خودروسازان پول طراحی چراغ‌ها را پرداخت نمی‌کنند

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 13 شهريور 1399

صنعت ‌قطعه طی سال جاری با مشکلات عمده‌ای مواجه است. مشکلاتی که بارها از سوی قطعه‌سازان مطرح شده و با وجود نزدیک شدن به‌نیمه نخست سال به‌نظر نمی‌رسد چاره‌ای برای حل آن اندیشیده شده باشد.

صنعت ‌قطعه طی سال جاری با مشکلات عمده‌ای مواجه است. مشکلاتی که بارها از سوی قطعه‌سازان مطرح شده و با وجود نزدیک شدن به‌نیمه نخست سال به‌نظر نمی‌رسد چاره‌ای برای حل آن اندیشیده شده باشد. چالش‌هایی که گاهی حل آن در دست وزارت صمت بوده و گاهی نیز چالش‌ها از سمت خودروسازان بوده و آن‌ها باید فکری به‌حال قطعه‌سازان کنند. درخصوص عمده‌چالش‌های صنعت ساخت چراغ خودرو یک فعال و تولیدکننده این محصولات به روزنامه «دنیای‌خودرو» می‌گوید: «درحال حاضر با دو چالش عمده در تولید چراغ مواجهیم. همان‌طور که بارها اشاره شده، بحث تامین مواداولیه به‌خصوص مواداولیه وارداتی با پروسه عجیبی همراه بوده و درعین‌حال نوسانات قیمتی نیز کار را برای ما سخت‌تر کرده است. تامین مواداولیه‌ای مانند مس و ورق برنج و مواد پتروشیمی سه‌آیتمی است که تولیدکنندگان را آزار می‌دهد.»


این تولیدکننده درادامه می‌افزاید: «مواداولیه‌ای که از خارج وارد می‌شود، با توجه به‌نوسانات قیمت ارز با چالش عجیبی روبه‌رو است. البته موادی که از بازار داخل خریداری می‌کنیم نیز وضعیت نابسامانی دارد. یک روز در تامین مس و روز دیگر برای تامین ماده دیگری مشکل داریم. به‌عنوان مثال درگذشته برای تامین ورق از کارخانه باهنر 50 درصد مبلغ پیش‌پرداخت می‌شد، اما حالا کل مبلغ را 40 روز پیش از تحویل دریافت می‌کنند. همچنین روز تحویل، متناسب با قیمت ‌روز تسویه می‌کنیم.»
به‌نظر می‌رسد نه‌تنها تامین مواداولیه برای بسیاری از چراغ‌سازان با چالش همراه شده است، بلکه هزینه‌هایی مانند قالب‌سازی و طراحی نیز سبب شده است این صنعت درگیری‌های بسیاری داشته باشد. این کارشناس و تولیدکننده حوزه چراغ خودرو با اشاره به‌مشکل دیگر تولیدکنندگان چراغ تاکید می‌کند: «مشکل دیگر تولیدکنندگان چراغ بحث هزینه‌های طراحی است. درگذشته خودروسازان برای قراردادهای طراحی و تکوین ساخت چراغ‌های جدید فرمت‌های مناسبی و برنامه‌ریزی بهتری داشتند و تیراژهایی که برای خودروها درنظر می‌گرفتند محقق می‌شد. از این رو سرمایه‌گذاری توسط خود چراغ‌سازان انجام می‌شد و طی 2 تا 3 سال به‌شرکت مربوطه بازمی‌گشت. همچنین رقم سرمایه‌گذاری خیلی سنگین نبود و با توجه به‌قیمت دلار، این سرمایه‌گذاری توسط چراغ‌ساز انجام می‌شد.»


وی می‌افزاید: «اما درحال‌حاضر با توجه به‌قیمت دلار، سرمایه‌گذاری دراین خصوص بسیار سنگین تمام می‌شود و از عهده چراغ‌سازان برنمی‌آید. باید در این بخش خودروسازان سرمایه‌گذاری کنند، اما آن‌ها هم پولی ندارند. درعین‌حال اگر ما بخواهیم بابت طراحی چراغ به‌طرف‌های خارجی پولی پرداخت کنیم، درسیستم‌های بانکی ما ارسال پول بابت خدمات مهندسی به‌هیچ‌عنوان تعریف نشده و با توجه به‌مشکلات ارزی، سیستم تنها برای خرید کالا تعریف شده است. یعنی باید کالا را سفارش بدهید و وقتی وارد ایران‌ شد پروسه به جریان می‌افتد.» 
این تولیدکننده درادامه با بیان اینکه مشکلات بانکی و ارزی پیش‌ روی چراغ‌سازان است، می‌گوید: «حتی اگر خودروساز به‌ما پول بدهد، ما نمی‌دانیم این پول را چگونه تبدیل به‌دلار و برای طرف خارجی ارسال کنیم تا چراغ مدنظر ما را طراحی کند.» وی تاکید می‌کند: «اصولا خودروسازان می‌گویند ما سیستمی نداریم که از طریق آن بابت طراحی چراغ به‌شما پول پرداخت کنیم و باید پول طراحی را روی چراغ سرشکن کنید. به‌طور کلی درحال حاضر برای طراحی و قالب‌سازی چراغ‌ها درخارج از کشور مشکل داریم و متاسفانه دانش قالب‌سازان داخلی نیز برای تولید محصولات به‌روز، مخصوصا رفلکتورها جواب‌گو نیست.»