ماجرای نصب اجباری پلاک سوم بر روی خودروها چیست؟

تاریخ انتشار : يکشنبه، 8 تير 1399

اجبار به تعویض پلاک حضوری در شرایط کرونایی قرار است جای خود را به روند آنلاین ثبت مدارک بدهد و به تازگی نیز خبرهایی در مورد لزوم نصب سومین پلاک به شکل یک تراشه الکترونیکی بر روی خودرو شنیده می شود. جالب آنجاست که، نصب پلاک سوم بر روی خودروها یک قانون است که در سال 86 تصویب شده است اما در چند سال گذشته اجرایی نشده است که از امسال به مرحله اجرا در می‌آید.

 نبض بازار:  در این رابطه، «سرهنگ علی محمدی»، رئیس مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور نیروی انتظامی اعلام کرده است: «برابر ماده 13 آیین نامه راهور مصوب 1384 به همراه یک زوج پلاک، پلاک سوم وسیله نقلیه نیز به صورت برچسب از سوی راهنمایی و رانندگی یا اشخاص مورد تایید راهنمایی و رانندگی صادر و بر روی شیشه جلو یا عقب وسیله نقلیه نصب می شود.»

وی ادامه داد: «این برچسب دارای اطلاعات شماره پلاک، تاریخ سپری شدن اعتبار پلاک، کد واحد شماره‌گذاری و شماره است.»

سرهنگ محمدی اضافه کرد: «پلاک سوم با هر بار تمدید اعتبار پلاک، نقل و انتقال مالکیت و تعویض قطعات اصلی و رنگ وسیله نقلیه با اطلاعات جدید تولید و جایگزین پلاک سوم پیشین خواهد شد.»

 

پلاک سوم

براساس توضیحات اولیه این طرح، در راستای هوشمند سازی پلیس به ویژه پلیس راهور که در این زمینه پیشگام بوده است، پلاک سوم در قالب دو چیپ روی پلاک و زیر شیشه جلو و زیر آئینه باید نصب شود که این چیپ اطلاعات VIN و سایر اطلاعاتی که نیاز است در یک حجم مشخص (30 تا 90 کیلوبایت) در آن چیپ گنجانده می‌شود.

اطلاعات به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند که این مزیت در شناسایی خودروهای سرقتی بسیار کارآمد است چرا که اصالت خودرو باید در سرقت ها ثابت شود.

همچنین، تمامی اطلاعات در چیپ‌ها که موسوم به پلاک سوم هستند وجود دارد که مأموران راهور می‌توانند در لحظه ارکان خودرو را با اطلاعاتی که نزد پلیس است تطبیق دهند و در لحظه ثابت می‌شود که این خودرو سرقتی است یا خیر.

به گفته سرهنگ علی محمدی: «زمان اجرای این قانون بزودی از سوی راهنمایی و رانندگی اعلام می شود. این پلاک ها در مراکز تعویض پلاک نصب خواهند کرد و یک قانون به حساب می آید.»