غول‌های مالی و نفتی خاورمیانه در سال 2022

تاریخ انتشار : دوشنبه، 24 مرداد 1401 18:00:27

نشریه فوربس، 100 شرکت بزرگ خاورمیانه در سال 2022 را معرفی کرد. این در حالی است که در میان یک‌صد غول‌ مالی و صنعتی خاورمیانه، نامی از شرکت‌های ایرانی دیده نمی‌شود و آرامکو عربستان، سابیک عربستان و بانک ملی قطر در صدر این فهرست قرار دارند.

 

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، 100 شرکت بزرگ فهرست شده خاورمیانه در سال گذشته 201.7 میلیارد دلار درآمد خالص کسب کردند و نشریه فوربس اینگونه تحلیل کرده‌است که در شرایطی که اقتصاد جهانی تورم بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و جنگ روسیه و اوکراین نیز به تلاطم و ناآرامی‌ها در اقتصاد بین‌المللی دامن زده‌است، شرکت‌های برتر خاورمیانه در فهرست این نشریه معروف، عملکرد بهتری داشته‌اند. بر اساس اعلام فوربس، 100 شرکت برتر خاورمیانه، توانسته‌اند طی سال 2021 میلادی، 201.7 میلیارد دلار درآمد خالص کسب کنند که در مقایسه با درآمد خالص 91 میلیارد دلاری شرکت‌های این منطقه از جهان در سال 2020، افزایشی معادل 121 درصد را نشان می‌دهد.

به این ترتیب، اقتصاد کشورهای حوزه خلیج‌فارس به لطف افزایش قیمت جهانی نفت نسبت به سایر کشورهای جهان، روند ترمیم را به سرعت طی کرده‌است به طوری که در فهرست 100 شرکت برتر خاورمیانه، عربستان سعودی با 33 شرکت و پس از آن امارات متحده عربی با 25 شرکت، جزو کشورهای برتر قرار دارند. قطر با 16 و کویت با 8 شرکت برتر، عملکرد بهتری از دیگر کشورهای این منطقه داشته‌اند.

بزرگترین غول نفت و گاز جهان، آرامکو عربستان، با 400.5 میلیارد دلار فروش و ارزش بازار 2.3 تریلیون دلار در صدر فهرست 100 شرکت بزرگ خاورمیانه قرار دارد و سابیک و گروه QNB قطر در رده‌های بعدی قرار دارند. در فهرست فوربس، بخش بانکداری و خدمات مالی با 42 شرکت، بیشترین نمایندگی را دارد. شرکت‌های فعال در بخش انرژی، صنایع و پتروشیمی در این فهرست نیز بیش از 65 درصد از کل درآمد خالص 100 شرکت برتر فوربس را تشکیل می‌دهند.

همچنین فهرست امسال پذیرای 24 تازه‌وارد است. از جمله اداره برق و آب دبی، هولدینگ آلفا دابی، شرکت Fertiglobe که بزرگترین صادرکننده کود نیتروژن در جهان است و دفتر آن در ابوظبی امارات مستقر است، شرکت نفت و گاز ADNOC Drilling در ابوظبی امارات، شرکت توسعه‌دهنده نیروگاه‌های برق و آب‌شیرین‌کنACWA Power در ریاض عربستان،شرکت AD Ports از ابوظبی امارات که در زمینه لجستیک فعال است، و شرکت Nahdi Medical که در جده عربستان مستقر و بزرگترین داروخانه زنجیره‌ای خرده‌فروشی محصولات دارویی و بهداشتی در این کشور است.