سه کمپانی بزرگ مایکروسافت، فورد و پپسی به جمع شرکتهایی پیوستهاند که تبلیغات در فیسبوک را به خاطر عدم مقابله این شبکه اجتماعی با نشر محتوای نژادپرستی و نفرت پراکنی، متوقف کردهاند.
نبض بازار: به این ترتیب تعداد کمپانیهایی که به کمپین StopHateForProfit# پیوستهاند به حدود ۲۵۰ میرسد. در حال حاضر تقریبا تمام شبکههای اجتمالی در مقابل نشر محتوای نفرتآمیز و نژادپرستانه مقاومت میکنند، اما گروه تحت مالکیت مارک زاکربرگ صرفا به پستهای نفرت پراکن برچسب میزند و به همین ترتیب مورد غضب سایر شرکتهای جهان و حتی نیروهای داخلی خودش قرار گرفته است.
طبق گزارش Ad Age کمپانی تولیدکننده خودرو فورد در حاشیه اتفاقات اخیر گفته: «ما تمام تبلیغات ملی در شبکههای اجتماعی را برای مدت سی روز متوقف خواهیم کرد تا نحوه حضورمان روی این پلتفرمها را بازنگری کنیم». گفته میشود فورد از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا پیش از این حدود ۲.۹ میلیون دلار برای تبلیغات در فیسبوک هزینه کرده، اما طی سی روز گذشته این رقم تا ۵۷ هزار دلار کاهش یافته است.
فاکس نیز گزارش میدهد گروه کارخانجات پپسیکو که مالک برندهای پپسی، گتورید و مانتین دیو است بدون اعلام بیانیه خاصی و در سکوت خبری به کمپین تحریم تبلیغاتی فیسبوک و اینستاگرام پیوسته، چرا که طبق اسناد به دست آمده از تمام تبلیغاتش در شبکههای اجتماعی را از ژولای تا آگوست متوقف کرده است.
در سوی دیگر Axios خبر از قطع تبلیغات مایکروسافت در شبکههای اجتماعی از ابتدای ماه می میدهد. هرچند مایکروسافت دلیل این مساله را «بازنگری پیرامون سایتهای نشان دهنده تبلیغاتش» عنوان کرده اما ظاهرا از بازخوردهای دریافتی کاربران منتقد فیسبوک نگران بوده است.
همان گونه که گفته شد تاکنون بیشتر از ۲۵۰ شرکت مختلف به کمپین StopHateForProfit# پیوستهاند. از جمله شاخصترین اعضای این گروه میتوان به نورث فیس، آدیداس، کوکا کولا، استارباکس، اچپی، هرشیز، موزیلا، ورایزن، هوندا و یونیلیور اشاره کرد. ضمن اینکه سایر شبکههای اجتماعی از جمله توییچ، یوتیوب و ردیت در زمینه حذف محتواهای نژادپرستانه و نفرت پراکنی نیز اقداماتی صورت دادهاند.