آخرین سیگنال‌ها برای قیمت طلا امروز ۲۳ مرداد ۹۹

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 23 مرداد 1399

قیمت طلا پیش از امروز، پنجشنبه ۲۳ مرداد سال ۹۹ چقدر بوده است؟ چه سیگنال‌هایی در بازار طلا قابل مشاهده است؟ قیمت طلا گرمی ۱۸ عیار در بازار آزاد دیروز با ۱۸ هزار تومان کاهش به یک میلیون و ۱۳ هزار تومان رسیده است.

اما در بازار سکه اوضاع چطور است؟

در این مورد دنیای اقتصاد روایت کرده است: در بازار سکه دیروز اوضاع بیشتر با کاهشی‌های بازار یار بود. روز چهارشنبه فلز گرانبهای داخلی ۵۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و با پایین رفتن از سطح ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به بهای ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. افت سکه بیشتر به دلیل نوساناتی بود که در بازارهای جهانی برای طلا صورت گرفت و قیمت این فلز گرانبها در بازار داخلی را تحت فشار قرار داد.

طلای جهانی حتی در مقطعی به زیر کانال هزار و ۹۰۰ دلاری رفت ولی توانست در ادامه روز و تا ساعت ۴ بعدازظهر خود را به محدوده هزار و ۹۳۰ دلاری برساند. به گفته فعالان، سکه تحت فشار اونس قرار دارد و در صورتی که طلا افت بیشتری را به ثبت رساند، سکه ظرفیت رفتن به زیر مرز روانی مهم ۱۰ میلیون تومانی را خواهد داشت. با این حال، تنها عاملی که می‌تواند در صورت نزول اونس به ماندگاری سکه در کانال ۱۰ میلیون تومانی کمک کند، افزایش بهای دلار است. برخی فعالان اعتقاد داشتند یکی از عواملی که کمک کرد، دیروز قیمت سکه افت بیشتری را تجربه نکند، ورود بهای دلار به کانال ۲۲ هزار تومانی بود. در واقع ابزار دلار مانع از آن شد که سکه افت بیشتری را تجربه کند.

باید دید در روزهای آتی دلار هم سوی سکه کاهشی خواهد شد یا اینکه طلا از قیمت‌های فعلی فاصله خواهد گرفت و به این ترتیب، انتظار افزایش قیمت را در بازار سکه زنده خواهد کرد. به گفته فعالان، در صورتی که طلای جهانی به بالای هزار و ۹۵۰ دلار بازگردد، می‌توان انتظار داشت که خریداران در بازار سکه بیشتر شوند.

تاثیر افت طلای جهانی بر سکه

در گزارشی دیگر دنیای اقتصاد نوشته است: هر قطعه سکه تمام‌ بهار آزادی طرح جدید در جریان معاملات روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه ۹۹ با نرخ ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به آخرین قیمت روز گذشته ۵۵۰ هزار تومان ارزان‌تر شده است. این روند نزولی سکه درحالی است که در دو روز گذشته روند سکه بهار آزادی صعودی بود. می‌توان گفت کاهش قیمت سکه متاثر از کاهش اونس جهانی طلا بوده که یکی از شاخصه‌های اصلی تاثیرگذار بر قیمت سکه است.

همچنین روند کاهشی نرخ دلار و نوسانات بازار ارز بر قیمت سکه تاثیرگذار است که با توجه به نحوه معاملات سکه در این چند روز می‌توان پیش‌بینی کرد که نوسانات نرخ سکه بین ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان فعلا ادامه دارد. همچنین دلار در صرافی ملی ۲۱ هزار و ۸۰۰ تومان معامله شد.

طلا در گیر و دار بلا

بهای جهانی طلا روز گذشته نوسانی قابل‌توجه را به ثبت رساند. درحالی‌که بهای هر اونس طلا روز گذشته تا نزدیکی ۱۸۸۰ دلار در هر اونس کاهش یافت، افزایش تنش‌های سیاسی و تجاری میان ایالات‌متحده آمریکا با جمهوری خلق چین سبب شد تا حدود ۵۰ دلار از افت ۲۰۰ دلاری در طول این روز جبران شود. آن‌طور که به نظر می‌رسد حتی خبر ساختن واکسن برای کرونا نیز نتوانسته در طول روزهای اخیر از تاثیر منفی تحولات سیاسی بکاهد و اگر اوضاع به همین روال پیش برود، ممکن است روند صعودی طلا با قدرت قبلی نیز ادامه یابد. با این حال آنچه در روزهای پیش‌رو بسیار مهم خواهد بود، روند تحولات اقتصادی و سیاسی است که می‌تواند به کلی و حداقل در کوتاه مدت روند طلا را دگرگون کند و آن را باز هم به مسیر صعود بازگرداند.