وضعیت بازار طلا و سکه در آغاز شهریور / قیمت دلار و یورو امروز ۹۹/6/1

تاریخ انتشار : شنبه، 1 شهريور 1399

قیمت طلا و سکه امروز، بر خلاف رشد بهای طلای جهانی در روز جمعه، کاهش یافت که بر این اساس قیمت سکه طرح جدید به ده میلیون و ۵۰۶ هزار تومان رسید.

قیمت طلا در معاملات روز جمعه تحت تاثیر آمار ناخوشایند شمار متقاضیان بیمه بیکاری در آمریکا که به افت ارزش دلار و بازده اوراق خزانه منتهی شد، افزایش پیدا کرد.

به گزارش ایسنا، بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۹۴۷ دلار و ۸۳ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون ۰.۲ درصد رشد داشته است در حالی که در هفته منتهی به ۱۴ اوت ۴.۵ درصد ریزش داشت که بدترین عملکرد هفتگی در پنج ماه اخیر بود.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۹۵۶ دلار و ۱۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز گذشته با ۲۳ دلار و ۸۰ سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش، در ۱۹۴۶ دلار و ۵۰ سنت بسته شد و روز چهارشنبه هم ۲.۱ درصد کاهش داشت.

به گفته جان شارما، اقتصاددان بانک ملی استرالیا، وخامت آمار بازار کار آمریکا، کاهش بازده اوراق قرضه و ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی همچنان از قیمت طلا پشتیبانی می‌کنند. ما در کوتاه‌مدت شاهد معامله طلا در محدوده ۱۹۲۰ تا ۱۹۸۰ دلار هستیم و عواملی مانند ریسک‌پذیری بهتر و پیشرفت در تولید واکسن ویروس کرونا ممکن است تقاضا برای طلا را کمتر کند.

صعود وال‌استریت که تحت تاثیر درخشش سهام فناوری روی داد، بازارهای سهام آسیایی را در معاملات روز جمعه سبزپوش کرد و باعث شد رشد قیمت طلا محدود شود.

آماری که روز پنج‌شنبه منتشر شد، نشان داد شمار آمریکایی‌هایی که متقاضی دریافت بیمه بیکاری شده‌اند، هفته گذشته به طور غیرمنتظره به بالای مرز یک میلیون نفر رشد کرده است که ضربه بدی به بازار کار فلج شده از شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شود.

این دورنما که روند احیای اقتصادی آمریکا کندتر از تصورات قبلی خواهد بود باعث شد شاخص دلار و بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله نزول کنند و طلا به سرمایه‌گذاری جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران غیرآمریکایی تبدیل شد.

عامل دیگری که به تردیدها نسبت به احیای اقتصادی سریع آمریکا افزود، اظهارات مقامات بانک مرکزی آمریکا بود که روز چهارشنبه هشدار دادند روند احیای اقتصادی مسیر بسیار مبهمی دارد و این اظهارات به بهبود قیمت طلا از ریزش سه درصدی در اوایل هفته کمک کرد.

بر اساس گزارش رویترز، در این بین دولت ترامپ حاضر نشد درباره طرح‌های دیدار با چین در خصوص فاز اول توافق تجاری صحبت کند.

در بازار سایر فلزات ارزشمند، بهای هر اونس نقره برای تحویل فوری ۰.۶ درصد رشد کرد و به ۲۷ دلار و ۴۰ سنت رسید و در مسیر رشد هفتگی ۳.۸ درصد قرار گرفت.

هر اونس پلاتین برای تحویل فوری ۰.۶ درصد صعود کرد و در ۹۲۲ دلار و ۷۷ سنت ایستاد. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۲۱۷۰ دلار و ۵۳ سنت رسید.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد امروز ‌شنبه 1 شهریور ساعت 18 با 5 تومان کاهش نسبت به روز گذشته، 22،497 تومان‌ معامله شد.

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

صرافی‌های بانک‌ها امروز شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 22 هزار و 500 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 22 هزار و 400 تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار آزاد امروز ‌شنبه 1 شهریور ساعت 18 با 2 تومان کاهش نسبت به روز قبل، 26،700 تومان معامله شد.

همچنین، قیمت یورو در بانک مرکزی ۴،۶۸۵ تومان تعیین شد.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، 26 هزار و 700 تومان‌ اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 26 هزار و 600 تومان است.

طبق نرخ‌های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه و ارز تا ساعت 18، قیمت سکه تمام طرح قدیم ده میلیون و 250 هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ده میلیون و 506 هزار تومان در بازار طلا و سکه است که قیمت انواع سکه نسبت به روز گذشته کاهش یافته است.

در بازار طلای امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و 35 هزار و 700 تومان قیمت دارد.

نیم‌سکه، ۵ میلیون و 250 هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع‌سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب 2 میلیون و 980 هزار تومان و یک میلیون و 650 هزار تومان است.