باتری با زمان تولید کمتر از 6 ماه بخرید

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 22 خرداد 1399

نبض بازار: خرید قطعات همیشه یکی از دغدغه‌های اصلی مالکان خودروها بوده است؛ زیراگاهی از دانش و آگاهی کافی درمورد یک قطعه برخوردار نیستند و ممکن است هنگام خرید آن دچار اشتباه شوند که می‌تواند سبب کاهش عمرمفید سایر قطعات خودرو شود. بنابراین پیش از خرید قطعه بهتر است درمورد مشخصات فنی آن و اینکه آیا با خودرو شما سازگار است، اطلاعاتی به‌دست آورید. از جمله قطعات مصرفی خودرو که درزمان خرید، اغلب مالکان به‌مشخصات آن توجه چندانی ندارند، باتری است و باتوجه به‌گرمای هوا و استفاده مداوم از باتری، عمرمفید این قطعه کاهش می‌یابد و درچنین‌شرایطی نیاز به‌تعویض خواهد داشت. در این مطلب سعی داریم به‌صورت مختصر نکاتی را برای خرید مطمئن این قطعه از بازار ارائه دهیم. 


   سازنده و نوع باتری را شناسایی کنید


نخستین‌گام پیش از خرید باتری برای خودرو، دقت به‌توصیه‌های خودروساز درخصوص استفاده از باتری است. معمولا دردفترچه‌ راهنمای نگهداری خودرو به آمپرساعت باتری مورد استفاده درخودرو اشاره شده است و درهمین‌راستا باتری خودروهای مجهز به‌پیشرانه احتراق‌داخلی، 12 ولت است که براساس تکنولوژی به‌کاررفته در پلت‌فرم برقی‌ خودروها این میزان متفاوت است. این نوع باتری‌ در بازار به‌دو دسته اسیدی و سیلد تقسیم می‌شود. متداول‌ترین نوع باتری در بازار سیلد است که نیاز چندانی به‌مراقبت و... ندارد. 
به‌طور مثال برای خانواده پژو 206 یک باتری 12 ولتی با 55 آمپرساعت قدرت مناسب است یا برای خانواده سمند یک باتری 12 ولتی با 66آمپرساعت مورد استفاده قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که باتری‌ها نیز براساس ابعاد ظاهری تقسیم‌بندی می‌شوند و حتما باید سایز مورد توصیه کمپانی خودروساز را انتخاب کنید تا عمرمفید آن با کمترین ارتعاش درمحل تعبیه‌شده افزایش یابد. 
پس از شناسایی باتری مورد نیاز برای خودرو، به‌برند و کارخانه سازنده باتری دقت کنید. هرچند که درشرایط فعلی توصیه می‌شود صرفا از محصولات داخلی برای خودروها استفاده کنید؛ زیرا از بابت خدمات پس از فروش، گارانتی و عملکرد آن می‌توانید اطمینان داشته باشید. 

  سال تولید مهم‌ترین فاکتور خرید


درگام دوم و زمان مراجعه به‌بازار و انتخاب باتری، به‌سال ساخت آن توجه کنید. زیرا اگر بیش از 6 ماه از زمان تولید باتری گذشته باشد، خریداری آن کار درستی نیست. 
چراکه اگر باتری به‌مدت 6 ماه بدون عملکرد (عدم‌فعل و انفعالات شیمایی در داخل باتری) در انبار یا فروشگاه نگهداری شود، پس از مدتی ساختار آن متحول می‌شود و قدرت و توان خود را از دست می‌دهد که علاوه براینکه از عمرمفید کمی برخوردار است، سبب ایجاد مشکل در مدارات الکتریکی خواهد شد. 
همچنین اگر به‌سطح روی باتری توجه کنید معمولا اعداد و ارقامی روی آن درج شده که اگر باتری وارداتی باشد، معمولا اعداد و حروف انگلیسی روی آن درج شده است؛ به‌طورمثال 9FB17؛ که عدد 9 به‌معنی سال 2019، حرف F شمشین حرف الفبای انگلیسی و به‌معنی ششمین ماه سال 2019، حرف B علامت یا نشان تجاری شرکت و نهایتا عدد 17 به‌معنای روز تولید در ماه و سال ذکر شده است. 
اما اگر باتری ساخت داخل باشد، ممکن است با اعدادی مانند 980625 روی بدنه باتری مواجه شوید. این اعداد به‌معنای تولید باتری در 25شهریور سال 98  است. اگر با بررسی این موارد متوجه شدید شش‌ماه از تاریخ تولید باتری گذشته، از خرید آن پرهیز کنید. 

  گارانتی و فاکتور خرید دریافت کنید


سومین‌گام پس از انتخاب باتری و زمان خرید، توجه به‌گارانتی آن است. به‌طور متداول در دنیا 24 ماه گارانتی برای باتری ارائه می‌شود و درمورد محصولات داخلی نیز این مورد صدق می‌کند. پس از آن از فروشنده بخواهید فاکتورخرید دارای مُهر فروشگاه را به‌شما تحویل دهد تا درصورت بروز مشکل امکان پیگیری برای شما وجود داشته باشد. 
لازم به‌ذکر است باتوجه به‌تکنولوژی به‌کاررفته در باتری‌ها، عمرمفید آن‌ها 2 تا 4 سال بسته به‌نوع نگهداری و مصرف است و درآخر اینکه درصورت خرید باتری به‌شکل اینترنتی، محصولات تولیدکنندگان داخلی را خریداری کنید تا علاوه‌بر اطمینان یافتن از عمرمفید و برخورداری از گارانتی، از نصب رایگان باتری نیز بهره‌مند شوید.