احتمال گرانی قطعات خودرو

تاریخ انتشار : شنبه، 7 تير 1399

دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان می‌گوید: بالای ۲۰ هزار خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده است و در حال حاضر پیشنهاد انجمن افزایش علی‌الحساب ۵۵ درصدی قیمت قطعات است.

 نبض بازار: دبیر انجمن همگن قطعه‌سازان در پاسخ به این پرسش که چه تعداد خودروهای ناقص در انبار خودروسازان دپو شده است؟ گفت: عدم تخصیص ارز، کمبود نقدینگی خودروسازان، عدم دسترسی به مواد اولیه و همچنین عدم بروزرسانی قیمت خودروهای کارخانه‌ای باعث شده که تعداد خودروهای ناقص در انبار خودروسازان افزایش یابد. برآورد ما این است که بالای ۲۰ هزار خودروی ناقص در انبار خودروسازان دپو شده است. چنانچه ارز و نقدینگی خودروسازان تامین نشود و شیوه قیمت‌گذاری برای قطعه‌سازان به همین منوال ادامه پیدا کند، در آینده تعداد خودروهای ناقص بیشتر از رقم مورد اشاره خواهد شد.

آرش محبی‌نژاد افزود: در حال حاضر پیشنهاد انجمن افزایش علی الحساب ۵۵ درصدی قیمت قطعات است. چنانچه با این پیشنهاد موافقت نشود شاهد نابودی صنعت قطعه‌سازی هستیم. متاسفانه صنعت قطعه‌سازی روز به روز بنیه‌اش را از دست می‌دهد و بسیاری از کارکنان به دلیل نبود نقدینگی در این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها تعدیل شدند. متاسفانه در شیوه قیمت‌گذاری خودرو شاهد یک سری کج سلیقگی‌ها هستیم که ضرر اصلی را مردم و قطعه‌سازان متحمل می‌شوند.

او اظهار کرد: امروز قطعه‌سازان با حداقل‌ قیمت کالاهایشان را به خودروسازان می‌فروشند و خودروساز نیز با کمترین قیمت خودروهایش را به مردم عرضه می‌کند. قرار بود در بحث نقدینگی یک سری حمایت‌ها از جمله تخصیص پنج هزار میلیارد تومان منایع ریالی و دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از فروش اوراق به خودروسازان اعطا شود که هنوز پرداخت نشده است.

محبی‌نژاد در پاسخ به این پرسش که سرنوشت تخصیص پنج هزار میلیارد تومان به خودروسازان چه شد؟ گفت:در این رابطه آمار یکی از خودروسازان را داریم. برخی پول‌ها از طریق یکی از خودروسازان به قطعه‌سازان ارائه شد اما دیگر خودروساز هرچند پول مورد نظر را دریافت کرده اما اینکه آیا این خودروساز پول را به قطعه‌سازان داده است یا خیر، هنوز آماری در این رابطه نداریم.