سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار چوب و فرآورده های چوبی وارد كشور می شود

تاریخ انتشار : سه‌شنبه، 28 تير 1401 23:15:50

محمودطالبی:زراعت چوب در كشور قابلیت فراموش شده است

عضو هیئت علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری گفت: زراعت چوب در كشور بویژه در این استان یك قابلیت فراموش شده است.

«محمودطالبی» در برنامه ارمغان طبیعت رادیو اقتصاد افزود: سالیانه ۵۰۰ میلیون دلار چوب و فرآورده های چوبی وارد كشور می شود.

وی اظهارداشت: برای واردات چوب ارز قابل توجهی از كشور خارج می شود در صورتیكه در خیلی از استان های كشور قابلیت توسعه زراعت چوب به خوبی وجود دارد.

عضو هیئت علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضرتولید چوب در این استان ۲۱ مترمكعب در هكتار است.

وی افزود: این میزان تولید را می توان با رعایت فاصله كشت اصله درخت، آبیاری منظم و دریافت آموزش و ترویج علمی ۳۰ تا ۳۵ مترمكعب در هكتار افزایش داد.

طالبی اضافه كرد: برای توسعه و رونق بخشی زراعت چوب در استان چهارمحال و بختیاری همكاری و همدلی مسئولان در دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی و همینطور همیاری مردم را می طلبد.

وی اظهارداشت: متاسفانه فاصله كاشت درختان صنوبر در استان چهارمحال و بختیاری رعایت نمی شود كه همین عامل باعث شده تراكم تعداد درختان در واحدسطح زیاد باشد.

عضو هیئت علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: افزایش تراكم درخت در واحد سطح باعث می شود خاك پس از چند سال با فقر مواد غذایی مواجه و در نهایت تولید چوب كاهش پیدا كند.

وی افزود: زراعت چوب یكی از مهمترین ظرفیت ها برای تامین نیاز چوب در كشور است از اینرو می طلبد از این توان به بهترین وجه در راستای تولید چوب در مملكت استفاده كرد.

طالبی اضافه كرد: در حال حاضر كشاورزان و بهره برداران بابت بیمه نشدن بیشه های صنوبر در استان بسیار رنجیده خاطر هستند.

وی تصریح كرد: حمایت های كه در خصوص باغات و محصولات زراعی در كشور می شود این حمایت ها در رابطه با زراعت چوب نیست.

عضو هیئت علمی مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری یادآورشد: توسعه زراعت چوب در كشور نیاز به حمایت جدی و همه جانبه دولت دارد.