رایزنی عربستان و چین درمورد بازار جهانی نفت

تاریخ انتشار : شنبه، 30 مهر 1401 21:40:32

به گزارش نبض بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم،«عبدالعزیز بن سلمان»، وزیر انرژی عربستان سعودی با «ژانگ جیان هوا» رئیس اداره ملی انرژی چین از طریق ویدئو کنفرانس گفت وگو کردند.

به گزارش الخلیج الجدید، دو طرف بر تمایل خود برای تقویت همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور در زمینه انرژی تاکید کردند.

آنها همچنین بر اهمیت همکاری در زمینه برق و انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین همکاری در زمینه هیدروژن پاک از طریق تحقیق و توسعه تاکید کردند.

دو مقام سعودی و چینی همچنین آمادگی خود را برای همکاری دو کشور در حفظ ثبات بازار جهانی نفت و ادامه ارتباطات موثر و تقویت همکاری برای رویارویی با چالش‌های آینده اعلام کردند.

عبدالعزیز بن سلمان و ژانگ جیان هوا بر اهمیت عرضه قابل اعتماد نفت در بلندمدت در ایجاد ثبات در بازار نفت تاکید کردند، بازاری که در نتیجه شرایط پیچیده و متغیر بین‌المللی با ابهامات زیادی مواجه است.

دو مقام سعودی و چینی همچنین در خصوص همکاری و سرمایه گذاری مشترک در کشورهای در پهنه طرح ابتکاری «کمربند و جاده چین» و سرمایه گذاری در پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی در دو کشور گفت‌وگو کردند.
این‌گفت‌وگوها همچنین شامل گسترش زمینه‌های همکاری در حوزه زنجیره تامین انرژی با احداث یک نمایندگی منطقه‌ای صنایع چینی در سعودی برای استفاده از موقعیت عربستان سعودی در سه قاره بود.

مبادلات تجاری بین عربستان سعودی و چین از 3 میلیارد دلار در سال 2000 به حدود 87.3 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافت.

چین اولین شریک تجاری عربستان سعودی است، در حالی که ریاض بزرگترین شریک پکن در غرب آسیا و شمال آفریقا محسوب می‌شود و مذاکرات دو طرف در بحبوحه بحران بین ریاض و واشنگتن بر سر تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت در ماه آینده انجام می‌شود.

تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید 2 درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده و دولت «جو بایدن» گفته گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

اعضای گروه «اوپک‌ پلاس» روز چهارشنبه 5 اکتبر بر سر کاهش 2 درصدی تولید نفت توافق کردند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌‌شود. سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.