چرا صف خرید دلار تشکیل شد؟ / قیمت دلار امروز 18 شهریور چقدر است؟

تاریخ انتشار : سه‌شنبه، 18 شهريور 1399

معامله‌گران برای خرید و فروش دلار تردید کردند. شروع بازار ارز در روز دوشنبه را می‌توان چنین خلاصه کرد ولی از اواخر روز شدت خریدها بیشتر شد و همین عامل، شاخص ارزی را به مرز ۲۵ هزار تومانی نزدیک‌تر کرد.

قیمت دلار تا پییش از امروز  18 شهریور چقدر بوده است؟ آیا از اخبار رسمی برای بازار ارز سیگنالی مشاهده می‌شود؟

در همین مورد دنیای اقتصاد نوشت: معامله‌گران برای خرید و فروش دلار تردید کردند. شروع بازار ارز در روز دوشنبه را می‌توان چنین خلاصه کرد ولی از اواخر روز شدت خریدها بیشتر شد و همین عامل، شاخص ارزی را به مرز ۲۵ هزار تومانی نزدیک‌تر کرد.

برخی فعالان باور داشتند، در نزدیکی مرز ۲۵هزار تومانی، خریداران در مورد ادامه ورود به بازار دچار تردید خواهند شد و حتی بخشی از ارز خریداری شده را به فروش خواهند رساند. به باور آنها، بازارساز به شدت با عرضه ارز در روزهای اخیر در برابر نوسان‌گیران ارزی ایستاده است و خط ۲۵هزار تومانی برای او یک خط قرمز است که عبور از آن به آسانی ممکن نیست. در روزهای قبل نیز بازار در این مرز با افزایش فروش‌ها و تردید خریداران مواجه شده بود.

با وجود این تجربه، بسیاری از معامله‌گران هم عنوان می‌کردند، زمانی که قیمت دلار یک بار به یک سطح مقاومتی برخورد کرده است و بار دیگر به‌سوی آن بازمی‌گردد، نشان‌دهنده آن است که بازار به عبور از آن سطح متمایل است.

روز دوشنبه بازار به نقطه مقاومتی قبلی رسید، در واقع دیروز حدود ساعت ۴ بعدازظهر دلار به عدد ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومانی رسید که ۲۸۰ تومان بیشتر از روز یکشنبه بود. اکنون سوال مهم این است که آیا بازار در نقطه و زمانه تردید قرار گرفته است و از این پس رشد بیشتری را تجربه نخواهد کرد یا گردونه روزگار بار دیگر در روزهای آتی به کام افزایشی‌ها خواهد چرخید؟ سوالی که پاسخ به آن برای بسیاری از معامله‌گران تعیین‌کننده آن است که چه موقعیتی را در بازار ارز برای خود اختیار کنند.

وضعیت آرام در ابتدای روز

در ابتدای روز دوشنبه وضعیت نسبتا آرامی بر معاملات بازار ارز حاکم بود، به‌طوری‌که برخی از معامله‌گران احساس می‌کردند که ممکن است قیمت دلار به‌سوی سطوح پایین‌تر حرکت کند و بازار شاهد یک اصلاح قیمتی باشد. در واقع کاهشی‌ها در انتظار افت اسکناس آمریکایی به ابتدای کانال ۲۴ هزار تومانی و حتی ارقام‌های پایین‌تر بودند. با این حال افزایشی‌ها در ابتدای روز توانستند در نهایت سطح ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را حفظ کنند و همین موضوع یکی از عوامل اثرگذار بر ورود خریداران بیشتر به بازار بود.

به گفته یکی از بازیگران ارزی، افزایشی‌ها در انتظار ورود سوخت جدید به بازار برای حرکت پرفشار به‌سوی مرز ۲۵ هزار تومانی بودند؛ به باور برخی فعالان، بخشی از این سوخت در روز دوشنبه توسط نرخ حواله درهم تامین شد که با افزایش قیمت به نزدیکی مرز ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی رسید. نرخ حواله درهم یکی از مهم‌ترین متغیرهایی است که در روزهای اخیر توسط معامله‌گران رصد می‌شود. گفته می‌شود درهم زیادی در بازار به شکل حواله‌ای عرضه شده است، ولی نتوانسته است سد راه افزایشی‌های بازار شود. همین چند روز قبل بود که سایت اقتصاد نیوز از عرضه ۲۰۰ میلیون درهم تنها طی یک روز خبر داد.

یکی از دلایل مهمی که این میزان عرضه نتوانسته است مانع از حرکت افزایشی‌های بازار شود، سطح قیمتی است که فروش ارز در آن صورت می‌گیرد. به‌عنوان مثال گفته می‌شود که قیمت درهم حواله‌ای در سامانه نیما در روزهای قبل هزار تومان زیر نرخ بازار آزاد عرضه شده است. طبیعی است که چنین قیمت‌گذاری موجب می‌شود که تقاضای کاذب زیادی برای جذب این ارز ارزان ورود کند و سمت عرضه را هم تحت فشار قرار دهد. به باور برخی کارشناسان، بازارساز اگر می‌خواهد روند قیمت‌ها در بازار ارز را اصلاح کند، نیاز است که فاصله‌های قیمتی به وجود آمده در بازار را از بین ببرد.

در شرایط کنونی، قیمت دلار در صرافی‌های بانکی بیش از ۲ هزار تومان کمتر از بازار آزاد است و در سامانه نیما نیز عنوان شده است که دلار نزدیک به ۳ هزار تومان از بازار آزاد عرضه می‌شود. در بازار اسکناس، این اختلاف قیمتی به سود ۴ میلیونی برای هر فرد منجر می‌شود، این در حالی است که در بازار حواله میزان سود می‌تواند بسیار قابل‌توجه‌تر باشد.

پیش‌تر گفته شده بود اگر کسی موفق می‌شد سهمیه سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ دلاری را از صرافی‌های بانکی تهیه کند، کمی بیش از ۴ میلیون تومان سود را طی یک روز می‌توانست به دست بیاورد. کافی بود که آنها ۲ هزار و ۲۰۰ دلار از صرافی‌های بانکی با قیمت ۲۲ هزار و ۶۰۰ تومان بخرند و بعد همان را با قیمتی حدود ۲ هزار تومان بالاتر در بازار آزاد به فروش برسانند. این فاصله قیمتی موجب می‌شود که افراد زیادی نیز به‌سوی بازار فردوسی حرکت کنند و این مساله زمینه‌ساز شلوغ شدن بازار شده است. همین مساله هم موجب شده است که یکبار دیگر تصاویر مردم در صف دلار در فضای مجازی منتشر شود.