خسارت 6 میلیارد دلاری صنایع در پی قطع برق

تاریخ انتشار : دوشنبه، 8 آذر 1400 11:45:01

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس از وارد شدن خسارت ۶ میلیارد دلاری به صنایع به دلیل قطعی برق خبر داد و گفت: قطع برق صنایع ظلم بزرگی در حق آن‌ها است و به‌ یقین اگر صنایع درآمد نداشته باشند، حقوق‌ها و بیمه‌ها به درستی پرداخت نمی‌شود و در نهایت دولت، بخش خصوصی و تولید کشور آسیب می‌بیند.

به گزارش نبض بازار، عبدالعلی رحیمی مظفری با اشاره به وارد شدن خسارت 6 میلیارد دلاری به صنایع به دلیل قطعی برق آن‌ها در تابستان، به راهکارهای جلوگیری از تکرار آن در سال‌های آتی اشاره کرد و گفت: این اتفاق علاوه‌بر وارد کردن خسارت به صنایع، عدم نفع بسیاری نیز برای دولت به همراه داشت چراکه اگر صنایع درآمد نداشته باشند حقوق‌ها و بیمه‌ها به درستی پرداخت نمی‌شود و در نهایت دولت، بخش خصوصی و تولید کشور آسیب می‌بیند.

وی قطعی برق صنایع را به هدف تامین برق خانگی ظلم بزرگی در حق صنایع دانست و افزود: با وجود اینکه صنعتگر اشتراک برق را خریداری کرده و دولت متعهد به تامین برق آن‌ها شده است اما دولت هر جا کم می‌آورد به برق صنایع دست‌اندازی می‌کند و این تولید کشور را به مخاطره می‌اندازد.

وی ادامه داد: این اتفاقات نتیجه بی‌تدبیری وزیر سابق است که اعلام کرد؛ اصطلاحا "جلوی مافیای نیروگاه‌سازی را می‌گیرد!" که در نهایت چنین رویکردی کمبود و قطعی برق در کشور را به دنبال داشت و صدالبته جبران این خُسران، چندین سال طول خواهد کشید با این وجود باید بخش خصوصی را با هدف تولید برق حمایت و تشویق و مطالبات آن‌ها را پرداخت کرد.

رحیمی مظفری تاکید کرد: حمایت از بخش خصوصی باید در اولویت‌کاری دولت باشد نه آنکه هر وقت به بحران رسید به سراغ این بخش رود چراکه بخش خصوصی به زمین خواهد خورد ضمن آنکه به کارگیری سیاست‌های تشویقی و تنبهی در حوزه مصرف نیز ضروری است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس یکی از سیاست‌ها را جهت تامین برق صنایع احداث نیروگاه توسط خود این صنایع عنوان کرد و افزود: اگرچه این سیاست قابل دفاع است اما اگر یک صنعت به این کار اقدام کرد، باید گاز مصرفی آن را بر مبنای نیروگاه‌های دولتی محاسبه شود، همچنین بخشی از هزینه‌های انشعاب را به آن‌ها بازگرداند تا ظلمی به صنایع نشود، چراکه نمی‌توان از ‌آن‌ها حق انشعاب گرفت اما در ادامه گفت؛ خودتان برق مورد نیازتان را تولید کنید.

انتهای پیام