تاثیر خواب بر عملکرد جنسی چیست؟

تاریخ انتشار : يکشنبه، 18 خرداد 1399

 نبض بازار: یکی از بحران‌های بهداشت همگانی که در حال حاضر میلیون‌ها بزرگسال را تحت تأثیر قرار داده است، کمبود خواب گسترده‌ای است که به نظر می‌رسد همه ما آن را به عنوان جزئی از زندگی خود پذیرفته‌ایم. در مقایسه با افزایش روز افزون اضطراب، شغل و خواسته‌های خانواده و وابستگی نوظهور ما به دستگاه‌های تلفن همراه پرنور و پخش ویدئو، بیشتر ما خواب شبانه‌ای که دریافت می‌کنیم به مراتب کمتر از تعداد ساعات توصیه شده است.

تاثیر خواب بر عملکرد جنسی

در حالی که میزان دقیق خواب مورد نیاز شبانه از فردی به فرد دیگر بر اساس تفاوت در چرخه و عادات خواب ما متفاوت است، مطالعات صورت گرفته توسط بنیاد ملی خواب نشان داده است که بزرگسالان به طور معمول به خواب شبانه بین هفت تا نه ساعت نیاز دارند. نظرسنجی‌ها و مطالعات بالینی نشان داده‌اند که امروزه بزرگسالان به طور متوسط خواب شبانه کمتر از هفت ساعت را دریافت می‌کنند، هر چند درب انواع عوارض سلامت روانی و جسمی گشوده می‌شود.

کمبود خواب طولانی مدت موجب افزایش خطر ابتلاء به مشکلات پزشکی جدی مانند بیماری‌های قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها و اختلالات عصبی می‌شود و همچنین روحیه و شخصیت فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. پژوهش‌های بالینی خواب نشان داده است که خوابیدن کمتر از هشت ساعت در شب می‌تواند به اضطراب و افسردگی و مشکلات سلامت روانی منجر شود که دارای عوارض گسترده‌ای است. علاوه بر اینکه این شرایط باعث می‌شود احساس ناخوشی کنید، ممکن است روابط شما علی‌الخصوص روابط جنسی‌تان را تحت‌الشعاع قرار دهد.

ارتباط بین خواب و رابطه جنسی بسیار عمیق‌تر از این واقعیت است که به طور معمول هر دو در رختخواب اتفاق می‌افتند؛ اغلب، یک رابطه جنسی سالم منجر به بهبود خواب و بلعکس نیز خواهد شد. اگر رابطه جنسی یا خواب ناخوشایند باشند، فرصت‌هایی وجود دارند که با بهبود دیگری آن یکی بهبود می‌یابد.

چگونه خواب کوتاه بر روابط جنسی ما تأثیر منفی می‌گذارد؟

اضطراب و افسردگی، هر دو عوارض جانبی بی‌خوابی و کم‌خوابی هستند که به دلایل مختلف جسمی و شناختی باعث سوء عملکرد جنسی می‌شوند. هنگامی‌که بدن به دلیل مشکلات خواب دچار استرس می‌شود، مغز تولید هورمون‌های جنسی مانند استروژن و تستوسترون را به نفع هورمون‌های استرس مانند کورتیزول سرکوب می‌کند. این تغییر در میزان هورمون‌ها می‌تواند به کاهش فشار جنسی، ناباروری یا اختلال نعوظ منجر شود.

تاثیر خواب بر عملکرد جنسی

ارتباط بین خواب و رابطه جنسی ممکن است در زنان به دلیل عوارض بارداری، سبک زندگی پس از زایمان و یائسگی شایع‌تر باشد. در برخی زنان، بارداری، یائسگی و البته نوزادان همگی می‌توانند باعث اختلال خواب یا بی‌خوابی و کاهش علاقهٔ آن‌ها به رابطه جنسی به دلیل خستگی، استرس یا افسردگی شوند.

اگرچه همه این‌ها بیولوژیکی نیست؛ کمبود خواب اغلب به دلایل روشنی بر روابط جنسی افراد تأثیر می‌گذارد و موجب خستگی آن‌ها می‌شود. خسته شدن از رابطهٔ جنسی دلیل عمدهٔ گزارش‌شده توسط افراد یا زوج‌هایی است که علاقه به رابطه جنسی را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر، مطالعهٔ انجام‌شده در سال ۲۰۱۵ در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان نشان داد که هر چه افراد خواب طولانی‌تری داشته باشند، علاقه بیشتری به رابطه جنسی در روز بعد دارند. خواب کوتاه تقریباً بر هر جنبه‌ای از سلامتی و تندرستی کلی فرد تأثیر می‌گذارد و مطمئناً سلامت جنسی از این قاعده مستثنا نیست.

جنبه مثبت: رابطه جنسی به خواب شما کمک می‌کند.

