چرا دلار از سکه سبقت گرفت؟ / آخرین قیمت طلا تا پیش از امروز 5 مهر

تاریخ انتشار : شنبه، 5 مهر 1399

مقایسه قیمت دلار و سکه نشان از این می‌دهد قیمت سکه نسبت به دلار در ابتدای پاییز افزایش کمی داشته است، اما دلیل پیشی گرفتن دلار چه بوده است؟

قیمت طلا گرمی 18 عیار در بازار آزاد روز پنجشنبه ۳ مهر با 1,900 تومان افزایش، یک میلیون و 246 هزار و 900 تومان معامله شد.

همچنین در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: شاخص دلار در مسیر صعودی در حال پیشرفت است، قدرت گرفتن دلار طلا را در مسیر کاهشی قرار داده است. این فلز گرانبها روز گذشته برای پنجمین روز متوالی کاهش یافت و طولانی‌ترین روند کاهشی خود ظرف 5 ماه اخیر را به ثبت رساند. هر اونس طلا در روز جمعه (ساعت 16 به وقت تهران) با افت24 دلاری نسبت به چهارشنبه به قیمت 1858معامله شد که کمترین سطح در بیش از دو ماه گذشته است.

 

این در حالی است که ماه پیش توانسته بود تا بیش از 2000 دلار برسد. با وجود کاهش‌های اخیر بسیاری کارشناسان همچنان بر این باورند در تلاطم‌های اقتصادی که به دلیل شیوع دوباره کرونا دور از انتظار نیست، طلا همچنان جایگاه امنی برای سرمایه محسوب می‌شود. از این رو این برآورد وجود دارد که طلا مجددا تا پایان سال 2020 به کانال 2000 دلار بازگردد.

چرا دلار از سکه امامی سبقت گرفت؟

در سومین روز مهرماه، فلز گرانبهای داخلی ۵۰ هزار تومان افزایش یافت و به بهای ۱۳ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان رسید. این قیمت ۳ درصد بیشتر از پنج‌شنبه دو هفته قبل بود؛ با این حال در مقایسه با بازدهی دلار، می‌توان آن را رقم ناچیزی در نظر گرفت.

به گفته برخی فعالان، مهم‌ترین عاملی که موجب شد دلار در ابتدای پاییز از سکه سبقت بگیرد، فشار طلای جهانی بر قیمت سکه بود. طلای جهانی که دو هفته قبل در سطح هزار و ۹۵۰ دلاری به کار خود پایان داده بود و سکه‌بازان داخلی انتظار رشد آن تا سطح ۲ هزار دلاری را داشتند، در هفته‌ای که گذشت، دچار سقوط قیمتی شد و در مقطعی از روز پنج‌شنبه حتی تا محدوده هزار و ۸۵۰ دلار ریزش کرد. در واقع ۱۰۰ دلار افت اونس مانعی برای سکه در جهت حرکت به سوی کانال‌های بالاتر بود؛ درست است که سکه به سرعت به نوسانات طلای جهانی واکنش نشان نمی‌دهد و بیشتر سعی می‌کند خود را با روند قیمت دلار در بازار داخلی هماهنگ کند؛ ولی عموما اونس میزان احتیاط یا هیجان بازیگران بازار داخلی را بالا می‌برد.

در واقع، سکه در هفته گذشته همچنان همسو با دلار در مسیر افزایشی قدم برداشت، ولی کاهش اونس موجب احتیاط سکه‌بازان برای قرار گرفتن در موقعیت خرید شد. همین عامل موجب می‌شود بازدهی سکه به‌طور موقت از دلار عقب بیفتد.

در کنار این، هفته گذشته، سکه عموما بالای ۷۰۰هزار تومان حباب قیمتی داشت و همین موضوع به‌عنوان یک ضربه‌گیر در برابر رشد بیشتر عمل می‌کرد. در واقع از آنجا که ارزش بازاری سکه هفته گذشته بیشتر از ارزش ذاتی آن بود، معامله‌گران تصور می‌کردند قیمت این فلز گرانبها از پشتوانه قوی برای رشد بیشتر برخوردار نیست و به همین دلیل با احتیاط بیشتر در موقعیت خرید قرار می‌گرفتند.

عوامل حمایتی از بازار سکه

سکه در هفته‌های گذشته عموما رشد بیشتری را نسبت به اسکناس آمریکایی تجربه کرده بود؛ در نتیجه شاید اینکه یک هفته سکه از دلار عقب بیفتد، چندان عجیب نباشد. به عبارت دیگر، دشوار است که از روند قیمتی هفته قبل چنین نتیجه‌ای را استنباط کرد که روند بازارها تغییر کرده و از این پس دلار جذاب‌تر از سکه است.

با این حال در صورتی که مسیر قیمت‌ها تغییر کند، احتمال ریزش سکه به دلیل حبابی که دارد، بیشتر از دلار است. در این راه تنها یک مانع وجود دارد و آن هم محدودیت‌هایی است که برای خرید و فروش دلار وجود دارد. در واقع در ایران، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای دلار، از سکه برای حفظ ارزش پول خود استفاده کنند. این مساله یکی از عواملی بود که موجب شد سکه در نیمه اول سال جاری، بسیار بیشتر از دلار رشد کند.

روز پنج‌شنبه هم بانک مرکزی در بخشنامه‌ای نسبت به معامله در فضای غیررسمی بازار ارز هشدار داد. این مساله می‌تواند بار دیگر توجه معامله‌گران را به سوی بازار سکه جلب کند. به بیان دیگر یکی از عواملی که از قیمت سکه امامی در بازار داخلی حفاظت می‌کند، محدودیت‌هایی است که برای خرید و فروش دلار وجود دارد.

به این موضوع هراس‌های قضایی را هم باید اضافه کرد. در شرایط کنونی، افراد عادی مجاز هستند از صرافی‌های معتبر به‌صورت سالانه ۲ هزار و ۲۰۰ دلار دریافت کنند و برای سایر مصارف هم میزان ارز مشخصی می‌تواند به هر فرد تعلق بگیرد. این در حالی است که در بازار سکه چنین محدودیت‌هایی وجود ندارد.

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند بار دیگر جذابیت سکه را برای معامله‌گران بالا ببرد، برگشت قیمت طلا در بازارهای جهانی است. طلای جهانی در صورت بازگشت به کانال هزار و ۹۰۰ دلاری می‌تواند انگیزه سکه‌بازان را برای خرید افزایش دهد.

یکی از ریسک‌های پیش روی بازارهای جهانی انتخابات آمریکاست. در صورتی که در این انتخابات انتقال قدرت به آسانی صورت نگیرد، می‌توان شاهد افزایش دوباره نااطمینانی و رشد قیمت طلای جهانی بود. البته طلای جهانی در یک سال اخیر رشد بسیار قابل توجهی پیدا کرده است و برخی از معامله‌گران هم باور دارند، طلا وارد دوره اصلاح قیمتی شده است.