کرملین: فقط تحریم‌ها نورد استریم را متوقف می‌کنند

تاریخ انتشار : چهارشنبه، 9 شهريور 1401 22:56:11

به گزارش رویترز، شرکت دولتی گازپروم روسیه اعلام کرد که خط لوله نورد استریم از روز چهارشنبه به مدت سه روز برای انجام تعمیرات واحد پمپ ایستگاه کمپرسور پرتووایا تعطیل خواهد شد.

دیمیتری پسکوف در پاسخ به اینکه آیا ضمانتی وجود دارد که گازپروم، جریان گاز از طریق نورد استریم ۱ را پس از انجام تعمیرات از سر گیرد؟ گفت: ضمانت‌هایی وجود دارد که جدا از مشکلات فنی ناشی از تحریم‌ها، هیچ چیز مانع عرضه گاز نمی‌شود.

قیمت گاز طبیعی در اروپا به دنبال کاهش عرضه از سوی روسیه، به بالاترین حد همه زمان‌ها صعود کرده است. روسیه انتقال گاز از نورد استریم ۱ را با اشاره به مشکلات تجهیزات، به ۲۰ درصد ظرفیت این خط لوله کاهش داده است. اتحادیه اروپا توجیه روسیه که مشکلات توربین و تحریم‌ها، عامل کاهش انتقال گاز از این مسیر هستند را رد کرده است.

فرانسه پس از اینکه گازپروم اعلام کرد تحویل گاز به شرکت اِنژی که یکی از نیروگاه‌های اصلی فرانسه است را کاهش خواهد داد و آماده توقف جریان گاز از طریق نورد استریم ۱ است، روز سه شنبه مسکو را متهم کرد از عرضه انرژی به عنوان یک سلاح جنگی استفاده می‌کند.

سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت: کشورهای اروپایی، کانادا، آمریکا و انگلیس، تحریم‌هایی را علیه فدراسیون روسیه اعمال کردند که اجازه نمی‌دهد کارهای نگهداری و تعمیرات عادی انجام شود و همچنین اجازه ثبت قانونی بازگشت قطعات و وسایل به محل فعالیت را نمی‌دهد.

وی افزود: هیچ مشکل دیگری برای روسیه به منظور عمل به تعهداتش وجود ندارد.

بهای معاملات گاز ماه آتی در اروپا سه شنبه، سه درصد کاهش یافت و به ۲۵۹ یورو به ازای هر مگاوات ساعت رسید و از بالاترین رکوردی که هفته گذشته شکسته بود، عقب نشست اما همچنان بیش از پنج برابر بالاتر از مدت مشابه سال گذشته است.