عضو هیات مدیره صنف فروشندگان فولاد تهران: عضویت ایران در شانگهای، اقتصاد فولاد را تضمین می‌کند

تاریخ انتشار : سه‌شنبه، 29 شهريور 1401 15:33:48

عضویت ایران در شانگهای، اقتصاد فولاد را تضمین می‌کند

به گزارش نبض بازار به نقل ازآرتان پرس، پس از گذشت بیش از یک دهه، جایگاه ایران از عضویت ناظر ارتقا یافته و از این پس به عنوان عضو رسمی سازمان شانگهای شناخته می‌شود. پیوستن ایران به پیمان شانگهای و اجرایی‌شدن شرایط و مفاد این معاهده در تنظیم و توسعه روابط اقتصادی ایران با سایر کشورهای عضو پیمان می‌تواند زمینه‌ها و فرصت‌های بسیار ارزشمندی را پیش‌روی اقتصاد کشور قرار دهد.

از سوی دیگر، با اجرایی‌ شدن عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای و افزایش درآمدهای ارزی عمومی و دولتی کشور، تقویت بنیان‌های مالیه عمومی و ثروت ملی صورت می‌گیرد. همچنین فرصت‌های ارزشمندی برای سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌های لجستیکی کشور ایجاد خواهد شد.

در این راستا محمدصادق چیت ساز در خصوص تأثیرات عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بر فولاد افزود:

به واسطه اینکه چین، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد جهان است، می‌توان انتظار افزایش صادرات کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به این کشور داشت که در این صورت ایران می‌تواند شمش و اسلب بیشتری از چین وارد کند.

وی ادامه داد:

ناگفته نماند آمریکا با کاهش نرخ بهره، قصد ایجاد آشفتگی در کامودیتی‌ها را دارد که بیشترین تمرکز نیز در بازارهای فولاد، مس و آلومینیم صورت گرفته است. بنابراین باید تا حدود یک ماه دیگر منتظر سیاست‌‎های آمریکا باشیم و پس از آن، به احتمال زیاد کامودیتی‌ها در روند مثبتی قرار خواهند گرفت.

عضو هیات مدیره صنف فروشندگان فولاد تهران گفت:

البته این اقدام احتمالاً تأثیرات جزئی در قیمت داخلی فولاد داشته باشد، به گونه‌ای که می‌تواند منجر به کاهش قیمت محصولات فولادی شود. البته این اتفاق موقتی خواهد بود و پس از مدتی، شرایط به تدریج رو به بهبود می‌رود. بنابراین می‌توان گفت عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، فرصت‌های زیادی را برای کشور به ارمغان می‌آورد که باید از آن نهایت استفاده را کرد.