چشم‌انداز: بازار شیمیایی جهانی همزمان با تلاش بانک‌های مرکزی برای مهار تورم باید خود را برای درد آماده کند/آیا رکود پتروشیمی در راه است؟!

تاریخ انتشار : يکشنبه، 20 شهريور 1401 22:35:11

نبض بازار بع نقل از پترو تحلیل-«درد و فداکاری» - این‌ها اولین لغاتی هستند که برای تفسیر آنچه بر منطقه سایه افکنده از دهان رئیس بزرگترین بانک مرکزی جهان - فدرال رزرو آمریکا - و بانک مرکزی اروپا بیرون آمده است. مهار تورم اولویت اصلی است، و آن‌ها به هر قیمتی حتی به معنی رکود و افزایش نرخ بیکاری، این کار را انجام خواهند داد.

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو در نشست سالانه بانک های مرکزی جهانی در جکسون هول، وایومینگ، ایالات متحده در 26 اوت گفت: «در حالی که افزایش نرخ بهره، رشد کندتر، و بازار کار ضعیف‌تر، تورم را پایین خواهند کشید، همچنین خانواده‌ها و کسب و کارها را با درد مواجه خواهد کرد. این‌ها هزینه‌های تاسف‌بار کاهش تورم هستند. اما شکست در احیای ثبات قیمتی به معنی دردی بسیار بزرگتر است.»

ایزابل اشنابل، عضو هیئت اجرایی بانک مرکزی اروپا، با بازگو کردن بیانیه پاول در 27 اوت، و با اشاره به موازنه میان ثبات قیمتی و رشد اقتصادی/ اشتغال، عنوان داشت که ممکن است به «میزان فداکاری بالاتری» برای کنترل تورم نیاز داشته باشیم.

رکورد تورم در منطقه یورو

در این میان، تورم منطقه یورو در اوت با میزان 9.1 درصد در محاسبات سالیانه، رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این نهمین ماه از افزایش قیمت مصرف‌کننده، و تاکیدی بر احتیاج به اقدام فوری بانک مرکزی اروپا برای افزایش شدیدتر نرخ بهره بود. آخرین شاخص قیمت مصرف‌کننده آمریکا در ژوئیه نشان‌دهنده افزایش 8.5 درصدی در مقیاس سالانه بود.

این تعهد بی قید و شرط برای انجام هر عمل لازم در جهت کنترل این غول تورمی، به معنی افت قابل توجه رشد اقتصادی، و هشداری واضح به صنایع شیمیایی جهانی و به خصوص کالاهای حساس‌تر از نظر چرخه‌ای می‌باشد.

تضعیف شاخص مدیران خرید تولید

پیام این روند نزولی از طریق شاخص‌های مدیران خرید، هم‌راستا با دیگر شاخص‌های پیشرو در حال مخابره است.

همزمان با ارائه داده‌های اوت، منطقه یورو و چین در حال حاضر در شرایط انقباض بوده (زیر 50 واحد قرار دارند)، در حالی که شاخص مدیران خرید تولید ماهانه آمریکا با میزان 52.8 واحد، تغییری نسبت به ژوئیه نداشت. تولیدات آمریکا همچنان به مقاومت خود ادامه می‌دهد، اما دیگر رویه‌ها به طور محسوسی نزولی هستند. در میان زیرشاخص‌های شاخص مدیران خرید آمریکا، تنها سفارشات صادراتی جدید در حالت انقباض قرار داشت که نمایانگر جو ضعیف در خارج از کشور بود.

کوین سویفت، تحلیلگر ارشد آیسیس در حوزه بازارهای شیمیایی جهانی گفت: «در حالی که فعالیت‌های تولیدی آمریکا همچنان در حال توسعه است، نکته اصلی در گزارش شاخص مدیران خرید حضور کلمه کندی در سفارشات، فروش‌ها و افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ها بود.»

شاخص پیشرو تجاری آیسیس نشان‌دهنده شرایط رکود

یکی دیگر از شاخص‌های پیشرو در اقتصاد آمریکا، شاخص پیشرو تجاری آیسیس، اخیراً برای ششمین ماه متوالی کاهش یافت، و زنگ خطر بلندتری را نسبت به رکود به صدا درآورد.

