شرایط مسکن در بحرانی‌ترین حالت است

تاریخ انتشار : سه‌شنبه، 3 تير 1399

 نبض بازار: وزیر راه و شهرسازی بیان اینکه برخی عوامل التهاب‌زا در حوزه مسکن خارج از اختیار است، گفت: این عوامل اقتصادی باعث هجوم سرمایه‌ها برای حفظ ارزش سرمایه به بازار مسکن و ساختمان می‌شود و در شرایط فعلی در یکی از بحرانی‌ترین حالات قرار داریم.

 محمد اسلامی امروز در مراسم امضای دو تفاهم‌نامه در راستای طرح اقدام ملی تولید مسکن که در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، گفت: باید سیاست‌ها را در حوزه مسکن تثبیت کرد و تولید مسکن در کشور پایدار شود و پایدارسازی جریان تولید مسکن در کشور برای ما فوق‌العاده اهمیت داریم و به آن ایمان داریم.

وی افزود: باید در امر ساخت مسکن با اعتقاد و حرکت جهادی و پیوسته اقدام کرد تا تحولی در بخش عرضه اتفاق افتد و حرکت پایدار در بخش مسکن داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: نکته دوم که همه ما باید آن را بدانند و باور کنند این است که شرایطی که به لحاظ اقتصادی در حوزه اقتصادی و در بازارهای موازی ایجاد می‌شود، و عامل اصلی التهاب زایی در جامعه است آن عوامل در بخش مسکن نیز موثر است بطوری که قریب به اتفاق آن عوامل خارج از اختیار ما در وزارت راه و شهرسازی است و ما هم به عنوان یک تابع متاثر از این این متغیرهای حوزه اقتصادی هستیم.

اسلامی بیان داشت: همواره این التهابات در حوزه مسکن در کشور و در حوزه‌های اقتصادی تجربه شده است و ما در شرایطی این چنین شاهد هجوم منابعی برای سرمایه‌گذاری در بخش مسکن و ساختمان هستیم که سرمایه‌گذاران می خواهند با ورود به این بخش سرمایه‌های خود را حفظ کنند.

وی گفت: این عوامل مسکن را دچار بحران می‌کند چنانچه اکنون ما در یکی از بحرانی ‌ترین شرایط در این دوره قرار داریم.

اسلامی اظهار داشت: نکته مهم این است که در این شرایط به هیچ عنوان از جریان سازی برای تولید مسکن غفلت نکنیم و هیجان زده نشویم و تصمیمات هیجانی نگیریم و و ساخت را تسهیل کنیم تا همواره ساخت و ساز ادامه یابد و جریان پایدار باشد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: در چهار یا پنج سال گذشته کف پروانه‌های صادره حدود ۳۰۰ هزار واحد در سال بوده و نیاز جامعه را براساس محاسبات آماری که در قانون برنامه ششم توسعه برای ما تکلیف می‌شود اعلام می‌کنند که ۹۰۰ هزار واحد در سال است که ۲۰۰ هزار هزار واحد آن روستایی و ۷۰۰ هزار واحد آن شهری است و تفاضل را در قابل طرح اقدام ملی تعریف کرده‌ایم که همان بحث ۴۰۰ هزار واحد است که با باقی مانده ۴۸۰ هزار مسکن مهر در قابل یک طرح دو سالانه قرار داده‌ایم و در جهت آن حرکت کرده‌ایم و با وجود تمام سختی و موانع و حتی کمبود منابع این حرکت اتفاق افتاد.

اسلامی با بیان اینکه اختتامیه ساخت مسکن‌ مهر را در استان‌های مختلف اعلام خواهیم کرد، اظهار داشت: در استان تهران ۳۲۰ مسکن مهر مشکل قضایی دارد و به غیر از آن استان تهران مسکن مهر باقی مانده ندارد. البته شهرهای جدید تهران در این آمار گنجانده نشده است.

وی افزود: در این دوره بیش از ۲۰۰ هزار مسکن مهر تحویل مردم شده و ۱۲۰ هزار واحد مسکونی آماده نصب انشعابات است و حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی نیز در حال اجرا داریم که پیش‌بینی می‌شود عملیات اجرایی آن تا آبان ماه به ثمر برسد و باقی مانده موجود مواردی است که در محاکم قضایی است و با هماهنگی با دادستانی کمک می‌کنیم تا پرونده‌ها حل و فصل شود .

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: با اتمام پروژه‌ مسکن مهر قم که مشکل قضایی دارد و با رفع مشکلات مربوط امیدواریم در پایان سال ۹۹ اختتامیه ساخت مسکن مهر را اعلام کنیم و به موازات آن که طرح ملی اقدام مسکن آغاغز شده است ۴۰۰ هزار واحد را تامین زمین شده است و در استان‌های پیشتاز نیز از همین ماه افتتاح و بهره‌برداری واحدهای مسکونی انجام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بخشی نیز در شهرهای کوچک و متوسط اراضی به صورت گروهی با مجری ذی‌صلاح به مردم واگذار می‌شود تا بتوانند پروژه‌ها را شروع کنند و در زمان‌بندی مشخص صاحب خانه شوند.

اسلامی اظهار داشت: براین اساس بخش اول اقدام مسکن ملی یعنی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی انجام می‌شود و بخش دوم اقدام مسکن ملی شامل تفاهم‌نامه‌هایی است که دستگاه‌ها امضا و مبادله شده که می‌‌توان به نیروهای مسلح و وزارت رفاه و … اشاره کرد.

