تاثیر افزایش قیمت دلار بر فولاد چقدر جدی است؟

تاریخ انتشار : سه‌شنبه، 31 تير 1399

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز گفت: چرا مبنای قیمت فولاد در کشور باید براساس دلار تعیین شود، زمانی که صفر تا صد این زنجیره در داخل قابل تامین است؟ نباید قیمت فولاد را بر مبنای فولاد تعیین کرد. هم‌اکنون شاهد هستیم که قیمت شمش به صورت لحظه‌ای و براساس دلار در حال افزایش است.

مشکلات عمده این روزهای تولیدکنندگان صنایع پایین‌دست فولاد که در زمینه صادرات نیز مشغول به فعالیت هستند، افزایش قیمت مواد اولیه و شمش فولاد و به دنبال آن غیررقابتی شدن محصولات در راستای صادرات است.

شمش فولاد از ابتدای سال تاکنون قیمت افزایش دو برابری را تجربه کرده و کار را برای تولیدکنندگانی که شمش مورد نیاز خود را از داخل تامین می‌کنند، با مشکل روبه‌رو کرده است.

زکریا نایبی، مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز، با اشاره به این موضوع که با وجود کمبود شمش در بازار، قیمت فولاد در ۳ ماه گذشته دو برابر شده است، خاطرنشان کرد: البته یکی از عوامل گران شدن قیمت فولاد، این موضوع است که نظارت لازم بر این بازار وجود ندارد.

از سوی دیگر نیز بین بهای قراضه با شمش فولاد یک شکاف قیمتی دو برابری وجود دارد. بهای قراضه کیلویی ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و آهن اسفنجی ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است و از آنجا که قراضه و آهن اسفنجی مواد اولیه شمش به‌شمار می‌روند، چرا باید قیمت شمش کیلویی ۹ هزار و ۵۰۰ باشد؟

نایبی با اشاره به دستوری شدن قیمت‌ها و تاثیر آن بر بازار بیان کرد: نحوه قیمت‌‌گذاری در زنجیره فولاد به صورت دستوری انجام می‌شود، به‌ این صورت که قیمت زنجیره فولاد براساس بهای شمش فولاد خوزستان در بورس کالا مشخص می‌شود. به عبارت دقیق‌تر قیمت سنگ‌آهن ۵درصد، کنسانتره ۱۶درصد، گندله ۲۳درصد و آهن اسفنجی ۵۰درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است. قیمت شمش فولاد خوزستان نیز برحسب فوب بندرعباس و براساس دلار تعیین می‌شود؛ با توجه به این نحوه قیمت‌گذاری، بهای دلار بر قیمت شمش فولاد نیز تاثیرگذار است.

وی در ادامه تاکید کرد: تمام زنجیره تامین فولاد از موارد اولیه مانند سنگ‌آهن، زغال‌سنگ، انرژی و گاز گرفته تا نیروی انسانی و حتی فناوری و … در داخل کشور قابل تامین است، چرا مبنای قیمت فولاد در کشور باید براساس دلار تعیین شود، زمانی که صفر تا صد این زنجیره در داخل قابل تامین است؟ نباید قیمت فولاد را بر مبنای فولاد تعیین کرد. هم‌اکنون شاهد هستیم که قیمت شمش به صورت لحظه‌ای و براساس دلار در حال افزایش است.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با اشاره به سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت شمش فولاد عنوان کرد: از عوامل گران شدن فولاد، معاملات بورس کالا و نحوه معاملات آن است. بورس کالا این روزها دیگر چندان شفاف نیست، برخی روزها اصلا در بورس کالا شمشی عرضه نمی‌شود، برخی روزها اگر عرضه ‌شود، معاملات آن را ابطال اعلام می‌کنند. یا به اندازه تقاضا عرضه نمی‌کنند.

نایبی به نوسان نرخ ارز اشاره و گفت: عامل دیگری که سبب گران شدن قیمت فولاد شده، افزایش نرخ ارز است؛ تا پیش از این، دلار نوسان قیمتی داشت، ولی اکنون تنها مسیر صعودی و افزایشی را می‌پیماید و به دنبال خود سبب گران شدن مواد اولیه و تورم شده است.

وی با توضیح این موضوع که هرچند ممکن است محصولات شرکت ما که در رده محصولات نهایی فولاد قرار دارد، با گران شدن نرخ ارز گران شود، گفت: در حالت کلی، افزایش بهای دلار و به دنبال آن تورم کار را برای تولیدکنندگان مشکل کرده است، زیرا تولیدکننده به جای اینکه کالای بیشتری را با قیمت مناسب به فروش برساند، مجبور می‌شود که کالای کمتری را با قیمت بالا به فروش برساند که این موضوع می‌تواند باعث کاهش ظرفیت تولید و تعدیل نیروی انسانی شود.

مدیر تحقیق و توسعه فولاد ناب تبریز با توضیح این موضوع که قیمت محصولات فولاد اگر بر مبنای دلار تعیین شود، گفت: قیمت شمش فولاد برای هر تن حدود ۵۰۰دلار تعیین شده است که با این شرایط، قیمت محصولات ما دیگر برای کشورهایی چون عراق و افغانستان رقابتی نخواهد بود و با این روند بازار خود را از دست خواهیم داد. به همین دلیل صادرات محصولات فولادی در ۳ ماه نخست سال جاری با ۴۰ درصد کاهش روبه‌رو شده و این به دلیل غیررقابتی شدن محصولات ماست.

نایبی در ادامه یادآور شد: شرکت فولاد ناب تبریز یکی شرکت صادراتی است و اگر نتواند ۵۰ درصد از محصولات خود را صادر کند دیگر نمی‌تواند خود را سر پا نگه دارد، حیات این شرکت به صادرات وابسته است. نایبی در پایان تاکید کرد: بنابراین با توجه به افزایش قیمت‌ها، توصیه می‌شود که با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، بورس کالا و سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده نظارتی بر قیمت‌ها وجود داشته باشد و از افزایش بی‌رویه آن پیشگیری به عمل آید.