادی‌که این عمل را انجام می‌دهند اندرمولوژیست نام دارند و فقط یک شخص دوره دیده قادر به انجام آن است. در‌طی زمانی‌که چنین بافتی همراه با مکش دستگاه تحت تاثیر حرکت رول‌ها قرارمی‌گیرد، بافت همبند تحت کشش قرار‌گرفته و باعث کاهش حجم سلولیت می‌شود. این درمان نه تنها بافت سلولیت را کاهش می‌دهد بلکه باعث کاهش سایز بدن نیز می‌گردد. از‌طرفی موجب بهبود خون رسانی به بافت، کاهش اسپاسم عضلات و بهبود عملکرد آن‌ها نیز می‌شود. هدف اصلی اندرمولوژی کاهش سلولیت و بهبود آن است. به طوری‌که دیگر نمای پوست پرتقالی ناشی از سلولیت در سطح بدن دیده نشود. در تکنیک اندرمولوژی پوست نه تن‌ها لیفت می‌شود بلکه رول‌ها باعث کاهش سلولیت می‌شوند.

امروزه دو‌نوع اندرمولوژی در دنیا مطرح است. لیپوماساژ و لیفت‌ماساژ؛ در لیپو‌ماساژ چربی هدف اصلی است و توسط رول‌ها ماساژ داده شده و در‌نتیجه کاهش بافت‌چربی رخ می‌دهد. در تکنیک لیفت ماساژ، پوست نمای صاف‌تر و جوان تری پیدا می‌کند.

رفع سلولیت با عضله سازی و چربی سوزی

بهترین روش خلاص شدن از سلولیت‌های سرسخت

افراد با هر فرم بدنی و سایزی می‌توانند سلولیت داشته باشند، اما اگر شما اضافه وزن دارید، موثرترین روش درمان سلولیت این است که وزن اضافی‌تان را از بین ببرید و بدن‌تان را قوی کنید. کمتر بخورید و بیشتر ورزش هوازی و قدرتی انجام دهید. تمرین با وزنه دست کم دو بار در هفته بسیار عالی است. روی پاها، باسن و کمرتان تمرکز کنید. عضلات قوی و تفکیک شده‌ای که زیر لایه‌ای از چربی پنهان شده‌اند، خودشان را نشان می‌دهند و پوستی یکدست‌تر با ظاهری زیباتر خواهید داشت.

درمان سلولیت با سابسیژن

این شیوه‌ی کمتر تهاجمی نیز می‌تواند سلولیت را تا حدودی درمان کند. نتایج درمان سلولیت با سابسیژن می‌توانند تا دو سال باقی بمانند. سابسیژن روشی برای آزاد کردن بافت‌های همبند سفت یا بافت‌های فیبروتیک است. بافت همبند اسکار‌ها را به بافت‌های زیرین متصل می‌کند. در این روش ناحیه‌ی تزریق بی‌حس شده و سوزن مخصوصی از طریق سوراخ کردن سطح پوست وارد آن می‌شود. با استفاده از لبه تیز این سوزن، رشته‌های فیبروتیک پاره می‌شوند. سپس پوست برای ترمیم زخم‌های ایجاد شده، شروع به تولید کلاژن می‌کند. به این ترتیب با افزایش تولید کلاژن و آزادسازی رشته‌های فیبروتیک، ظاهر اسکار‌ها بهبود می‌یابد.

سابسیژن چه کاربرد‌های دیگری دارد؟

  • اسکار‌های وسیع فرورفته (در اثر آکنه، آبله مرغان، تروما یا جراحی)
  • اسکار ناشی از پیوند پوست
  • چین و چروک‌های پوستی
  • سلولیت (فرورفتگی پوست در اثر تجمع چربی)

درمان سلولیت با محصولات موضعی

انواع کرم‌های موجود در بازار ادعا می‌کنند که می‌توانند سلولیت را کاهش بدهند. خیلی از این محصولات رفع سلولیت، عناصری دارند که به تجزیه و متابولیسم چربی کمک می‌کنند، مثلا کافئین، آمینوفیلین و تئوفیلین. سایر محصولات رفع سلولیت نیز حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره‌های گیاهی هستند. به طور کلی این محصولات به تنهایی اثرات کمی دارند، اما همراه با سایر روش‌های درمان سلولیت می‌توانند موثر و مفید باشند.

