۸۷ درصد ثبت‌نام‌ خودروها برای اختلاف قیمت ۳۰ تا ۷۰ میلیونی

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 22 خرداد 1399

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از باز شدن ۸۰ درصد مرزها خبر داد و با بیان اینکه صادرات در بازارچه‌های مرزی سه برابر واردات در آن‌ها است، درباره ثبت نام‌های اخیر شرکت‌های خودروساز اظهار کرد: ۸۷ درصد ثبت نام‌ها برای خودروهایی بوده که با بازار ۳۰ تا ۷۰ میلیون تومان اختلاف قیمت داشتند.

حسین مدرس خیابانی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد اظهار کرد: برنامه‌های که وزارت صمت برای سال ۱۳۹۹ تدارک دیده شامل چهار برنامه و راهبرد اصلی شامل «جهش تولید»، «توسعه صادرات و کنترل واردات»، «تعمیق و تقویت بخش ساخت داخل» و «مدیریت و تنظیم بازار» است که در آن صادرات نقش بسیار جدی دارد.

وی با بیان اینکه بخش جهش تولید از طریق چهار برنامه اصلی در حال پیگیری است، گفت: تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی شاید مهمترین عاملی باشد که امروز بتوان بخش تولید داخلی را تقویت کرد که البته محدودیت ‌های بین المللی شرایط سخت و دشواری را برای تامین مواد اولیه پیش روی تولید کنندگان داخلی قرار داده است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با هماهنگی‌های صورت گرفته با بانک مرکزی و استفاده از ارز حاصل از صادرات مشکل تامین مواد اولیه بسیاری از واحدهای تولیدی کشور برطرف شده است، تصریح کرد: نخستین برنامه در بخش جهش تولید و تحقق شعار سال تامین مواد اولیه کارخانجات داخلی است که خوشبختانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از مواد اولیه کارخانجات کشور از محل تولید داخل تامین می‌شود.

وی لازمه افزایش تولید را توسعه صادرات و شناسایی بازارهای صادراتی عنوان کرد و گفت: هم اکنون بازار داخلی به دلیل رکود و کاهش درآمدهای مردم قدرت جذب مازاد تولید را ندارد، بنابراین صادرات از جمله راه های افزایش و جهش تولید است.

به گفته مدرس خیابانی وزارت صمت ۴۲ میلیارد دلار حجم صادرات برای سال  ۱۳۹۹ پیش‌بینی کرده که باید با تقویت زیرساخت‌های تجاری و لجستیک صادرات محقق شود.

وی با بیان اینکه اشتغال، ارزآوری، رشد اقتصادی و بسیاری موارد دیگر همه در سایه صادرات محقق می‌شود، اظهار کرد: هم اکنون درصد زیادی از ظرفیت واحدهای تولیدی در کشور خالی بوده و می‌توان با پر کردن این ظرفیت ها علاوه بر افزایش کمی و کیفی صادرات و ایجاد تنوع در کالاهای تولیدی به بخش اشتغال کشور نیز کمک کرد.

۸۰ درصد مرزها باز شده

مدرس خیابانی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر ۸۰ درصد تمامی مرزهای تجاری و فعال کشور باز و روال تجارت به حالت عادی بازگشته، گفت: امسال بحث صادرات جدی‌تر از سال‌های قبل است چون کشور فاصله بیشتری با اقتصادی نفتی گرفته است. اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۸ هم اتکای کمی به منابع نفتی داشت اما امسال به جرات می‌توان گفت تمامی اتکای درآمدهای ارزی مملکت روی صادرات غیر نفتی متمرکز شده است.

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه صادرات علاوه بر اینکه مسیر تولیدات داخلی را هموار می‌کند نقش بسیار مهمی در تامین مواد اولیه کارخانجات داخلی دارد، تصریح کرد: بدون توجه به توسعه صادرات و پیدا کردن راه تصرف کالاهای ایرانی در بازارهای خارجی نمی‌توان به دنبال تحقق جهش تولید بود.

۶۰ درصد صادرات سال گذشته به کشورهای همسایه بوده

وی با اشاره به صادرات ۴۲ میلیارد دلاری سال ۱۳۹۸ در کشور، گفت: از این میزان صادرات ۶۰ درصد یعنی بیش از ۲۴ میلیارد دلار فقط به ۱۵ کشور همسایه بوده است. امسال هم تمرکز کشور همین است البته از ممالک سی آی اس، اوراسیا، دو شریک بزرگ تجاری یعنی چین و هند و همچنین بازارهای شرق آفریقا غافل نخواهیم بود.

صادرات از بازارچه‌های مرزی سه برابر واردات

مدرس خیابانی با بیان اینکه ایران در همه حوزه‌های تجارت خارجی اعم از کشتیرانی، بنادر، بانک، بیمه و غیره تحت شدیدترین محدودیت‌ها قرار دارد، با اشاره به اینکه نقش استان‌های مرزی در بحث صادرات فوق العاده تعیین کننده است، اظهار کرد: وقتی ۶۰ درصد صادرات مملکت به کشورهای همسایه است مفهومش اینکه استان‌های مرزی در این زمینه نقش تعیین کننده‌ای دارند. همچنین میزان صادرات از بازارچه‌های مرزی در حال حاضر سه برابر میزان واردات است.

