تضعیف بازار بیلت فولادی منا

تاریخ انتشار : يکشنبه، 26 تير 1401 12:35:14

به گزارش منابع خبری، با توجه به شدت ضعف در بازار خاور دور به خصوص چین، تقاضا برای بیلت فولادی منا نیز کاهش یافته و قیمت آن نسبت به هفته قبل افت کرده است.

* کدام بازار برای بیلت فولادی ایران مناسب است؟

به گزارش آرتان پرس و به نقل از کالانیش، بازار بیلت فولادی خاورمیانه و شمال آفریقا تحت فشار بازارهای خاور دور مخصوصا چین قرار گرفته که عمدتاً خریدار بیلت فولادی ایران می باشد. از آنجایی که تقاضا برای میلگرد فولادی با منشأ MENA در هنگ کنگ و سنگاپور و همچنین تقاضا برای بیلت فولادی در چین کم است، تنها بازار مناسب برای بیلت فولادی ایرانی، شورای همکاری خلیج فارس است.

با این حال منابع خبری گزارش دادند قبل از تعطیلات عید این هفته، دو نوردکار محلی مستقر در امارات متحده عربی معاملات مربوط به ۲۰۰۰۰ تن بیلت فولادی ۱۵۰ میلی متری نوع 3sp ساخته شده در کوره قوس الکتریکی را هر کدام به قیمت ۵۸۵ دلار در هر تن ex-works منعقد کردند. بررسی ها نشان داد این معاملات برای محموله های مربوط به ماه ژوئیه بودند.

در این میان کالانیش نقل کرد که معاملات انجام شده برای بیلت فولادی در هفته منتهی به روز جمعه (۱۵ ژوئیه) به قیمت بیلت فولادی یک جهت نزولی داده است.

فعالان بازار اعلام کردند در هفته منتهی به روز جمعه (۱۵ ژوئیه) تولید کنندگان بیلت فولادی کوره قوس الکتریکی مستقر در عمان ۵۹۰ دلار در هر تن ex-works را برای محموله های بیلت فولادی مربوط به ماه جولای هدف گذاری کرده اند که ۱۰ دلار در هر تن کمتر از هفته گذشته می باشد.

معامله گران اعلام کردند قیمت بیلت فولادی کوره القایی با مبدا امارات متحده عربی در هفته منتهی به روز جمعه (۱۵ ژوئیه) در محدوده ۵۸۵ تا ۵۹۰ دلار در هر تن ex-works شنیده شد. باید توجه داشت که این محموله ها به مقاصد نزدیک تحویل داده می شوند اما هنوز تقاضا برای این محصولات ضعیف می باشد.

منابع خبری نقل کردند شرکت Jindal Shadeed مستقر در عمان از ۱۸ ژوئیه تا پایان این ماه تعطیل خواهد شد. این در حالی است که شرکت Modern Steel به دلیل مشکلات فنی، تعمیر و نگهداری خود را به اوایل آگوست موکول کرده است.

یک مقام ارشد مستقر در یکی از کارخانه های امارات اظهار کرد:

با در نظر گرفتن قیمت میلگرد فولادی مربوط به ماه ژوئیه در کارخانه‌ های معیار که برابر ۶۸۵ دلار در تن بود، در هفته منتهی به روز جمعه (۱۵ ژوئیه) معاملات بیلت فولادی با قیمت ۵۸۵ دلار در تن ex-works انجام شد. باید توجه داشت که قیمت این محصول کمی پایین ‌تر از قیمت هدف ۶۰۰ دلار در تن بود که در هفته گذشته توسط کارخانه های تجاری تولید کننده و کارخانه ‌های یکپارچه اعلام شده بود.

بررسی ها نشان داد در هفته منتهی به روز جمعه (۱۵ ژوئیه)، یک مناقصه برای بیلت فولادی تولید شده در فولاد سیرجان جهان (سیسکو) و یک مناقصه برای بیلت فولادی تولید شده در شرکت ذوب آهن اصفهان (اسکو) در ایران انجام شد. باید توجه داشت که مناقصه های اعلام شده برای ۳۰ هزار تن بیلت فولادی انجام شد که به ترتیب با قیمت ۵۰۰ دلار در تن فوب و ۵۲۰ دلار در تن فوب ایران مورد معامله قرار گرفت.

در پی مناقصات منعقد شده، در روز جمعه (۱۵ ژوئیه) دو معامله صادراتی نیز به قیمت ۵۱۰ دلار در هر تن برای محموله ۳۰ هزار تنی بیلت فولادی به مقصد عمان و ۵۱۷ دلار در هر تن فوب برای محموله ۵۰۰۰ تنی بیلت فولادی به مقصد یکی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس گزارش شده است. باید توجه داشت که هر دو محموله برای تحویل در اواخر آگوست آماده خواهند شد.

یکی از آگاهان بازار گفت:

جو بازار در چین منفی می باشد در نتیجه این امر بر قیمت‌ های محصولات صادراتی ایران تاثیر منفی می‌ گذارد. با اینکه قیمت بیلت فولادی روسیه نسبت به هفته قبل حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار در هر تن افزایش یافته و به ۶۰۰ تا ۶۱۰ دلار در تن رسیده است، اما این روند در بازار ایران مشاهده نمی شود. بررسی ها نشان داده که کندی بازار داخلی ایران از افزایش قیمت ها جلوگیری می کند.