بازدهی سکه در امسال به چقدر رسید؟ / سیگنال بازار جهانی برای قیمت طلا

تاریخ انتشار : يکشنبه، 22 تير 1399

نرخ رشد بهای سکه از ابتدای سال جاری به ۷۵ درصد ارتقا پیدا کرد. افت قابل توجه طلای جهانی و عقبگرد اونس به زیر سطح ۱۸۰۰ دلار انتظار فشار بر بهای داخلی این فلز گرانبها را ایجاد کرده بود.

نبض بازار: قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز شنبه ۲۱ تیر با ۱۸۰۰ تومان کاهش به ۹۶۴ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. اما سکه چه وضعیتی دارد؟

در این مورد دنیای اقتصاد روایت کرده است: بازار سکه دیروز با وجود سیگنال‌های منفی از بازار جهانی همراه با رشد نرخ داخلی دلار قله تاریخی خود را یک بار دیگر تصاحب کرد. قیمت هر سکه طرح جدید ساعت ۱۶ روز شنبه ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافت و در سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار گرفت.

به این ترتیب، نرخ رشد بهای سکه از ابتدای سال جاری به ۷۵ درصد ارتقا پیدا کرد. افت قابل توجه طلای جهانی و عقبگرد اونس به زیر سطح ۱۸۰۰ دلار انتظار فشار بر بهای داخلی این فلز گرانبها را ایجاد کرده بود. با این حال، اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام و متعاقبا رکوردشکنی دلار اثرات منفی طلای جهانی را خنثی کرد تا به این ترتیب، علاوه بر رشد قیمت در معاملات فیزیکی، صف‌های طولانی خرید برای گواهی سپرده سکه-تحویل یکروزه- در بورس کالا تشکیل شود.

سیگنال بازار طلای جهانی
اونس طلا که چهارشنبه هفته قبل با صعود به ارتفاع ۱۸۱۸ دلاری، به بالاترین سطح قیمتی در ۹ سال اخیر دست یافته بود، در پایان هفته به سطح ۱۷۹۹ دلار تنزل کرد. صعود طلا به اوج ۹ ساله عمدتا در اثر نگرانی از رکوردشکنی روزانه شمار مبتلایان به ویروس کرونا و تضعیف شاخص دلار میسر شد اما در پایان هفته در اثر انتشار اخبار مثبت از کشف داروی موثر کرونا تن به عقب‌نشینی داد. البته داده‌های اقتصادی سیگنال یکسانی به بازار مخابره نکردند و حتی عملکرد اقتصاد آمریکا، اروپا و چین در برخی از موارد بسیار بهتر از انتظارات بود که به نظر در کاهش طلا بی‌اثر نبود.

اما مهم‌ترین تاثیر بر قیمت طلا را روز جمعه خبر کشف دارویی از سوی شرکت گیلیاد داشت که ادعا کرد خطر مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا را ۶۲ درصد کاهش خواهد داد.