برخی شواهد نشان می‌دهند کرم رتینول می‌تواند به درمان سلولیت کمک کند، اما نتایج ممکن است خیلی خوب نباشند. مصرف کرم رتینول ۰.۳ درصد دو بار در روز و به مدت ۶ ماه می‌تواند پوست‌تان را ضخیم‌تر کرده و از ظاهر پوست پرتقالی آن کم کند.

درمان‌های سلولیت که باید با احتیاط انجام شوند یا کلا از آن‌ها اجتناب کنید

برخی از پزشکان مواد شیمیایی خاصی به لایه‌ی چربی زیر پوست تزریق می‌کنند تا متابولیسم آن را افزایش داده و سلولیت‌های کمتر به چشم بیایند. این پروسه معمولا مزوتراپی نامیده می‌شود. مواد شیمیایی به کار رفته در این شیوه از رفع سلولیت شامل فسفاتیدیل کولین، آمینوفیلین، هورمون‌ها، عصاره‌های گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شوند. شواهد اندکی مبنی بر موثر بودن این مواد وجود دارد. بیشتر پزشکان این روش رفع سلولیت را توصیه نمی‌کنند، زیرا خطر عفونت، التهاب، بثورات پوست و تورم پوست وجود دارد.

لیپوساکشن نیز روشی از برداشتن چربی است که معمولا در ناحیه‌ی ران‌ها، باسن و شکم به کار می‌رود، اما در واقع می‌تواند باعث شود گودی به جا مانده از حذف چربی‌ها، از قبل هم بدتر به نظر برسد.

درمان سلولیت با کربوکسی تراپی

بهترین روش خلاص شدن از سلولیت‌های سرسخت

کربن دی اکسید تراپی که آن را معمولا با نام کربوکسی تراپی می‌شناسند، به بکارگیری CO۲ برای اهداف درمانی گفته می‌شود. این تکنیک در سال ۱۹۳۲ در فرانسه ابداع شد. در ابتدا، این تکنیک طی یک عمل جراحی زیرپوستی و با به کارگیری حمام‌های حاوی آب داغ کربنه شده انجام می‌گرفت و یا از کربن دی اکسید اشباع شده با آب، به صورت مستقیم استفاده می‌شد.

این تکنیک برای درمان زخم‌ها و بیماری‌های شریانی به کار گرفته می‌شد. نتایج به دست آمده از درمان‌ها، باعث تشویق محققین برای مطالعات بیشتر شد به طوری که امروزه شاهد گسترش کاربرد‌های درمانی این روش هستیم. با پیدایش تکنولوژی‌های جدید، کاربرد این روش دیگر فقط سطحی نبوده و نفوذ مستقیم CO۲ به زیر پوست را نیز در برمی‌گیرد. مطالعات متعددی به بررسی تأثیر درمان با کربوکسی تراپی روی تجمع چربی‌ها (adiposities) پرداختند. این مطالعات کاهش قابل توجه چربی در نواحی محیطی شکم، ران و زانو را گزارش کردند.

درمان سلولیت با اولتراسوند

تکنیکی به نام لیپوساکشن اولتراسونیک یک روش غیرتهاجمی است که چربی‌ها را هدف گرفته و نابود می‌کند. شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد اولتراسوند به تنهایی بتواند سلولیت را درمان کند. اما این شیوه درمان سلولیت همراه با سایر روش‌ها می‌تواند از خودنمایی سلولیت‌ها بکاهد.

یک متخصص پوست می‌تواند کمک‌تان کند تصمیم بگیرید چه نوع درمان سلولیت برای‌تان مناسب است؟

قبل از اینکه هر گونه جراحی زیبایی انجام دهید همیشه بهتر است با پزشک‌تان که می‌تواند بهترین نوع درمان را به شما توصیه کند مشورت کنید. نتیجه‌ای که از روش انجام شده می‌گیرید بستگی به مهارت و تجربه‌ی کسی دارد که این درمان را برای‌تان اجرا می‌کند نیز دارد. متخصص پوست در شناخت پوست تبحر دارد و می‌داند زیر پوست شما دقیقا چه چیزی قرار دارد، بنابراین به توصیه‌ی پزشک‌تان گوش دهید و هر سوالی دارید از او بپرسید.

بهترین روش خلاص شدن از سلولیت‌های سرسخت

منابع: webmd ،aad