سکه یکشنبه را چطور آغاز می‌کند؟ / آخرین سیگنال‌ها از بازار طلا

تاریخ انتشار : يکشنبه، 25 خرداد 1399

نبض بازار: این افت در شرایطی به ثبت رسید که در ۳ روز آخر هفته گذشته، سکه ۳۴۰ هزار تومان افزایش قیمت را در مقابل خود دیده بود. افت قیمت سکه در شرایطی صورت گرفت که طلای جهانی توانست در بازارهای جهانی در محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری به کار خود پایان دهد و احتمال رشد بیشتر آن نیز در هفته جاری وجود دارد. با این حال، به‌نظر می‌رسد برای بازیگران بازار سکه روند قیمتی دلار از اهمیت بیشتری نسبت به طلای جهانی برخوردار است.

دنیای اقتصاد در گزارشی دیگر نیز نوشت: بازار سکه روز شنبه به تعقیب دلار پرداخت و از اوج تاریخی خود عقب نشست. هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز شنبه ضمن کاهش بهای ۵۰ هزار تومانی با قیمت ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش رفت. در شرایطی که بازار طلای جهانی در تعطیلات پایان هفته به سر می‌برد، سکه راهی جز تبعیت از دلار و عقب‌نشینی از اوج ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی نداشت.

سکه که هفته گذشته به دلیل ثبت بالاترین رشد طلای جهانی از آوریل و صعود نرخ داخلی دلار به اوج تاریخی خود رسیده بود، دیروز در اثر شکل‌گیری موج شناسایی سود در بازار ارز و صعود قدرتمند سهام، وادار به عقب‌نشینی شد. هنوز بازار سهام کانون اصلی فعالیت سرمایه‌گذاران خرد کشور به شمار می‌رود و انگیزه برای خرید طلا تحت‌الشعاع حساسیت‌های سیاست‌گذار به دلار و سکه است.

جدی‌ترین رشد طلا در دو ماه

بهای هر اونس طلای جهانی در هفته گذشته مطابق پیش‌بینی تحلیلگران ۷/ ۲ درصد افزایش یافت و در آخرین معاملات به قیمت ۱۷۳۱ دلار رسید. این جدی‌ترین رشد هفتگی طلا از ۱۰ آوریل به این سو به حساب می‌آید. نگرانی از اثرات موج جدید کرونا در کشورهای مختلف در کنار هشدار ریاست فدرال رزرو در اولین نشست در دوره همه‌گیری کرونا زمینه ریزش شاخص‌های عمده سهام و انتقال سرمایه‌ها به پناهگاه‌های امنی چون طلا را مهیا کرد.

فدرال رزرو گرچه نرخ بهره را کم نکرد اما از تدوین برنامه برای خرید ماهانه ۱۲۰ میلیارد دلار اوراق بدهی خبر داد و ضمن ایجاد فشار بر شاخص دلار، طلا را از منظر تورمی تحریک کرد. انتشار داده‌های صنعتی چین در روز یکشنبه یکی از عواملی است که بازگشایی طلا را متاثر خواهد کرد. موسسات بزرگ انتظار طلای ۱۸۰۰ و حتی ۲هزار دلاری را مطرح کرده‌اند.