بازار مسکن لرستان؛ همچنان پرالتهاب/ مشقت مستأجران از قیمت‌های سرسام‌آور اجاره بها

تاریخ انتشار : يکشنبه، 25 خرداد 1399

نبض بازار: وقتی قیمت ها را از پشت شیشه بنگاه معاملات ملکی دید، باز هم آهی کشید و به همسرش گفت برویم یک بنگاه دیگر، پول ما به اجاره این خانه ها نمی رسد.

خانم و آقای رحمتی دو هفته است که در به در دنبال یک منزل استیجاری می گردند، سطح توقع بالایی هم ندارند اما هر چه بنگاه ها را سر می زنند، منزلی که با پول آنها همخوانی داشته باشد را پیدا نمی کنند.

خانم رحمتی به سفیرافلاک گفت: در وسط شهر به دنبال یک منزل آپارتمانی هستیم اما قیمت ها بسیار گران شده به طوری که به نظر می رسد بیش از ۴۰ درصد اجاره بها را گران کردند و ما توان رهن و اجاره یک منزل ۶۰ متری را هم نداریم.

وی اضافه کرد: ما هم اکنون در یک آپارتمان ۷۰ متری مستاجر هستیم که صاحبخانه پیشنهاد داده که ۱۵۰ هزار تومان به اجاره و پنج میلیون تومان به رهن اضافه شود تا دوباره بتواند تمدید کند اما توان پرداخت این هزینه را نداریم و باید خانه را تخلیه کنیم.

به گفته وی قیمت مسکن بی حساب کتاب بالا می رود، هر یک از صاحبخانه ها هر آنچه در نظر دارند قیمت را افزایش می دهند و مستاجران هم که این روزها در به در دنبال یک سقف هستند گاهی چاره ای ندارند جز این که این قیمت ها را بپذیرند.

خانم رحمتی اضافه کرد: اگر چاره ای نداشته باشم مجبورم چند تکه از اسباب زندگی را بفروشم تا بتوانیم به پول رهن اضافه کنیم اما از مسئولین انتظار داریم در این آشفته بازار مسکن اقدامی انجام دهند و راه حلی برای جلوگیری از افزایش های نجومی قیمت ها داشته باشند.


وقتی خرید مسکن، رویا می شود

سعادتی یکی دیگر از مستاجران در این راستا افزود: من یک کارگر هستم و مستاجر، با این درآمد و این قیمت های مسکن خرید یک منزل برایم آرزو شده اما چاره ای نداریم جز این که فعلا اجاره نشین باشیم.

وی بیان کرد: مسکنی که پارسال ۳۰ میلیون تومان رهن کامل بوده امسال همان رهن را با یک میلیون تومان اجاره در بنگاه گذاشته اند، چرا باید ظرف یک سال به اجاره ها این همه اضافه شود؟

به گفته وی قشر متوسط و پایین جامعه در بازار مسکن رنج و سختی می کشند و متاسفانه عده ای از این تلاطم بازار سودهای نجومی به جیب می زنند که نظارت مسئولان می تواند راهگشایی در این راستا باشد.

 

سایه سنگین کرونا بر سر مستاجران

کرونا که چند ماهی است دردسرهایی را ایجاد کرده، در بازار مسکن هم سری درآورده و مشکلاتی را بر مستاجران ایجاد کرده است، مستاجرانی که در روزهای کرونایی در به در به دنبال منزل می گردنند.

این در حالیست که از ابتدای شیوع کرونا اعلام شد صاحبخانه ها تا دو ماه به مستاجران مهلت دهند و تخلیه منزل را به زمانی دیگر موکول کنند اما در این فصل که جابجایی مستاجران به اوج می رسد متاسفانه قیمت های سرسام آور اجاره بها سبب شده تا نگرانی از کرونا برای مستاجران به حاشیه برود.

برخی از مستاجران که زورشان به رهن و اجاره یک خانه چند متری کوچک هم نمی رسد اسباب زندگی را بسته اند تا در جنوب شهر و یا گوشه ای یک سقف را برای زندگی مهیا کنند.

 

تورم اجاره ها در استان محروم

استان لرستان یکی از استان های محروم کشور است که با مشکلاتی از جمله بیکاری و بالا بودن نرخ تورم همراه است، استانی که چندین مدت است رکورددار تورم بوده و تورم در بخش مسکن بیشتر از همه برجسته شده است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم کشور در ۱۲ ماه گذشته منتهی به آذر سال ۹۸ به ۴۰ درصد رسید و نرخ تورم نقطه به نقطه کشور نیز ۲۷٫۸ درصد بود، نرخ تورم نقطه به نقطه لرستان با ۳۱٫۷همچنان از میانگین کشور بیشتر بوده و این رقم نسبت به میانگین کشوری چهار درصد بیشتر است و همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به آذر ماه سال گذشته ۴۶٫۶٫ درصد ثبت شده که ۶٫۶ درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

در زمستان سال گذشته قیمت اجاره بها به در مناطق شهری، به عدد ۱۶۹،۳ رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار درصد رشد داشته اما با محاسبه نرخ تورم در استان لرستان مشخص شد که خانواده های لرستانی ۱۲٫۸ درصد بیشتر از میانگین کشوری اجراه بها پرداخت کرده اند.

