شهری در ژاپن استفاده از موبایل حین راه رفتن را ممنوع اعلام کرد

تاریخ انتشار : شنبه، 14 تير 1399

شهر یاماتو در ژاپن اعلام کرده افراد پیاده از این پس اجازه ندارند حین راه رفتن در مسیرهای تردد عمومی، میادین و پارک ها از موبایل استفاده کنند. طبق گزارشی که وبسایت NDTV در این باره منتشر کرده این اولین باری است که چنین ممنوعیتی در ژاپن اعمال می شود.

 نبض بازار: البته اشاره کنیم که براساس گزارش NDTV استفاده از موبایل حین راه رفتن فعلا در یاماتو جریمه ندارد. طبق گفته مقامات یاماتو هدف از وضع این قانون در شهر، هشدار به جوانان و افراد کهنسال در مورد خطرات حواس پرتی با موبایل حین تردد در خیابان است و قرار شده که از هفته آینده قانون جدید در آن به اجرا در بیاید.

اما این تنها شهر در دنیا نیست که چنین قوانینی را برای استفاده از موبایل حین راه رفتن تصویب کرده. سال گذشته کره جنوبی نیز گام های مشابهی را برای هوشیار ساختن شهروندانش نسبت به خطرات این نوع استفاده از موبایل برداشت. برای مثال در شهری به نام Ilsan سیستمی در چهارراه ها نصب شد که نورهایی چشمک زن و پرتوهای لیزری را حین عبور و مرور پیاده ها به سمت عابرین و خودروها می تاباند تا در صورتی که مشغول استفاده از موبایل هستند حواسشان را جمع کنند.

در هر حال اقدام مقامات شهر یاماتو در ژاپن مورد حمایت بسیاری از شهروندان آن قرار گرفته و حالا به ندرت پیش می آید که فردی در این شهر حین راه رفتن در خیابان از موبایل استفاده کند.
گفتنی است طبق تحقیقاتی که شرکت ژاپنی NTT Docomo (غول صنعت موبایل این کشور) در سال ۲۰۱۴ انجام داد عابرین پیاده حین خیره شدن به نمایشگر موبایل خود ۹۵ درصد از میدان دیدشان نسبت به محیط را از دست می دهند.
این شرکت برای انجام تحقیقات خود نوعی شبیه سازی کامپیوتری را انجام داد تا مشخص نماید اگر ۱۵۰۰ مسافر ایستگاه شیبویا در توکیو حین عبور از چهار راه مجاور به آن که شلوغ ترین در دنیاست (تصویر اصلی مطلب)، به موبایل هایشان نگاه کنند چه اتفاقی رخ می دهد.

نتایج نشان می داد که دو سوم از این افراد بدون هیچ حادثه ای به سمت دیگر خیابان می روند؛ ۴۴۶ مورد برخورد شخص با شخص رخ می دهد و ۱۰۳ نفر دیگر نیز با خودروها تصادف خواهند کرد.