کارنامه دولت قبل در بخش مسکن را هم جزو کارنامه خود حساب می‌کنید؟

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 6 شهريور 1399

روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت: روزنامه فرهیختگان نوشت: در مردادماه سال ۱۳۹۲ که دولت فعلی بر سر کار آمد، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن یا زیربنای مسکونی در شهر تهران حدود سه میلیون و ۸۳۴ هزار تومان بود. این میزان طی هفت سال اخیر با رشد چشمگیری، حالا در تیرماه امسال به حدود ۲۱ میلیون تومان رسیده که حکایت از رشد ۴۴۸ درصدی دارد.

سیاست‌های دولت در بخش مسکن ضربات سهمگینی بر این بازار وارد کرده، اما درنهایت شگفتی، اخیرا رئیس‌جمهور در صفحه شخصی خود (صفحه توئیتر) نوشت: «در حالی ‌که در دولت قبل تنها ۷۷۵ هزار واحد مسکن مهر به بهره‌برداری رسیده، در این دولت بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر تکمیل شده و در اختیار مردم قرار گرفته است. در هفت سال اخیر مجموعا ۴/۵ میلیون مسکن توسط دولت در کل کشور ساخته‌ شده است.»

درخصوص مسکن مهر بررسی‌ها از آمارهای سامانه مدیریت مسکن مهر نشان می‌دهد از کل واحدهای مسکن مهر، ۶۳ درصد از آنها تا پایان دولت احمدی‌نژاد حتی نازک‌کاری‌شان به اتمام رسیده بود. درخصوص ساخت‌وسازهای جدید نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد تعداد واحدهای مسکونی ذکرشده در پروانه‌های ساختمانی صادرشده مناطق شهری کل کشور طی دوره هفت‌ساله دولت فعلی کاهش ۵۰ درصدی داشته است. همچنین طی سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۸ حجم سرمایه‌گذاری ‌بخش خصوصی (ارزش حقیقی) کاهش ۲۶ درصدی داشته است. در ‌بخش نوسازی و بهسازی مسکن روستایی نیز بررسی‌ها حکایت از آن دارد که طی سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۸ درمجموع دو میلیون و ۱۴ هزار و ۱۹۳ واحد مسکونی در روستاهای کشور ساخته ‌شده که ۶۸ درصد آن در دولت‌های نهم و دهم و ۳۲درصد آن نیز در دولت فعلی است.

بر اساس «گزارش عملکرد پیشرفت مسکن مهر سامانه مدیریت مسکن مهر»، در نیمه اول سال ۹۲ که محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت نهم و دهم پاستور را تحویل حسن روحانی داده، از دو میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۶۸ واحد مسکن مهر برنامه‌ریزی شده در این طرح، ۹۷ درصد آنها در دولت احمدی‌نژاد دارای پروانه ساختمانی بوده (معادل دو میلیون و ۲۹۸ هزار و ۶۴۷ واحد) و تنها سه ‌درصد (۷۰ هزار و ۲۲۱ واحد) این واحدها در دولت روحانی مجوز ساخت گرفته‌اند. از مجموع کل واحدهای مسکن مهر، ۹۴ درصد از آنها (معادل دو میلیون و ۳۶۸ هزار و ۸۶۸ واحد) در دولت احمدی‌نژاد پی‌سازی‌شان به ‌اتمام رسیده و تنها ۶ درصد از پی‌سازی این واحدها (۱۴۶ هزار و ۸۰۱ واحد) در دولت روحانی انجام شده است. همچنین از کل واحدهای مسکن مهر، اسکلت و سقف ۸۶ درصد از واحدها (معادل دو میلیون و ۲۷ هزار و ۷۶۸ واحد) در دولت احمدی‌نژاد به اتمام رسیده و حدود ۱۴درصد آنها (۳۴۱ هزار و ۱۰۰ واحد) نیز در دولت روحانی انجام شده است.

همچنین از مجموع کل مسکن مهر، سفت‌کاری ۸۰ درصد واحدها (یک ‌میلیون و ۸۹۵ هزار و ۹۲۴ واحد) در دولت احمدی‌نژاد به اتمام رسیده و ۲۰ درصد مابقی (معادل ۴۷۲ هزار و ۹۴۴ واحد) در دولت فعلی به اتمام رسیده است. اما مهم‌ترین نکته اینکه، زمانی که محمود احمدی‌نژاد دولت را در مرداد سال ۹۲ تحویل دولت فعلی داده، از کل واحدهای پیش‌بینی‌شده مسکن مهر، نازک‌کاری ۶۳ درصد از آنها (معادل یک میلیون و ۵۰۴ هزار و ۱۰ واحد) به اتمام رسیده بوده و دولت فعلی ۳۷ درصد مابقی (۸۶۴ هزار و ۸۵۸ واحد) را به ‌اتمام رسانده است. آمارها می‌گویند ۶۳ درصد مسکن مهر را دولت احمدی‌نژاد به‌پایان رسانده و تنها ۳۷ درصد این واحدها در دولت روحانی به سرانجام رسیده‌اند.