تاکید هند بر توسعه روابط با ایران و تکمیل پروژه بندرچابهار

تاریخ انتشار : دوشنبه، 31 مرداد 1401 09:58:37

به گزارش نبض بازار، رسانه‌های هندی روز شنبه از بازدید وزیر بنادر و کشتیرانی هند از بندر چابهار ایران و تلاش دهلی در توسعه روابط با تهران خبر دادند.

 «سارباناندا سونووال» وزیر بنادر و کشتیرانی هند روز شنبه از «بندر شهید رجایی» در چابهار دیدار کرد و در جریان پیشبرد امور قرار گرفت. این مقام ارشد دولت هند در جریان  بازدید از بندر شهید رجایی ۶ دستگاه جرثقیل به نیروهای هندی شاغل در این مکان اهدا کرد.

وزیر بنادر و کشتیرانی هند حین حضور در بندر چابهار با چند مقام ارشد ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار توسعه روابط دریایی و همکاری بین بنادر دو کشور مورد بحث قرار گرفت.

 سونووال همچنین به نقش راهبردی بندر چابهار و اینکه این مکان می‌تواند در کاستن مسافت، زمان و هزینه نقش ایفا کند، تاکید کرد. وی گفت که هند به طور دائم در تلاش برای ایجاد دالان شمال به جنوب  جهت تجارت بین دو منطقه است.

هند در سال ۲۰۱۵ در خصوص توسعه بندر چابهار و احداث خط راه آهنی که هند را به افغانستان متصل می‌کند، با ایران به توافق رسید و در سال ۲۰۱۶، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند در جریان سفر به ایران، توافقنامه سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران به امضا درآورد.

پیش از این نیز «جی‌اس جایشانکار» وزیر خارجه هند پیشنهاد داده بود که به منظور دسترسی امن و بدون مانع کشورهای آسیای مرکزی به دریا، بندر چابهار در کریدور بین‌المللی شمال-جنوب قرار بگیرد. وی همچنین از طرح کارگروه هند، ایران، افغانستان، ازبکستان برای استفاده مشترک از بندر چابهار استقبال کرده بود.

وزیر خارجه هند درباره پروژه بندر چابهار گفته بود، بندر چابهاردر ایران به عنوان یک قطب ترانزیتی تجاری برای منطقه ظهور کرده و مسیری اقتصادی‌تر و پایدارتر برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به بازار جهانی است.

وی اظهار داشته بود که دهلی نو مجموعاً ۸۵ میلیون دلار کمک بلاعوض و تسهیلات اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار متعهد شده است.