بیت‌کوین و بازار رمزارز به چه سمتی می‌روند؟

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 26 آبان 1401 11:25:59

به گزارش نبض بازار، به نقل از تجارت نیوز، قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته بین محدوده 16531 تا 17002 دلار قرار داشته است. بازار رمزارز همچنان در پی انتشار اخبار مختلف روند نوسانی را دنبال می‌کند.

گزارش شاخص قیمت تولید کننده (PPI)

بر اساس گزارش وزارت کار که در 15 نوامبر منتشر شد، قیمت تمام شده محصولات عمده فروشی بدون احتساب مواد غذایی و انرژی، کاهش داشته است. این روند ممکن است به دلیل بهبود زنجیره تامین و کاهش تقاضا ناشی از نرخ استقراض بالاتر باشد. این مسئله ادعای اقتصاددانان را تقویت می‌کند. به طوری که در ادامه آن قیمت کالاها شروع به کاهش کرده است.

شاخص قیمت تولید کننده (PPI) نیز نشان دهنده کاهش تورم است. بیت‌کوین اندکی پس از اعلام قیمت شروع به افزایش کرد. بازار رمزارز نیز روند افزایشی آرامی را به دنبال بیت‌کوین آغاز کرد.

 
 

بازار رمزارز و شاخص دلار

روند روزانه شاخص DXY، منبع: Tradingview

کاهش شاخص DXY و افزایش قیمت رمزارزها

پس از یک دوره طولانی افزایش در سال 2022، شاخص دلار آمریکا نشانه‌های ورود به یک روند نزولی را نشان می‌دهد. گفتنی است، جدیدترین داده‌های CPI و PPI نشان داد که فدرال رزرو نیز در کنترل تورم پیشرفت چشمگیری داشته است.

اگر روند فعلی ادامه یابد، سرمایه‌گذاران بازار رمزارز ممکن است کاهش شاخص DXY را نشانه‌ای برای افزایش دارایی‌های پر ریسک خود مانند ارزهای دیجیتال بدانند.

از نظر تاریخی، کاهش DXY با افزایش قیمت بیت‌کوین مطابقت دارد، البته این همبستگی در تمام مواقع دیده نمی‌شود. اگر DXY به کاهش خود ادامه دهد، بیت‌کوین ممکن است در هفته‌های آینده به بالای 20000 دلار بازگردد.

روند کنونی بیت‌کوین

در زمان نگارش این گزارش، قیمت بیت‌کوین در محدوده 16500 دلار با حجم معاملات 24 ساعته 34 میلیارد دلار قرار دارد. بیت‌کوین در روز گذشته حدود 1 درصد کاهش داشته و در حال حاضر دارای ارزش بازار 349 میلیارد دلار است.

گفتنی است، چشم‌انداز تکنیکال قیمت بیت‌کوین تغییر چندانی نداشته است، زیرا همچنان مطابق با پیش‌بینی‌های قبلی، بیت‌کوین در بین دو محدوده در حال نوسان است.

بیت‌کوین در محدوده معاملاتی گسترده‌ای بین 16000 تا 17200 دلار قرار دارد و یک شکست می‌تواند جهت آینده قیمت را تعیین کند. بیت‌کوین یک اصلاح فیبوناچی 38.2 درصدی را در سطح 18100 دلار در بازه زمانی 4 ساعته تکمیل کرده و اکنون به زیر سطح 23.6 درصد فیبوناچی (17250 دلار) سقوط کرده است.

از جنبه نزولی، حمایت نزدیک بیت‌کوین سطح 16250 دلار است و ادامه روند نزولی می‌تواند قیمت را تا سطح حمایت 15850 دلار کاهش دهد. از آنجایی که RSI و میانگین متحرک 50 روزه نشان دهنده یک سوگیری نزولی هستند، اگر پشتیبانی فعلی نتواند حفظ شود، ممکن است شاهد کاهش قیمت بیت‌کوین به سطح 15850 دلار باشیم.

بازار رمزارز و بیت‌کوین

نمودار قیمت بیت‌کوین در تایم 4 ساعته – منبع: Tradingview

از سوی دیگر، اندیکاتور MACD در منطقه خرید قرار دارد، اما ستون‌های اخیر هیستوگرام در حال کوچک شدن هستند که این موضوع می‌تواند نشان دهنده یک سوگیری صعودی ضعیف در قیمت باشد. با این حال، ادامه روند نزولی تا زمانی که قیمت زیر سطح 17 هزار دلار قرار دارد، دیده می‌شود.

از نگاهی دیگر، افزایش تقاضا برای رمزارز بیت‌کوین، این پتانسیل را در آن ایجاد می‌کند که مقاومت 17250 دلاری را از میان بردارد و در بازه کوتاه مدت قیمت را به سطح 18250 دلار و سپس به سطح 20000 دلار برساند.