چرا بورس در جا می‌زند؟/ پیش‌بینی بورس در کوتاه مدت

تاریخ انتشار : يکشنبه، 23 شهريور 1399

اگرچه شروع معاملات بازار سهام امروز مثبت بود اما در ادامه منفی شد و تا ۵۴/. هم افت داشت. اما این ریزش‌ها تا کجا ادامه دارد؟

مهشید داداش‌زاده، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی بورس گفت: هیجانات موجود در بازار یکی از عوامل مهمی است که در بازار سرمایه اتفاق افتاده است. اگر ما نتوانیم این هیجانات را کنترل کنیم عواقب خیلی بدی برای سهامداران و همینطور آینده میان مدت بورس خواهد داشت.

او در ادامه گفت: اگرچه شاخص تا حدی رشد کرده بود و ریسک‌ها بالا رفته بود اما سهامداران بدون اینکه به ریسک‌های بازار توجه کنند در سطوح مقاومتی اقدام به سرمایه‌گذاری کردند. با خروج پول‌ در این بازه، سهامداران هم ترسیدند، یک هیجان در بازار به وجود آمد و اقدام به فروش کردند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: الان هم شرایط بازار به‌گونه‌ای است که این اصلاح شدت بیشتری گرفته است. اصلاحی که می‌توانست با نوسان‌های خیلی کوتاهی همراه باشد، ناگهان یک تا دو هفته صف فروش را داشت.

او در مورد خرید و فروش به‌موقع سهامداران گفت: وقتی سهامدار اصلاح را می‌بیند اصلا تحلیلی عمل نمی‌کند. در واقع جایی که باید خرید داشته باشند نمی‌خرند، مثلا در حال حاضر سهامی مثل صنایع غذایی، سیمانی و دارویی حدود ۷۰ درصد اصلاح داشتند اما همچنان سهامدار علاقه به سرمایه‌گذاری ندارد. در واقع می‌توان گفت اعتماد از بین رفته است.

داداش زاده در مورد حمایت حقوقی‌ها از بازار بیان کرد: اگرچه جلساتی مبنی بر حمایت حقوقی‌ها برگزار می‌شود و ما نیز به حرف آنها امیدوار می‌شویم، اما در تابلوی معاملاتی می‌بینیم که حقوقی در حال فروش است. این مسائل سبب بی‌اعتمادی در بازار می‌شود.

داداش زاده در خصوص اینکه بورس می تواند تورم‌زا باشد یا نه، گفت: تورم یک پدیده پولی است و بورس تورم‌زا نیست. قبلا نقدینگی در جای دیگری به وجود آمده و وارد بازار بوس شده است. اگر ما نتوانیم از ابزارهای مالی مناسب درست استفاده کنیم نقدینگی به بازارهای دیگر حمله می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار طی روزهای آینده بیان کرد: نمی‌توان گفت فردا بازار چه می‌شود اما با توجه به میزان اصلاح‌هایی که رخ داده است احتمال می‌دهم چند روزی بازار بخواهد دوباره منفی شود تا ترس‌هایی که در بازار هست خالی شود. احتمال می‌دهم کف حمایتی یک میلیون و 500 کف قوی‌ای برای شاخص باشد و در کوتاه مدت بتواند به مقاومت یک میلیون و 800 برسد. اما عبور کردن از مقاومت دو میلیون مشکل و بحث برانگیز خواهد بود. این بستگی به نقدینگی وارد شده به بازار و اعتمادسازی سهامداران نسبت به بازار سهام دارد.

او در پایان از تأثیر انتخابات آمریکا روی بورس گفت: این انتخابات می‌تواند تاثیرگذار باشد و اگر بتواند نرخ دلار را ثابت نگه دارد و یا کاهشی کند، روی بورس هم می‌تواند اثر بگذارد. اما بازهم باید بدانیم نرخ دلار صرفا وابسته به این انتخابات نیست. در واقع باید ساختار اصلی بخش‌های اقتصادی مثل بانک‌ها بهتر شوند.