شاخص پیشرو تجاری در اوت با افت ماهانه 3.5 درصدی، افت سالانه 4.6 درصدی و افت 7.1 درصدی نسبت به میزان اوج در فوریه، در میزان 123.3 قرار گرفت. با یک حساب سرانگشتی کلی، زمانی که شاخص برای سه ماه متوالی افت کرده، و یا اگر افت انباشتی سه ماه اخیر به 3.0 درصد برسد، شاخص نشان‌دهنده رکود در آمریکا است.

شاخص در ژوئیه به این مرز رسید، و صدای این هشدار در اوت بلندتر شد.

سویفت گفت: «آخرین خوانش‌ها با شرایط رکودی مطابقت داشته و چرخشدر چرخه اقتصادی امری محتمل است.»

سویفت و دیگر اقتصاددانان، تخمین‌های تولید ناخالص داخلی سال 2022 را از ابتدای سال به میزان قابل توجهی کاهش داده‌اند. پیش‌بینی‌های آیسیس از رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در حال حاضر 1.7 درصد در سال 2022 و تنها 0.5 درصد برای سال 2023، و همچنین برای رشد تولید ناخالص داخلی جهانی در میزان 2.8 درصد برای 2022 و مجدداً 2.8 درصد برای 2023 می‌باشد. پیش‌بینی می‌شود منطقه یورو رشد تولید ناخالص داخلی 2.7 درصدی را در 2022 و 1.3 درصدی را در 2023 به ثبت برساند.

افت قابل توجه تخمین درآمد بازارهای شیمیایی

تخمین‌ درآمدهای 2023 توسط تحلیل‌گران اروپایی و وال استریت برای شرکت‌های شیمیایی بزرگ با افت متعادل یا حتی رویه صعودی نسبت به 2022، با پیش‌بینی‌های تولید ناخالص داخلی از اقتصاددانان همخوانی ندارد. این ارزیابی‌ها خبر از کسادی قابل توجه در سال آتی می‌دهند. به احتمال زیاد، تخمین‌های سود بسیار بالا بوده و به شدت کاهش خواهند یافت.

تخمین درآمدها - شرکت شیمیایی آمریکا

 

سود هر سهم

2022

2023

درصد تغییر

داو

$8.03

$6.69

16.7%-

لیوندل باسل

$16.72

$15.13

9.5%-

وستلیک

$21.84

$15.91

27.2%-

ایستمن کمیکال

$9.70

$10.26

5.8%

ترینسئو

$4.46

$5.55

24.4%

چیمورس

$5.64

$6.07

7.6%

هانتسمن

$4.36

$4.22

3.2%-

الین

$9.48

$8.57

9.6%-

پی‌پی‌جی

$6.78

$8.22

21.2%

 

تخمین درآمدها - شرکت‌های شیمیایی اروپایی

 

بی‌ای‌اس‌اف

€ 6.35

€ 5.10

19.7%-

کاوسترو

€ 3.69

€ 3.04

17.6%-

لانکسس

€ 4.03

€ 4.68

16.1%

ایونیک

€ 2.29

€ 2.07

9.6%-

آکزونوبل

€ 3.74

€ 4.95

32.4%

 

 

 

 

 

 

اجماع برآوردها در 31 اوت 2022

 

 

 

منبع:   بلومبرگ

 

 

 

یکی از تحلیل‌گران وال استریت هشدار داده است. الکسی یفرموف، تحلیل‌گر کی‌بانک کپیتال در یادداشت تحقیقاتی 28 اوت خود، تخمین سود شرکت‌های داو، لیوندل‌باسل و وستلیک را به میزان قابل توجهی کاهش داد و هر سه را در وضعیت زیر نرمال قرار داد و عنوان داشت: «رکود پتروشیمی در راه است.»

این تحلیل‌گر به روند قیمتی ضعیف پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پلی‌وینیل کلرید (پی‌وی‌سی) و استیل‌ها اشاره کرد.

یفرموف گفت: «علاوه بر بهبود عرضه، تقاضای جهانی نیز در مقایسه با نرخ بهره‌برداری نسبتاً بالای سه ماهه دوم، در حال افت است.»

