ذوب آهن به دنبال گذار از فولادهای عمومی به فولادهای خاص است

تاریخ انتشار : يکشنبه، 26 تير 1401 11:36:04

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: گذار از تولید فولادهای عمومی به فولادهای خاص و با ارزش افزوده بالا در ذوب آهن دنبال می شود.

به گزارش سایت خبری- تحلیلی معدن۲۴، ایرج رخصتی در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن اصفهان منتهی با ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰ افزود: سال گذشته ۵۶.۵ درصد از صادرات ذوب اهن را تیرآهن، ۱۲ درصد آن را شمش و ۵ درصد ان را میلگرد تشکیل داد.
وی بیان داشت: این شرکت رتبه سوم را در فروش سالیانه از نظر تناژ کسب کرد، همچنین در سودآوری پس از مبارکه و فولاد خوزستان در رتبه سوم قرار گرفت که ۱۱.۲ درصد سود ناخالص و ۶.۵ ردصد سود خالص عملیاتی داشت.
رخصتی خاطرنشان‌کرد: در بازه زمانی ۹۸ تا ۱۴۰۰ تولید همه محصولات در ذوب آهن افزایشی بوده و در فروش داخلی و صادرات تیرآهن، کلاف، شمش و … در سال ۱۴۰۰ نسبت به دو سال قبل رکورد جدیدی در صادرات ثبت شد.
وی، تولید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور را فرصتی مناسب برای ذوب اهن در بخش مقاطع فولادی عنوان کرد و گفت:‌حضور در تبالوی بورس، وجود زنجیره کامل فولاد، تولید فولاد خام تمیز (که از شیوه کوره بلند حاصل می شود)، توانمندی برای تولید فولادهای خاص و همچنین تامین بخشی از برق مورد نیاز از داخل مجموعه، از جمله نقاط قوت و فرصت‌های پیش روی ذوب آهن است.
مدیرعامل ذوب آهن تاکید کرد:‌ به منظور حضور مستمر در بازار و بازارهای جهانی، باید فروش مویرگی در دستور کار قرار بگیرد.
وی بیان‌داشت:‌ هنر ما در ذوب آهن باید به حداقل رسانیدن بهای تمام شده محصولات باشد، در این زمینه هنوز میزان مصرف کک ما را آزار می‌دهد که آیتمی تعیین کننده در قیمت هاست.
رخصتی اظهار داشت: اکنون برای تولید فولادهای آلیاژی خاص، یک پروژه در مرحله ساخت و پروژه دیگر بازسازی را در دستور کار داریم.

 تکمیل زنجیره تولید ریل ملی
وی همچنین از تکمیل زنجیره تولید ریل ملی با تعریف پروژه سوزن ریل با استفاده از توان شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: اکنون هفت هزار سوزن ریل کم مصرف در کشور نیاز داریم که تولید هر سوزن حداقل ۶۰۰ میلیون تومان سودآوری به دنبال دارد.
مدیرعامل ذوب آهن همچنین از طراحی و تولید محصولات با ارزش افزوده بالا از جمله تیراهن های با استحکام بالای بال پهن خبر داد و گفت:‌ ذوب آهن در لبه تکنولوژی در حال حرکت است.
وی تصریح‌کرد: در حمله سایبری اخیر به برخی فولادسازان داخلی، ذوب آهن به دلیل ایزولاسیون قوی در مدارات آن به راحتی توانست از این مشکل عبور کند اما در عین حال باید هوشیار باشید.
رخصتی از برگزاری همایش ملی تولیدات ساختمانی با استحکام بالا از سوی ذوب آهن خبر داد و ابراز امیدواری کرد با وجود محصولات این شرکت، دیگر شاهد حوادثی نظیر متروپل در کشور نباشیم.