طرح پلاک سوم خودرو پس از ۱۷ سال عملیاتی می‌شود

تاریخ انتشار : شنبه، 30 مهر 1401 22:05:59

حدود ۱۷ سال از تصویب طرح پلاک سوم می‌گذرد. در این طرح علاوه بر پلاک جلو و عقب خودرو، یک پلاک سوم در قالب برچسب روی شیشه ماشین نصب می‌شود که اطلاعات مربوط به سابقه خودرو را در قالب فایل RFID در اختیار پلیس قرار می‌دهد. اجرای طرح پلاک سوم با یک تأخیر طولانی‌مدت بالاخره از بهمن امسال آغاز می‌شود.

پلاک سوم در قالب دو چیپ توسط پلیس راهنمایی و رانندگی و یا اشخاص مورد تأیید پلیس روی بدنه خودرو نصب می‌شود. پلاک سوم یا همان پلاک الکترونیکی حاوی اطلاعاتی نظیر شماره پلاک، تاریخ اعتبار پلاک، کد واحد شماره‌گذاری و غیره است. هر چیپ شامل ۳۰ الی ۹۰ کیلوبایت داده مختلف از جمله اطلاعات مربوط به VIN‌ می‌شود که به وسیله دستگاه‌های مخصوص در قالب فایل RFID‌ در اختیار پلیس و مأموران راهور قرار می‌گیرد.

یکی از مهم‌ترین مزایای اجرای طرح پلاک سوم تشخیص فوری خودروهای سرقتی و تحت تعقیب است، چرا که با خواندن این پلاک به راحتی می‌توان هویت و اطلاعات اصلی مالک را شناسایی کرد. پلاک سوم همچنین به فرایند بررسی اصالت خودرو کمک می‌کند.

طبق گفته‌های رئیس پلیس راهور، طرح نصب پلاک سوم از بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ آغاز می‌شود. بسیاری از مقدمات اجرای این طرح، از جمله نرم‌افزار کاربردی جهت تولید پلاک سوم و بخشی از چیپ های مربوط به آن در حال آماده‌سازی هستند. با این وجود موضوع مهمی که در این میان دردسرساز شده، تهیه یک نرم‌افزار واسطه به نام Reader است که بتواند کدهای QR را خوانده و اطلاعات را از بانک شماره‌گذاری دریافت کند. در صورت توسعه این نرم‌افزار، دیگر به قطعه اضافی برای خواندن کدهای QR‌ احتیاجی نیست.

کارشناسان و مهندسین حوزه مشغول فعالیت روی توسعه این نرم‌افزار واسطه هستند و امید است که با اتمام کار، طرح پلاک سوم از حدود ۵ ماه دیگر به طور عمومی به حالت اجرا درآید.