چیپ U1 اپل می‌تواند آیفون را برای همیشه تغییر دهد

تاریخ انتشار : دوشنبه، 19 خرداد 1399

 نبض بازار: در تابستان گذشته چیپ U1 اپل همراه با گوشی‌های سری آیفون 11 معرفی شد. این تراشه چندان موردتوجه رسانه‌ها قرار نگرفت که شاید دلیل چنین موضوعی، تنها استفاده از آن در سیستم اشتراک فایل اپل یعنی «ایردراپ» باشد.

در حالی که شاید این تراشه چندان مهم به نظر نرسد، اما قطعات جدید زمانی به محصولات اپل اضافه می‌شوند که نقش اساسی در آن‌ها ایفا کنند. چیپ U1 اپل می‌تواند تبدیل به پایه‌ای برای برنامه‌هایی شود که نقش کلیدی در محصولات و خدمات آینده اپل داشته باشند.

این چیپ از یک فناوری بی‌سیم با نام «باند فوق وسیع» (UWB) استفاده می‌کند که اپل آن را «GPS در مقیاس اتاق نشیمن شما» می‌داند. این تکنولوژی مشابه وای فای است اما در فرکانس‌های مختلفی کار می‌کند و به طور کلی شاهد تداخل کمتر و عملکرد بهتر آن هستیم. این فناوری مجموعه سریعی از پالس‌ها را از طریق طیف گسترده‌ای برای سایر محصولات با این فناوری ارسال می‌کند تا موقعیت دقیق آن‌ها را مشخص و همچنین حجم بالایی از اطلاعات را منتقل کند. در حقیقت این تکنولوژی به استاندارد بلوتوث نیز شباهت دارد.

باند فوق وسیع فناوری جدیدی محسوب نمی‌شود و چندین دهه است که در کارهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری در دستگاه‌هایی که توسط ورزشکاران حرفه‌ای پوشیده می‌شوند نیز حضور دارد تا پخش تلویزیونی بتواند موقعیت آن‌ها را ردیابی کند. با این وجود، چیپ U1 اپل برای اولین بار یک دستگاه تولید انبوه را به فناوری UWB مجهز کرده است.

اپل درباره این چیپ خود سکوت کرده، با این حال محققان کاربردهای مختلفی برای UWB پیدا کرده‌اند. در حالی که این فناوری می‌تواند باعث انتقال سریع حجم بالایی داده میان دستگاه‌های مختلف شود، افزایش تعداد دستگاه‌های خانه هوشمند و فناوری‌های مبتنی بر مکان، کارایی تراشه اپل را نشان خواهد داد.

 

چیپ U1 اپل

برای مثال شما می‌توانید از فناوری UWB برای باز کردن قفل خودرو در زمان نزدیک شدن به آن استفاده کنید. این تکنولوژی دقت بالایی دارد و در این زمینه می‌تواند بلوتوث کم مصرف (BLE) را شکست دهد. برای مثال زمانی که نزدیک یک در خودرو شوید، این فناوری می‌تواند آن را تشخیص دهد و تنها قفل همان در را باز کند.

در ماه‌های گذشته گزارش‌های زیادی مبنی برتوسعه ردیاب اپل برای رقابت با «Tile» منتشر شده که به علت استفاده از U1، عملکرد بهتری نسبت به محصولات رقیب خواهد داشت. این تراشه می‌تواند در دنیای واقعیت افزوده نیز مورد استفاده قرار بگیرد، دنیایی که اپل سرمایه‌گذاری زیادی روی آن انجام داده است.

چیپ U1 اپل امکان ارتباط قدرتمندتر و سریع‌تر میان محصولات این شرکت در برنامه‌های واقعیت افزوده را فراهم می‌کند. توسط این چیپ می‌توان دو آیفون را برای استفاده مشترک از یک برنامه واقعیت افزوده بهم متصل کرد. این اولین باری نیست که اپل قصد دارد یک فناوری را وارد صنعت و آن را تبدیل به یک استاندارد کند، البته برخی از تلاش‌های قبلی این شرکت با شکست مواجه شده‌اند.

اگر جدیدترین تلاش اپل با موفقیت روبه‌رو شود، این فناوری نه تنها باعث تمایز این شرکت از دیگر کمپانی‌های فعال در پلتفرم واقعیت افزوده می‌شود، بلکه آن را جلوتر از رقبا قرار می‌دهد.

منبع:

WIRED