رشد شاخص بورس ادامه‌دار است یا نه؟ / سهامداران صبر کنند

تاریخ انتشار : چهارشنبه، 5 شهريور 1399

پس از ریزش حدود ۲۰ درصدی شاخص بازار سهام در روزهای گذشته بازار از دیروز دوباره مثبت شد و امروز هم با گذشت ۲ ساعت از شروع بازار ۳/۹ درصد رشد کرده است اما آیا این سیر صعودی ادامه‌دار است؟

حمید نوبهار، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: بازار سرمایه در دو جهت افقی و عمودی شاهد اصلاح قیمت‌ها بود. زمانی که شاخص بازار سهام بین یک میلیون 800 تا یک میلیون 900 بود ارزش سهام در حال افت بود در حالی که شاخص تکان نمی‌خورد که این اصلاح به نوعی اصلاح افقی شاخص بورس بود، در مرحله بعد شاخص به طور عمودی از یک میلیون 800 تا یک میلیون 600 اصلاح شد و در دو مرحله سهامداران دچار افت ارزش سهام شدند.

وی افزود: تصمیماتی مانند فروش سهام عدالت به شکل بلوکی، افزایش سقف صندوق‌های با درآمد ثابت، بازگشت اعتبار کارگزاری‌ها به حالت قبل و حمایت حقوقی‌ها از بازار باعث شد تا اندکی اعتماد به بازار بازگردد.

نوبهار در ادامه گفت: در حال حاضر طی دو روز متوالی با حمایت حقوقی‌ها بازار هوشمندانه برگشته است، در این دو روز ورود پول حقیقی بسیار افزایش پیدا کرده است زیرا بازارهای موازی بازار سرمایه در حال درجا زدن است.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با رشد شاخص افزود: اگر اعتمادسازی ادامه‌دار باشد و بازار حمایت شود ما همچنان بازار را در حال رشد خواهیم دید، البته رشد شارپی بازار خوب نیست و بازار باید به نوعی متعادل پیش برود.

وی خاطرنشان کرد: متغیرهای بنیادین بازار سهام هیچ تغییری نکرده است و سهامدار فقط باید صبر داشته باشد و بازار سهام را بازاری بلندمدت در نظر بگیرد.