اخبار این هفته محصولات پتروشیمی

تاریخ انتشار : جمعه، 15 مهر 1401 09:12:34

در اخبار محصولات پتروشیمی ، احمد مهدوی‌ ابهری درباره اعمال تحریم‌های جدید بر روی پتروشیمی و تاثیر آن بر محدودیت صادرات محصولات اظهار داشت: ما قبلا هم تحریم بوده‌ایم و مشکلی برای صادرات ایجاد نشد، با تحریم‌های جدید هم شاید بیشتر برنامه تبلیغاتی و جنگ روانی را دنبال می‌کنند، بنابراین این تحریم‌ها روی فعالیت ما اثری ندارد و با همان شرایط قبلی کار می‌کنیم. اکنون موفق هستیم و صادرات هم ادامه دارد و باتوجه به اینکه میزان تولید رو به افزایش است میزان صادرات هم روند صعودی دارد.

وی ادامه داد: ما برای مبادلات بانکی با سوئیفت کار نمی‌کنیم و کاری با باز شدن ال‌سی نداریم و روش خودمان را مانند گذشته ادامه می‌دهیم، تحریم‌ها هم از قبل بوده و وقتی بخشی مجددا تحریم شود درواقع یک کار تکراری است و اثری ندارد، به عبارت دیگر ما اکنون بر اساس قواعد تحریم کارمان را انجام پیش می‌بریم.

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درباره تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر روند صادرات محصولات پتروشیمی ایران گفت: این درگیری‌ها ترکش‌هایی داشته که بی‌اثر نبوده، دلیل آن هم مسائل اقتصاد جهانی در پی جنگ و همچنین دامپینگ روسیه بوده است اما تاثیرات در حد بالایی نبوده است.

خصوصی سازی شرکت‌های پتروشیمی در مرحله راستی آزمایی

خصوصی سازی و به خصوص خصوصی سازی شرکت‌های بزرگ و زود بازده مسأله‌ای که همواره موافقان و مخالفانی را به دنبال داشته است. به دنبال اخبار محصولات پتروشیمی، سوالی که در روزهای اخیر به خصوص بعد از ماجرای پتروشیمی مهر همواره مورد تاکید قرارداشته این بوده است که آیا خصوصی سازی شرکت‌های پتروشیمی در کشور ما ثمر بخش بوده است؟ علی قنبری اقتصاد دان و استاد دانشگاه مدرس در رابطه با این موضوع به خبرنگار مهر می‌گوید: خصوصی سازی در گذشته انجام شده و نواقصی دارد و باید آن را برطرف کرد. نمی‌توان مالکیت واحدهایی که خصوصی سازی شده اند را مجدداً به دولت بازگرداند و مجدداً راه خصوصی شدن را بپیمایند.

وی ادامه داد: مشخص نیست در صورتی که شرکت‌های پتروشیمی که به بخش خصوصی واگذار شده با در اختیار دولت قرار گرفتن به کجا برسند. و مجدداً برای بار دوم به بیراهه نروند.

توافق با ازبکستان برای افزایش تجارت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی

سفر هئیت انرژی ازبکستان به ایران هم‌زمان با برگزاری شانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست، پیرو سفر وزیر نفت به ازبکستان و دیدارهای وی با مسئولان وزارت انرژی این کشور در حاشیه نشست سران سازمان همکاری‌های شانگ‌های در سمرقند انجام شده است.

بر اساس اخبار محصولات پتروشیمی ، با توجه به ظرفیت‌های موجود بین تهران و تاشکند در زمینه انرژی و علاقه‌مندی دو طرف، هیئت ایرانی به سرپرستی معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت در سفری به تاشکند توسعه روابط دو کشور در این حوزه را بررسی کردند.

تفاهم‌هایی در سفر هیئت ایرانی به سرپرستی معاون بازرگانی و امور بین‌الملل وزارت نفت به تاشکند بین ایران و ازبکستان انجام شد، اما با توجه به اینکه بعضی از این تفاهم‌ها نیاز به تصمیم‌گیری‌های بیشتر داشت، در سفر وزیر نفت به ازبکستان این مهم انجام شد.

موارد بسیاری نیز در دیدار هیئت ازبکستانی به تهران برای توسعه همکاری بین دو کشور بررسی شد که مهم‌ترین آن‌ها همکاری در کشور در بخش بالادستی صنعت نفت بود.

باید تاکید شود که توافق‌های اولیه با ازبکستان برای افزایش تجارت فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی انجام و سرفصلی تازه در روابط دو کشور در حوزه انرژی و پتروشیمی در آینده باز شده است.

آلایندگی صنعت پتروشیمی در ایران کاهش یافت

«علی ربانی» از کاهش ۴۴ درصدی حجم آلایندگی این صنعت خبر داد و بر اساس آخرین اخبار محصولات پتروشیمی افزود: مقدار آلایندگی شرکت‌های پتروشیمی از اوایل دهه ۹۰ تاکنون از ۶۶ درصد به کمتر از ۲۲ درصد در اواخر پارسال رسیده است که نشان می‌دهد شرکت‌های پتروشیمی توانستند با رعایت استانداردهای محیط زیستی افزون بر افزایش تولید و بازدهی، نیازهای جامعه را درنظر گیرند.

وی ابراز امیدواری کرد: با تسریع این روند به بالاترین مقداز تولید با کمترین آلایندگی برسیم.

ربانی با تاکید بر اینکه صنعت پتروشیمی توانسته است آلایندگی را به حداقل برساند، اظهار داشت: نگاه صنعت پتروشیمی به موضوع مسؤولیت اجتماعی کاملاً متفاوت شده است و تلاش می‌شود با تدوین راهبرد مشخص که به تأیید وزیر نفت، شورای عالی مسؤولیت اجتماعی و هیأت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی رسیده، با همکاری شرکت‌ها توازن مطلوبی را در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و کارکنان شاهد باشیم.

رئیس دبیرخانه مسؤولیت اجتماعی شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین درباره نمایشگاه ایران پلاست گفت: ایران پلاست فرصتی برای عرضه توانمندی‌های شرکت‌های داخلی در حوزه بالادست، میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی است تا سرمایه‌گذارانی که می‌خواهند در این حوزه فعالیت کنند در جریان توانمندی‌های کشور قرار گیرند.

ربانی بر اساس اخبار محصولات پتروشیمی ادامه‌داد: همکارانی که در حوزه‌های مختلف پژوهش و عرضه کالا و خدمات فعال هستند می‌توانند از فرصت نمایشگاه ایران‌پلاست برای شناسایی نیازمندی‌های صنایع بالادست، میان‌دست و پایین‌دست پتروشیمی بهره ببرند و با هم‌افزایی و هم‌رسانی فضای تعاملی مناسب‌تری برای ساختن فردایی بهتر برای کشور ایجاد شود.