این مقام مسئول با بیان اینکه به موازات توسعه صادرات کنترل واردات هم در دستور کار است، تصریح کرد: در حوزه واردات بجزء کالاهای اساسی، مواد اولیه، قطعات و تجهیزاتی که در داخل تولید نمی‌شود و برای حمایت از تولید بقیه واردات از طریق ثبت سفارش محدود خواهد شد.

امسال برای ۳.۲ میلیارد دلار کالا ساخت داخل داریم

وی با اشاره به اینکه پارسال سه میلیارد دلار برای ساخت داخل قرارداد بسته شد که یک میلیارد دلار از کالاهای وارداتی ساخت داخل شد، گفت: امسال برنامه ساخت داخل ۳.۲ میلیارد دلار است.

۴۴۰۰ معدن غیر فعال است

مدرس خیابانی در ادامه با بیان اینکه بطورکلی از مجموع ۱۰ هزار و ۵۰۰ تا ۱۰ هزار و ۶۰۰ معدن در کشور چهار هزار و ۴۰۰ معدن غیر فعال است، بر ضرورت فعال سازی معادن کوچک و متوسط در کشور تاکید کرد و گفت: بهترین بخش اقتصاد برای جبران کمبود درآمدهای نفتی معدن و صنایع معدنی خواهد بود چرا که بخش معدن می‌توان به عنوان جایگزین نفت با ارزآوری بسیار بالا به کمک اقتصاد ایران بیاید.

۹ میلیارد دلار صادرات معدن در سال گذشته و هدفگذاری ۱۰.۵ میلیاردی برای امسال

سرپرست وزارت صمت یکی از پاشنه آشیل های بخش معادن نوسازی تجهیزات بهره برداری از پهنه‌های معدنی دانست و گفت: معدن و صنایع معدنی در سال گذشته توانسته ۹ میلیارد دلار صادرات داشته باشد و به همین جهت می‌تواند یک منبع قابل اتکا برای جبران کمبودهای ناشی از کاهش فروش نفت باشد. امسال ۱۰.۵ میلیارد دلار صادرات برای بخش معدن و صنایع معدنی در کشور هدف گذاری شده است.

۱۰ هزار واحد صنعتی غیرفعال هستند

سرپرست وزارت صمت با بیان اینکه هم اکنون ۴۵ تا ۴۶ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور مستقر هستند که از این تعداد ۱۰ هزار واحد غیر فعال است یعنی استان‌های کشور بطور تقریبی بین ۱۲ تا ۳۳ درصد واحد صنعتی غیر فعال در شهرک‌های صنعتی خود دارند که باید در راستای فعال سازی این واحدها تلاش کرد. همچنین تولید واحدهای که در حال فعالیت هستند باید از حیث کمیت و کیفیت محصولات این واحدها افزایش پیدا کند.

افزایش بیش از دو برابری تولید یخچال در سال جاری

وی در ادامه از افزایش تولید لوازم خانگی در سال جاری خبر داد و گفت: بطورکلی در دو ماهه سال جاری تلویزیون تا ۵۰ درصد، یخچال تا ۱۴۴ درصد، آلومینیوم، پتروشیمی، پودرآلومینا همه افزایش تولید داشته‌اند.

۸۷ درصد ثبت نام‌ها برای خودروهایی بوده که با بازار اختلاف قیمت داشتند

مدرس خیابانی در ادامه با اشاره به محدودیت‌های جدیدی که برای ثبت‌نام کنندگان خودرو وضع شده، تصریح کرد با همه این شرایط حدود ۵ میلیون نفر در این مدت برای خرید خودرو ثبت نام کردند که ۸۷ درصد ثبت‌نام‌ها مربوط به خودروهای بوده که ۳۰ تا ۷۰ میلیون با بازار اختلاف قیمت داشتند و فقط یک درصد ثبت نام‌ها برای خودروهایی مثل وانت و خودروهای تجاری انجام شده که اختلاف قیمت ندارند.

وی با اشاره به زیان ۴۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های خودروساز، تصریح کرد به جز خودروهایی که به قیمت تمام شده آن‌ها از سوی شرکت‌ها فروخته می‌شود مانند خودروهای تجاری سایر خودروها زیر قیمت تمام شده عرضه می‌شوند.

همچنین به گفته مدرس خیابانی احتمال دارد در دوره‌های بعدی ثبت‌نام به هر خانواده‌ای که پلاک فعال ندارد امکان ثبت نام داده شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر تولید شرکت خودروساز از روزی ۴۰۰۰ دستگاه گذشته گفت که برنامه سال جاری وزارت صمت تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو است.