وی اظهار داشت: نکته حائز اهمیت این است که بتوانیم برای پروژه‌هایی که هنوز شروع نشده و تامین زمین آن انجام شده است بتوانیم یک حرکت جهشی به وجود آوریم و همزمان دو کار به صورت موازی انجام دهیم یکی اینکه زمین در اختیار انبوه‌سازان قرار گیرید تا برای افرادی که ثبت‌نام کرده‌اند، مسکن ساخته شود و نکته دوم اینکه به سمت صنعتی سازی حرکت کنیم.

اسلامی اظهار داشت: صنعتی‌سازی صرفا انبوه‌سازی نیست بلکه به این معناست که بخش بزرگی از کار را در کارخانجات انجام دهیم و زمان ساخت یک ساختمان را به حداقل کاهش دهیم و امروز در دنیا هم این کار انجام می‌شود و چه بسا زمان ۱۸ ماه برای ساخت یک ساختمان ۴ یا ۵ طبقه به ۵۰ روز کاهش می‌یابد.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: محور دوم و بعدی در ساخت مسکن اقدام ملی آن است که هر فردی که پروژه نیمه‌تمام دارد اعلام کند تا در قالب طرح ملی از آن‌ها پشتیبانی کنیم تا تولید و عرضه مسکن از روند متفاوت‌تری برخوردار شود تا همانطور که مقام رهبری تاکید فرمودند بتوان بخش ساختمان، بخش محرک خود را برای ایجاد اشتغال بوجود آورد.

وی افزود: ما اعلام کرده‌ایم کسانی که ساختمان آماده دارند ما زمین مرغوب شهری در اختیار آنها می‌گذاریم و با سازمان ملی مسکن در قالب قراردادهای موجود، تهاتر و یا مشارکت کنند و یا به صورت مستقل شروع به ساخت و ساز کنند و لذا همه الگوهای میسر قراردادی برای آن وجود دارد و ما نیازمند آن است که این حرکت به وقوع بپیوندد و ساخت و ساز از رکود خارج شود.

وی در ادامه بیان داشت: در شورای عالی مسکن و در حضور رئیس‌جمهور مباحثی مطرح شد و چندین مصوبه برای تسهیل و تسریع در ساخت‌وساز در دستور کار قرار دارد که چند بحث مهم در چند ماه گذشته حل شده و وقت زیادی صرف هموارسازی مسیر شده است.

اسلامی اظهار داشت: چنانچه سهم صاحبان سهام در تسهیلات بانکی که طبق مقررات باید شرکت‌ها ۲۵ درصد پرداخت می‌کردند در طرح اقدام ملی طبق مصوبه‌ای که از دولت اخذ شد این رقم تغییر کرده است .

وی در مورد زمان اخذ پروانه‌ها و مجوزهای ساخت ساختمان بیان داشت: براساس دستور رئیس جمهور در بخشنامه‌ای شهرداری‌ها مکلف شده‌اند که برای تولید مسکن در امر مجوزها تسریع کنند و همچنین تخفیف‌های لازم را اعمال کنند.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: لذا برای بافت فرسوده این تخفیف وجود دارد و شهرداری تا امروز از دولت طلبکار نیست و سال گذشته موارد طلب کاملا تسویه شده است.

اسلامی اظهار داشت: طبق آمار، از اواخر دهه ۷۰ تا امروز در این زمینه عملکرد متوسط کشوری ۵۰ درصد پیشرفت دارد اما ما در این بخش با حجم قابل ملاحظه‌ای مواجه هستیم که البته چند مانع نیز در این خصوص وجود دارد که اولین مانع این است که این کار باید با اهتمام مردم انجام شود و با همه پیگیری و مشوق‌های دولت تا امروز و تا پایان سال ۹۸ در مجموع ۲۷ هزار نفر در سطح بافت فرسوده به بانک معرفی شده است که فقط ۱۲ هزار نفر از آنها تشکیل پرونده داده‌اند.

وی بیان داشت: برای سرعت بخشی به ساخت بافت فرسوده زمین به عنوان پشتوانه بافت فرسوده تامین شده و امروز پروژه‌های در زمین شهری حدود ۴۵ هزار واحد است تا افراد در بافت فرسوده به این زمین‌ها و مسکن‌ها جابه‌جا شوند.

اسلامی در زمینه منابع مالی نیز اظهار داشت: بانک‌ها سال گذشته حدود هزار هزار میلیارد تومان به مردم تسهیلات داده‌اند که از این رقم فقط ۶۸ هزار میلیارد تومان به بخش مسکن و ساختمان تسهیلات داده شده که تقریبا کمتر از ۷ درصد است.

وی افزود: این در حالی است رئیس‌جمهور تاکید دارند و به بانک مرکزی ابلاغ شده است که بانک‌ها ۲۰ درصد از تسهیلاتشان را به حوزه مسکن تخصیص دهند که اگر ۵۰ درصد پول عملکرد پارسال، امسال اتفاق افتد و اگرحداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از سیستم بانکی تزریق شود به بخش مسکن با منابعی که خود مسکن و آورده مردم و انبوه‌سازان عملا چرخش مالی قابل ملاحظه‌ای در تولید و عرضه مسکن اتفاق می‌افتد که البته این موضوع مصوب شده و بانک‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند و نباید این فرصت را از دست داد تا این بخش به کمک تکنولوژی‌های نوین و صنعتی‌‌سازی شاهد تحول در بخش مسکن باشیم.