بازار جهانی چه سیگنالی برای بورس امروز دارد؟ / طلا سقف تاریخی خود را شکست

تاریخ انتشار : دوشنبه، 6 مرداد 1399

در آغاز معاملات بازارهای جهانی این هفته، طلا ضمن عبور از مرز ۱۹۲۰ دلاری رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند و قیمت نفت نیز افت اندکی کرد.

 در شروع معاملات بازارهای جهانی قیمت طلا در ادامه روند صعودی خود از سطح ۱۹۲۰ دلاری نیز عبور کرد تا رکورد تاریخی جدیدی از خود به جای بگذارد. افزایش تنش‌ها میان چین و آمریکا از یک سو و اجرای طرح‌های محرک مالی از سوی اتحادیه اروپا به منظور کمک به اقتصادهای آسیب‌زده موجب شده تا نقش طلا به عنوان یک دارایی امن ضد تورمی بیشتر شود. در آغاز معاملات امروز هر اونس طلا با بیش از یک درصد افزایش قیمت ۱۹۲۴ دلار معامله شد و از رکورد تاریخی ۱۹۲۰ دلاری عبور کرد.

در بازار جهانی نفت نیز با افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا و افزایش تنش میان آمریکا و چین، قیمت نفت افت اندکی را تجربه کرد. در جریان معاملات امروز هر بشکه نفت برنت با افتی ۱۲ سنتی ۴۳ دلار و ۲۴ سنت معامله شد در حالی که قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با ۸ سنت کاهش به ۴۱ دلار و ۲۴ سنت رسید. سقوط قیمت نفت در حالی رخ داده که بازارهای مالی در آسیا روند نزولی به خود گرفته‌اند.

این تحولات باعث شد تا شاخص دلار نیز به پایین‌ترین سطح دو سال اخیر خود سقوط کرده و یورو به بالاترین سطح ۲۲ ماه اخیر خود صعود کند. در بازار فلزات جهانی نیز افت ارزش دلار باعث شد تا فلزات صنعتی برای خریداران جذاب‌تر شود. هر تن مس که هفته گذشته افتی ۰٫۵ درصدی را تجربه کرده بود امروز بیش از ۰٫۳ دلار رشد داشت تا قیمت آن به ۶۴۳۱ دلار برسد. افزایش واردات آلومینیوم چین نیز باعث شد تا ارزش این فلز اندکی افت کند.

همچنین خبرهایی در خصوص تولید انبوه و در دسترس گرفتن واکسن کرونا نیز به گوش می‌رسد، موضوعی که می‌تواند بازارهای جهانی را در روزهای آتی به شدت تحت تاثیر قرار دهد.

اگر چه به نظر می‌رسد امروز بورس همجنان تحت تاثیر اختلال در سامانه معاملاتی باشد ولی خبرهای خوش در خصوص واکسن کرونا می‌تواند موجب صعودی شدن نمادهای دارویی در معاملات امروز شود. همچنین گروه فلزات اساسی که در این روزها در بورس حال و روز خوشی ندارند احتمالا به روند عرضه خود ادامه دهند.