دو برنده واردات خودرو کدام شرکت‌ها هستند؟

تاریخ انتشار : شنبه، 16 مهر 1401 15:35:10

به گزارش نبض بازاز به نقل از تجارت‌نیوز، بحث واردات خودرو هنوز به سرانجام نرسیده است. به‌رغم ابهامات و ایراداتی که به آبین‌نامه واردات خودرو وارد است، اما وزارت صمت همچنان اصرار دارد که می‌تواند این طرح را به مرحله اجرا برساند.

کارشناسان و واردکنندگان خودرو معتقدند که تدوین و ابلاغ این آیین‌نامه صرفا خبردرمانی برای بازار بود و ظرفیت اجرایی شدن را ندارد. در این میان، وزارت صمت بار دیگر اعلام کرد که شرکت‌ها و افراد می‌توانند برای واردات خودرو به کشور در تاریخ تعیین‌شده اعلام آمادگی کنند.

همچنین پیش از تدوین و ابلاغ آیین‌نامه، وزارت صمت اعلام کرد که واردات در انحصار خودروسازان نخواهد بود و همه افراد می‌توانند خودرو وارد کنند. اما پس از ابلاغ آن، مشاهده شد که جدای از تعیین سقف ۲۰ هزار یورویی برای خودروهای وارداتی، یکی از شروط اعلام‌شده، انتقال تکنولوژی است و گفته شد که شرکت‌ها و افرادی می‌توانند خودرو وارد کنند که بتوانند در ازای واردات خودرو، تکنولوژی شرکت‌های خارجی را در خودروسازی‌های داخلی به کار بگیرند. 

این شرط نشان داد که احتمالا تنها خودروسازان هستند که تمامی شروط وزارت صمت را پاس می‌کنند و قابلیت وارد کردن خودروهای خارجی به کشور را دارند. حال اینکه شرکت‌های خارجی حاضر به انتقال تکنولوژی به ایران هستند یا خیر خود جای ابهام است.

سرانجام واردات چه شد؟

اما ماجرای ورود خودروهای خارجی به کجا رسید؟

حال که چندین ماه از ابهامات و بلاتکلیفی‌های موجود در آیین‌نامه می‌گذرد، وزارت صمت سرانجام اعلام کرد که بررسی درخواست‌ها برای واردات به پایان رسیده است.

 

بر اساس اعلام امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، تاکنون دو شرکت موفق به گذر از الزامات قانونی واردات شده‌اند و تا پایان مهرماه اسامی شرکت‌های واجد شرایط اعلام می‌شود. البته این نکته هم مطرح شد که شرط عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا یکی از دلایلی بود که شرکت‌های واجد شرایط از درخواست خود برای واردات خودرو به کشور عقب‌نشینی کردند. (دنیای اقتصاد)

شرکت‌های خصوصی چقدر شانس دارند؟

با توجه به شرایطی که اعلام شد، حتی انجمن واردادکنندگان خودرو هم نمی‌داند که چه کسانی واردکننده نهایی خودرو هستند. اما اظهارات اخیر قالیباف نشان می‌دهد که این خودروسازان دولتی هستند که شانس بالایی برای وارد کردن خودروهای خارجی به کشور دارند. البته دبیر انجمن واردکنندگان هم اعتقاد دارد که واردات خودرو توسط خودروسازان هم چندان امکان‌پذیر نیست.

مهدی دادفر پیش از این در رابطه با ایرادهای موجود در آیین‌نامه واردات خودرو به تجارت‌نیوز گفت: طبق دستورالعملی که برای واردات منتشر شده، شرکت‌های خصوصی و افراد نمی‌توانند خودرو به کشور وارد کنند.

او افزود: اما باید به این نکته هم توجه کرد که طبق ماده چهار آیین‌نامه، کسانی می‌توانند خودرو وارد کنند که نمایندگی یک برند خودروسازی داشته باشند. یعنی با این قانون، حتی خودروسازان دولتی نیز قابلیت واردات را ندارند. چراکه این شرکت‌ها نماینده یک برند نیستند.

دادفر یادآور شد: خودروسازان شاید بتوانند به صورت غیرنمایندگی خودرو وارد کنند که آن هم بعید است که بعد از ورود این خودروها خدمات پس از فروش داشته باشند.

بر اساس این گزارش، با توجه به تعدد شرکت‌های زیرمجموعه در دو کارخانه خودروسازی دولتی بعید نیست که فعالیت یکی از این شرکت‌ها به واردات خودرو محدود شود. حتی ممکن است در این زمینه شاهد احداث شرکت‌های جدید باشیم.