بدیهی است که کمبود خواب عوارض قابل توجهی بر رابطه جنسی فرد دارد. با وجود این، خوشبختانه، جنبه مثبت این است که یک رابطه جنسی سالم می‌تواند به بهبود خواب شما کمک کند، که به نوبه خود رابطه جنسی‌تان را نیز بهبود می‌بخشد. در واقع، رابطه جنسی و خواب وابسته به همدیگر هستند.

تحقیقات نشان داده است که رابطه جنسی قبل از خواب می‌تواند به دلیل اندورفین‌های آزاد شده از رابطه جنسی که موجب کاهش اضطراب و آرامش شما می‌شوند، به بهبود کیفیت خواب کمک کند. درنتیجه، کل این خواب فوق‌العاده می‌تواند رابطه شما با دیگری را به طرز چشمگیری بهبود بخشد. همچنین، رابطه جنسی موجب آزادسازی آکسی‌توسین، هورمونی موسوم به «هورمون عشق» می‌شود که برای بدن و ذهن مزایای بی‌شماری ازجمله آرام‌بخشی سریع دارد.

دکتر لاستلا دانشمند خواب در دانشگاه مرکزی کوئینزلند در آدلاید استرالیا می‌گوید: «گفته شده است که این هورمون در میان بسیاری از هورمون‌های مثبت دیگر به عنوان آرام بخشی برای کاهش مدت زمان لازم برای خواب رفتن عمل می‌کند».

لاستلا تحقیق پیمایشی از ۴۶۰ فرد بزرگسال ۱۸ تا ۷۰ ساله انجام داد که در آن از شرکت‌کنندگان راجع به رابطه جنسی و عادات خواب پرسیده شد. حدود ۶۴ درصد از پاسخ دهندگان اظهار داشتند که بعد از ارگاسم، اندکی قبل از خواب، خیلی بهتر خوابیدند که احتمالاً به دلیل آزاد شدن آکسی‌توسین و سایر اندورفین‌هایی است که با ارگاسم همراه هستند.

چگونه خواب و رابطه جنسی‌تان را بهبود بخشید؟

تاثیر خواب بر عملکرد جنسی

برای حصول اطمینان از اینکه بدنتان آمادهٔ رابطه جنسی است، رهنمود‌های بنیاد ملی خواب را دنبال کنید و شبانه بین هفت تا هشت ساعت بخوابید. دانشمندان خواب می‌گویند: می‌توانید بسته به عادات خواب فردی و ریتم شبانه‌روزی خود، برای بیشتر از هشت ساعت خواب شبانه برنامه‌ریزی کنید. اگر صبح با احساس آرامش از خواب بیدار نشوید، احتمالاً نشانه این است که به خواب بیشتری نیاز دارید.

برای بهبود کیفیت و کمیت خواب، مهم است که در طول روز بر رفتار‌هایی تمرکز کنید که تأثیر مستقیمی بر خواب دارند. این امر به بهداشت خواب موسوم است. مطمئن شوید که مصرف شبانهٔ کافئین یا سایر محرک‌های دیگر را محدود کرده‌اید و سعی کنید حداقل به‌طور متوسط ۳۰ دقیقه در روز ورزش کنید تا به خواب رفتن طبیعی بدنتان کمک کنید.

به یاد داشته باشید که تمامی صفحه نمایش‌ها را در شب خاموش کنید و تلفن‌تان را خارج از اتاق بگذارید. نور مصنوعی می‌تواند باعث کاهش هورمون ملاتونین و بیدار ماندن شما شود و ریتم شبانه‌روزی بدنتان را مدت‌ها بعد از خاموش کردن صفحه‌نمایش مختل کند. به علاوه، اگر شما یا شریک‌تان هر شب وقت‌تان را صرف خیره شدن به تلفن در رختخواب می‌کنید، به احتمال زیاد به هیچ وجه حوصله رابطه جنسی نخواهید داشت.

تاثیر خواب بر عملکرد جنسی

سلامت جنسی و کیفیت خواب رابطه عمیقی با یکدیگر دارند. رابطه جنسی یا صرفاً ارگاسم قبل از خواب، به بهتر خوابیدن شما کمک خواهد کرد که به نوبه خود می‌تواند رابطه جنسی شما را نیز بهبود بخشد. در حالی که رابطه جنسی فعال، تنها راه برای داشتن یک خواب مناسب در شب نیست، قطعاً خواب کافی برای آمادگی بدن برای رابطه جنسی ضروری است. خواب کافی به شما اطمینان می‌دهد که از انرژی و بنیهٔ لازم برای انجام رابطه جنسی برخوردار هستید، ضمن این که خواب کافی به بدن شما اجازه می‌دهد تا هورمون‌های خود را تنظیم کنید تا برای فعالیت جنسی آماده شوید.