بررسی قیمت مسکن در ۳ منطقه پرمعامله تهران

تاریخ انتشار : شنبه، 22 شهريور 1399

شرایط قیمتی در سه منطقه پرمعامله شهر تهران از فاصله قیمتی قابل توجه واحدهای مسکونی نوساز و آپارتمان‌های چند ساله خبر می‌دهد.

هم‌اکنون سه منطقه شهر تهران شامل منطقه ۵، منطقه ۱۰ و منطقه ۴ پایتخت، به ترتیب پرمعامله‌ترین مناطق شهر هستند که بیش از یک‌سوم معاملات خرید مسکن شهر تهران در مرداد ماه در این سه منطقه انجام شد. در مرداد ماه ۱۵ درصد از معاملات خرید مسکن در پرتقاضاترین منطقه شهر تهران به لحاظ خرید و فروش مسکن یعنی منطقه ۵ به ثبت رسید و بعد از آن به ترتیب در هر کدام از مناطق ۴ و ۱۰ شهر تهران 8/5 درصد از معاملات خرید مسکن ثبت شد.

به این ترتیب در میانه تابستان نزدیک به ۳۲ درصد از حجم معاملات خرید مسکن مربوط به این سه منطقه که مصرفی‌ترین مناطق شهر تهران نیز محسوب می‌شوند، بوده است. بررسی فایل‌های عرضه شده به بازار فروش مسکن که روز گذشته در آگهی‌های مربوط به استارت‌آپ‌های بازاریابی ملکی منتشر شد نشان می‌دهد علاوه بر اینکه سطح قیمت‌های پیشنهادی برای فروش مسکن در هر کدام از این سه منطقه بیش از حد انتظار متقاضیان و واسطه‌های بازار است یک شکاف محسوس بین قیمت فروش آپارتمان‌های نوساز و چند سال ساخت مشاهده می‌شود.

این شکاف بعضا تا ۳۰ درصد نرخ پیشنهادی برای فروش یک واحد مسکونی نوساز با یک واحد مسکونی با عمربنای ۱۰ تا ۱۵ سال مشاهده می‌شود. در‌حالی‌که در شرایط عادی سقف این اختلاف معمولا تا ۲۰ درصد بود. البته این اختلاف تقریبا و در غالب محلات و مناطق شهر تهران مشاهده می‌شود اما به نظر می‌رسد هم اکنون نرخ پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی نوساز در این سه منطقه بیش از سایر مناطق با قیمت‌های پیشنهادی برای فروش آپارتمان‌های چند ساله اختلاف دارد. واسطه‌های بازار مسکن علت این موضوع را بیشتر بودن سطح تقاضا برای خرید آپارتمان در این سه منطقه می‌دانند.