عرضه اولیه دو زیرمجموعه بانک توسعه صادرات

تاریخ انتشار : يکشنبه، 22 تير 1399

 علی صالح‌آبادی، مدیرعامل بانک توسعه صادرات، روز شنبه در نشست خبری به مناسبت سالگرد تاسیس بانک توسعه صادرات از عرضه سهام دو زیر مجموعه این بانک در بازار بورس خبر داد.

نبض بازار: به گفته مدیرعامل بانک توسعه صادرات، شرکت تامین سرمایه تمدن و بانک مشترک ایران و ونزوئلا در حال حاضر در حال تکمیل مراحل اداری ورود به بورس هستند.

صالح‌آبادی زمان عرضه سهام شرکت تامین سرمایه تمدن را تا پایان تابستان جاری اعلام کرد و گفت: هم اکنون پرونده این شرکت در مرحله تبدیل سهامی خاص به عام بوده و ۲۵ درصد سهام آن در بورس عرضه خواهد شد.

وی درباره بانک مشترک ایران و ونزوئلا هم اظهار کرد: عرضه حدود ۱۷ درصد از سهام این بانک در بازار بورس تا پیش از پایان سال ۹۹ انجام خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: میزان ارز صادرات غیرنفتی در سال گذشته ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

وی ضمن تشریح حمایت‌های بانک توسعه صادرات از صادرکنندگان برای تحقق این رقم گفت: این بانک در شرایط تحریم و کرونا، برای حمایت و مراقبت از مشتریان خود که از این شرایط آسیب دیده اند، اختیارات تصمیم گیری ۳۸ شعبه بانکی را افزایش داده و همچنین میانگین نرخ سود تسهیلات این بانک در محدوده را ۱۴ تا ۱۴.۵ درصد تعیین کرد.

صالح‌آبادی در ادامه به برنامه های مفصل این بانک برای حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: برای شرکت‌های دانش بنیانی که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی شوند، مبلغ چهار هزار میلیارد ریال اعتبار در بانک توسعه صادرات در نظر گرفته شده است که با نرخ سود ۱۲ درصد ارائه خواهد شد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات تاکید کرد: این تسهیلات سقف نداشته و با تخفیف ۳۰ درصد کارمزد ارائه می شود.

صالح‌آبادی به خرید ارز از صادرکنندگان هم اشاره کرد و افزود: بانک توسعه صادرات اسکناس ارزی صادرکنندگان را به نرخ سنا خریداری کرده و در حداقل زمان ممکن ما به ازای ریالی را به آنها می‌پردازد. همچنین حواله‌های ارزی نیز با نرخ نیمایی خریداری می‌شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که تحریم برای نقل و انتقالات ارزی ایجاد کرده است، توضیح داد: ساز و کارهایی تدارک دیده شده است تا صرافی بانک توسعه صادرات، آمادگی جابه جایی از هر مبدا به هر مقصد و با هر میزان رقمی را از صادر کنندگان داشته باشند.

صالح‌آبادی از مهمترین برنامه‌های سال ۱۳۹۹ این بانک را علاوه بر تداوم سیاست‌های سال گذشته، صدور اوراق گام دانست و گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده با بانک مرکزی، مقرر شده است تا بانک توسعه صادرات مجوز انتشار ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق گام را داشته باشد.

منبع: ایرنا