تعریف اصطلاح بازرگانی (RFQ) REQUEST FOR QOUTE

تاریخ انتشار : دوشنبه، 17 مرداد 1401 13:01:38

 

(RFQ) REQUEST FOR QOUTE

 

به فرایند تجاری گفته میشود که یک شرکت یا نهاد عمومی برای خرید محصولات یا خدمات خاص از تامین کننده های مورد نظر درخواست قیمت میکند. البته این اصطلاح با عبارت های دیگر ذیل نیز تعریف شده است :

 Invitation for Bid (IFB)             Call for Bids (CFB)

تقاضا کننده برای دریافت مظنه های صحیح به اطلاعاتی مانند شرایط پرداخت ، سطح کیفیت و یا مدت قرارداد در طول فرایند مناقصه نیاز دارد. به طور منطقی، هرچه مشخصات دقیق تر باشد، قیمت دقیق تر و قابل مقایسه با سایر تامین کنندگان خواهد بود.

یک ابزار بسیار عالی برای منبع یابی کارامد و مقرون به صرفه با نتایج سریع تر میباشد.

امروزه با در دسترس بودن همگانی اینترنت باعث شده است که بسیاری از سازمان های دولتی لیستی از تامین کننده های مرتبط و دارای شرایط استاندارد را داشته باشند و بصورت مداوم درخواست استعلام قیمت برای فروشندگان مورد نظر ارسال شود .

در برخی موارد، کل فرآیند به صورت آنلاین با پاسخ هایی به عنوان اسناد اسکن شده یا فایل های آپلود شده روی سرور انجام می شود. در موارد دیگر، یا به دلایل قانونی، پاسخ باید به صورت نسخه چاپی یا بصورت فلش از طریق پست ارسال میشود .

تامین کنندگان باید مناقصه را در تاریخ و زمان معینی برگردانند ، ممکن است درباره پیشنهادها (اغلب برای روشن شدن قابلیت‌های فنی یا توجه به اشتباهات در یک پیشنهاد) بحث‌هایی انجام شود. آفر لزوماً به معنای پایان مناقصه نیست ، دورهای متعدد می تواند دنبال شود .

پس از فرایند استعلام قیمت سازمان‌های تدارکاتی حرفه‌ای باید قیمت‌ها را با هم مقایسه کنند و سعی کنند بهترین قیمت را برای کار (از طریق مذاکره، یا با انجام یک حراج الکترونیکی به دست آورند. ارزش بازار منصفانه کالاها یا خدمات و در نتیجه پس انداز برای شرکت ایجاد می شود .

اینگونه استعلام قیمت گرفتن معمولا برای محصولات و خدماتی که تا حد امکان استاندارد و کالایی هستند مناسب هستند، زیرا این امر قیمت هر تامین کننده را قابل مقایسه می کند .

یک استعلام قیمت درست در واقع به پیمانکاران مختلف اجازه می دهد تا یک پیشنهاد ارائه کنند که از بین آنها بهترین ها انتخاب می شوند. همچنین پتانسیل مناقصه رقابتی را بسیار بیشتر می کند، زیرا تامین کنندگان می توانند کاملاً مطمئن باشند که آنها تنها کسانی نیستند که برای محصولات پیشنهاد می دهند و فضای کاملا رقابتی ایجاد میشود .

مشاغلی که در حال خرید کالا یا خدمات هستند باید یک سند استعلام قیمت را برای فروشندگانی که در نظر دارند برای پروژه های خود استفاده کنند ارسال کنند. فروشندگان این سند را برای تشریح قیمت‌هایشان پس می‌فرستند، بنابراین می‌توانید هزینه‌های آنها را با سایر تامین‌کنندگان بالقوه مقایسه کنید .. به دست آوردن این نتایج گام مهمی در مدیریت تدارکات یک پروژه است

دانستن اینکه چه ویژگی هایی مهم هستند به شما کمک می کند تا لیست فروشندگانی را که واجد شرایط کار بر روی پروژه شما هستند، فیلتر کنید.