رد پای آمریکا در افزایش قیمت دلار! / اولین قیمت دلار امروز 11 شهریور چقدر است؟

تاریخ انتشار : سه‌شنبه، 11 شهريور 1399

یکی از مهم‌ترین عواملی که توجه معامله‌گران ارزی را به خود جلب کرده است، تلاش آمریکایی‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های بیشتر ایران است. گفته می‌شود این نگرانی یکی از دلایلی است که موجب شده است خرید ارز در بازار داخلی بیشتر شود.

 آخرین قیمت دلار تا پیش از شروع بازار امروز سه‌شنبه 11 شهریور 99 چقدر بوده و چه سیگنال‌هایی از اخبار رسمی برای این بازار قابل مشاهده است؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشته است: در اولین روز کاری هفته، دلار به بالای محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی رفت.

دلار روز دوشنبه رفتاری کاملا افزایشی داشت و در همان ابتدای روز، معاملات خود را بالای محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد، حال آنکه در پایان هفته گذشته زیر ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان بسته شده بود. این شروع افزایشی، پایان روز صعودی دلار نبود و این ارز حدود ساعت ۴ بعدازظهر با قیمت ۲۳ هزار و ۸۱۰ تومان به فروش رفت. این قیمت ۳۶۰ تومان بیشتر از روز پنج‌شنبه بود. به گفته فعالان، دلار در صورتی که بالای این محدوده بماند، توان عبور از کانال ۲۴ هزار تومانی را خواهد داشت.

به گفته فعالان، روز دوشنبه بازار از یکسو با قیمت حواله درهم تطبیق پیدا کرد و از سوی دیگر، معامله‌گران فنی خریدهای خود را بالا بردند. یکی از دلایل افزایش خرید معامله‌گران فنی واکنش بازار نسبت به محدوده ۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان بود که به‌عنوان نقطه حمایتی دلار شناخته می‌شد. در واقع دلار در معاملات پشت خطی نه‌تنها به زیر محدوده یاد شده نرفت، بلکه با افزایش قیمت بالای محدوده ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت و همین موضوع انتظارات افزایشی را در بازار افزایش داد.

یکی از مهم‌ترین عواملی که توجه معامله‌گران ارزی را به خود جلب کرده است، تلاش آمریکایی‌ها برای بازگرداندن تحریم‌های بیشتر ایران است. گفته می‌شود این نگرانی یکی از دلایلی است که موجب شده است خرید ارز در بازار داخلی بیشتر شود. این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که رئیس‌کل بانک مرکزی اخیرا عنوان کرده است، بانک مرکزی اولویت خود را بر تقویت ثبات و جلوگیری از نوسانات ناشی از سفته‌بازی و کمک به پایداری و شکوفایی اقتصاد و تولید قرار داده است.

در واقع به نظر می‌رسد، بازارساز در برابر حرکت‌های سفته بازانه‌ای که بخواهد قیمت دلار را وارد سقف‌های تازه کند، مقاومت خواهد کرد. دیروز صرافی‌های منتخب بازارساز در همین راستا قیمت فروش دلار خود را ۲۳ هزار و ۱۵۰ تومان اعلام کردند. این قیمت تنها ۵۰ تومان بالاتر از پنج‌شنبه گذشته بود.

در واقع بازارساز نوسان ارزی روز دوشنبه را چندان جدی نگرفت. در این میان، رفتار بازارساز در روز جاری برای معامله‌گران اهمیت بسیاری خواهد داشت؛ آیا مرز ۲۴هزار تومانی شکسته می‌شود یا قیمت از نزدیکی این مرز پایین تر خواهد آمد؟ رفتار بازارساز در روز جاری اهمیت زیادی دارد.