وی افزود: «تولیدکنندگان در اروپا، و با مقیاس پایین‌تری در آمریکا، با افزایش هزینه‌های انرژی مواجه شده‌اند. نرخ کانتینرهای جهانی نیز در حال افت بوده، که احتمالاً کاهش برتری قیمتی کالاهای آمریکایی که تولیدکنندگان در طی 12 تا 18 ماه آتی از آن بهره بردند را بیش از پیش تسهیل می‌کند.»

تحلیل‌گر کی‌بانک، تخمین سود هر سهم داو در سال 2022 را 0.62 دلار کم کرده و آن را به 7.10 دلار رساند، و برای سال 2023 افت 0.30 دلاری و رسیدن آن به 5.79 دلار را پیش‌بینی کرد - که هر دو در زیر اجماع هستند. تخمین‌های او برای لیوندل‌باسل و وستلیک نیز به خصوص برای سال 2023 تا حدود بسیار بیشتری زیر اجماع می‌باشد.

یفرموف گفت: «به طور کلی، بر این باوریم که تخمین‌های اجماع برای داو، لیوندل‌باسل و وستلیک برای نیمه دوم سال و 2023 با توجه به روند کاهشی تقاضای جهانی و تاثیر احتمالی آن بر قیمت‌گذاری‌های کالا، بسیار بالا هستند.»

پیش‌بینی او از درآمدهای متوالی داو در سه ماهه سوم در بخش‌های پلی‌اتیلن، پروپیلن اکسید، متیل دی فنیل ایزوسیانات و سیلیکون‌ها با توجه به تقاضای کاهشی کالاهای بادوام در آمریکا و اروپا، با بهبود جزئی در چین، ضعیف‌تر می‌باشد. او اشاره داشت، هر گونه رویه بهبود در چین احتمالاً به سال 2023 خواهد کشید.

تحلیل‌گر افزود، پیش‌بینی می‌شود ضعف در بازارهای کالای بادوام و ساخت‌وساز (تاثیر بر پی‌وی‌سی) تاثیر شدیدتری بر محدودیت و مقاومت سدیم هیدروکسید داشته باشد.

هیچ چرخش سریع و بهبود وی‌شکلی در دیدرس نیست

به طور کلی، رکود آتی به مانند افت وی‌شکل و بهبود کوتاه‌مدت پس از رکود کووید-۱۹ در سال 2020 نمی‌باشد، زیرا رویه بهبود آن زمان در نتیجه بسته‌های محرکی بود که در اقتصادها سرازیر شد - و در عوض آتش تورم افسار گسیخته امروز را روشن کرد.

حالا فدرال رزرو آمریکا، بانک مرکزی اروپا و اکثر بانک‌های مرکزی بزرگ (به جز چین) در جهت تلاش برای مهار افراط صورت گرفته در دو سال گذشته، نرخ‌های بهره را افزایش خواهند داد.

در صورت تداوم جنگ روسیه و اوکراین و بحران انرژی ناشی از آن تا سال‌های آتی، این رکود نیز به مدت طولانی پابرجا خواهد بود.

علاوه بر آن، حتی بعد از دور جدید افزایش نرخ بهره از سوی بانک‌های مرکزی، تمایل آن‌ها به حفظ نرخ بهره بالا برای مدت بیشتر تا عمل عکس آن خواهد بود.

پاول در جکسون هول گفت: «احیای ثبات قیمتی مدتی زمان خواهد برد و مستلزم بهره‌وری از ابزارهایمان در جهت ایجاد تعادلی بهتر در عرضه و تقاضا می‌باشد. احتمالاً کاهش تورم مستلزم یک دوره رشد پایدار زیر روند معمول باشد.»

او همچنین نسبت به سیاست‌های اعتدال پیش از موعد هشدار داد، و به پیش‌بینی‌های «نمودار نقطه‌ای» مقامات فدرال رزرو اشاره کرد که نشان می‌دهند نرخ بنچمارک صندوق‌های فدرال رزرو تا پایان سال 2023 کمتر از 4 درصد است. این میزان بسیار بالاتر از 2.25 تا 2.5 درصد امروز بوده، و حاکی از افزایش چندباره نرخ‌ها و دوره‌های طولانی‌تر درد در ایام آتی است.