 

دولت نظارت بر بازار مسکن و خودرو را افزایش دهد

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی چندی پیش در انتقاد به گرانی‌های افسارگسیخته مسکن افزود: با توجه به آشفتگی در بازار خودرو و مسکن، هیچ جوانی از قشر متوسط و پایین جامعه توان خرید خودرو و مسکن را ندارد.


وی اضافه کرد: رسیدگی دولت به بازار مسکن ضروری است اما هیچ نظارتی وجود ندارد و افراد هر قیمتی که تمایل دارند را برای مسکن تعیین می‌کنند.

گودرزی با اشاره به شیوع کرونا و افزایش قیمت مسکن تصریح کرد: در حالی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده و مشکلاتی را به دنبال دارد، افزایش قیمت مسکن مشکلات را افزایش داده که باید مورد بررسی قرار گیرند.


دلالان و واسطه گران یکی از عومل های گرانی مسکن

منوچهر اسبکوه؛ رئیس اتاق اصناف لرستان در گفت و گو با سفیرافلاک اظهار داشت: در بحث افزایش یا کاهش قیمت ها در بازار مسکن لازم است وزارت مسکن و شهرسازی برنامه ریزی داشته باشد.

وی با اشاره به افزایش قیمت مصالح ساختمانی اضافه کرد: قیمت مصالح ساختمانی بالا رفته و سیر صعودی دارد که این روند رو به افزایش قیمت ها مختص یک استان و شهر نیست پس باید برنامه ریزی شود و با ارائه راهکارها مشکل افزایش قیمت برطرف شود.

اسبکوه دلالان و واسطه گران در بازار مسکن را عاملی در جهت افزایش قیمت ها برشمرد و افزود: یکی از مسائلی که باعث شده قیمت مسکن بالا رود وجود دلالان و واسطه گران است که با سرمایه های خود در این بازار خرید و فروش می کنند به طوری که خانه ها را قیمتی کمتر می خرند و گرانتر می فروشند.

رئیس اتاق اصناف لرستان گفت: برنامه خرید و فروش مسکن نرخ مشخصی ندارد و هر کسی قیمت ها را هر طور که تمایل دارد تعیین می کند و این عوامل سبب افزایش قیمت ها در بازار مسکن شده است.

وی بیان کرد: به نظر می رسد سامانه جامع املاک هنوز به مرحله عمل نرسیده و اگر راه اندازی شود بخشی از مشکلات در حوزه مسکن برطرف می شود.

اسبکوه خاطر نشان کرد: شناخت واحدهای خالی برای مالیات یکی دیگر از برنامه هایی است که می تواند در کنترل بازار مسکن موثر باشد.


ارائه راهکارها می تواند مشکل نرخ مسکن را حل کند

اردشیرحسینی؛ رییس اتحادیه مشاوران املاک استان در این راستا گفت: باید راهکارهایی ارائه شود تا بر مبنای آن نرخ گذاری صورت گیرد، ما نمی توانیم بگوییم چند درصد اضافه شود بلکه اگر نرخ ها مشخص شود طبق آن افزایش قیمت صورت می گیرد و از افزایش بی مورد جلوگیری می شود.

وی اضافه کرد: به طور مثال اعلام شود امسال ۱۰ درصد افزایش اجاره بها اعمال شود و با این نرخ کلی در هر منطقه نرخ ها مشخص می شود و ساماندهی صورت می گیرد.

حسینی تصریح کرد: تا زمانی که راهکارها ارائه نشود و نرخ مشخصی وجود نداشته باشد اقدامی برای ساماندهی قیمت ها و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت در بازار مسکن صورت نمی گیرد.

با همه این تفاسیر به نظر می رسد بخش مسکن نیازمند همفکری و برنامه ریزی لازم است تا بتواند در حوزه قیمت به ثبات برسد؛ بی حساب کتاب بودن نرخ اجاره بها در بازار مسکن اوضاوع را آشفته‌تر می‌کند و مسئولین در این راستا برنامه‌های خود را اعلام کنند تا این بازار ساماندهی شود. اما در این شرایط اقتصادی و وضعیت استان لرستان از مسئولین انتظار ویژه ای می رود که موضوع را به طور جد پیگیری کنند.