کاهش خودروهای چینی در نمایندگی‌ها / فروش خودروهای خارجی با دلار گرانتر از بازار

تاریخ انتشار : چهارشنبه، 2 مهر 1399

یک کارشناس بازار خودرو می‌گوید: افزایش قیمت دلار و کاهش موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها دو علت مهم برای افزایش قیمت این خودروها محسوب می‌شود. متاسفانه موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها کاهش یافته است.

 امروز اعلام شد که قیمت خودروهای چینی رسما از سوی یکی از شرکت‌های واردکننده بین 20 تا 25 درصد گران شد. این افزایش قیمت خودروهای چینی دو علت دارد؛ یکی افزایش قیمت دلار و دیگری کاهش موجودی خودروها در نمایندگی‌ها.

حال براساس گزارش ایسنا، طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت خودروها هر سه ماه یک‌بار (به صورت فصلی) می‌توانند به‌روز شوند، این در حالی است که شرکت مدیران‌خودرو در آخرین روزهای شهریور لیست قیمتی محصولات خود را برای فصل پاییز منتشر کرده است که شامل افزایش قیمت‌ از ۶۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تا ۱۷۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی می‌شود. حالا چرا خودروهای چینی گران شده است؟

یک کارشناس بازار خودرو درباره علت افزایش قیمت خودروهای چینی به تجارت‌نیوز گفت: افزایش قیمت دلار و کاهش موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها دو علت مهم برای افزایش قیمت این خودروها محسوب می‌شود. متاسفانه موجودی خودروهای چینی در نمایندگی‌ها کاهش یافته است.

بابک صدرایی در ادامه افزود: افزایش سودهای بانکی، حمل و نقل، تورم و نرخ دستمزد قیمت خودروهای چینی را رسما گران کرد. در گذشته هم ما هشدار داده بودیم که چنانچه قیمت دلار گران شود قیمت خودروهای چینی نیز گران خواهد شد. حال با توجه به افزایش هزینه‌های سربار، قیمت خودروهای چینی احتمالا 20 تا 25 درصد گران ‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت خودروهای چینی ارتباطی به ممنوعیت واردات خودروهای چینی دارد یا خیر؟ اظهار کرد: افزایش قیمت خودروهای چینی ارتباطی به ممنوعیت واردات خودروهای چینی ندارد؛ چرا که اکنون بسیاری از خودروهای خارجی با مدل‌های 2017 و 2018 با ارز گران‌تر از قیمت ارز بازار و نرخی نزدیک به 40 هزار تومان فروخته می‌شود. چنانچه واردات خودرو چینی نیز آزاد بود باز هم قیمت خودروها با افزایش قیمت دلار گران می‌شد.