کاهش ۳۰ درصدی هزینه ساخت مسکن با ویلایی سازی

تاریخ انتشار : پنجشنبه، 10 آذر 1401 10:23:31

      یکی از برنامه‌های مهم دولت برای ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن، ساخت مسکن به صورت یک طبقه‌ای و خودمالکی است. بدین صورت که به متقاضیان زمین واگذار شود تا واحدهای یک طبقه بسازند و به تدریج آن را تکمیل کنند.

رستم قاسمی، وزیر مستعفی راه و شهرسازی ضمن تاکید بر ساخت واحدهای مسکونی ویلایی در نهضت ملی مسکن، گفته بود: در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد، نباید به سمت بلندمرتبه سازی برویم و به عنوان نمونه در بم، چون مشکل زمین نداشتیم، به متقاضیان ۲۰۰ متر زمین دادیم. هرچند این برنامه به عنوان طرح مصوب دولت عنوان شده است، ولی به نظر می‌رسد وزیر قبلی در پیشبرد این برنامه ناکام ماند.

​در این رابطه فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت وگو با تجارت‌نیوز درباره مزایای ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار به جای بلندمرتبه سازی منازل گفت: پروژه نوسازی مسکن در ایران مترادف با متراکم‌سازی شده است؛ در صورتی که ما می‌توانیم همین بحث ساخت خانه‌های حیاط‌دار و ویلایی را هم به صورت انبوه داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید انبوه‌سازی را روبروی ویلایی‌سازی منازل قرار دهیم، افزود: وقتی که به سمت تراکم منازل پیش می‌رویم، کیفیت زندگی را از بین می‌بریم. به عبارتی ما وقتی خانواده‌ها را وارد آپارتمان می‌کنیم کیفیت زندگی آپارتمانی در مقایسه با خانه‌های ویلایی بسیار پایین‌تر می‌آید.

 

کاهش هزینه و افزایش سرعت ساخت منازل ویلایی

این کارشناس مسکن در ادامه درباره افزایش سرعت ساخت خانه‌های حیاط‌دار گفت: وقتی منازل مسکونی به صورت حیاط‌دار و یک‌طبقه ساخته می‌شود سرعت ساخت آن به مراتب از آپارتمان‌سازی بالاتر است.

وی درباره میزان کاهش هزینه‌های ساخت مسکن حیاط‌دار و یک‌طبقه نسبت به خانه‌های آپارتمانی توضیح داد: از نظر هزینه وقتی خانه‌های یک‌طبقه ساخته می‌شوند، باعث می‌شود ۳۰ درصد در هزینه‌ها کاهش داده شود؛ به عبارتی هم از نظر دلایل اقتصادی و مالی و هم از نظر کیفیتی و اجتماعی ما باید به سمت یک‌طبقه سازی منازل مسکونی پیش برویم.

تراکم جمعیتی ایران 3 برابر متوسط دنیاست

ایلاتی در پاسخ به این ابهام که بسیاری معتقدند زمینه کافی برای  اجرای این طرح نداریم توضیح داد: بسیاری معتقدند که دلیل روی‌آوردن کشور ما به متراکم‌سازی کمبود زمین است که کاملا غلط است! دلیل متراکم‌سازی، سیاست‌های غلط شهرسازی در کشور ما است. وی در ادامه بیان کرد: به خاطر اجرای این سیاست‌های غلط، شهرها را به جای اینکه افقی توسعه بدهیم عمودی توسعه داده‌ایم. این سیاست باعث شده که ما تراکم جمعیتی بسیار بالایی در شهرها داشته باشیم.

این کارشناس حوزه مسکن ادامه داد: تراکم نفر به هکتار در کشور ما به بالای 100تا 110نفر در هر هکتار رسیده است. به عبارتی ۳ برابر بیشتر از میانگین جهانی در هر هکتار در کشور ما ساکن شده‌اند.

 

وی خاطر نشان کرد: وقتی تراکم جمعیت بالا برود کیفیت زندگی پایین می آید مسائل آلودگی هوا، کمبود پارکینگ و از بین رفتن میزان بسیار زیادی از عمر مردم در این ترافیک از جمله سایر مشکلات بلند مرتبه سازی است.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه متاسفانه از سرزمینمان به درستی استفاده نکرده ایم، تصریح کرد: ما می‌توانستیم شهر هایمان را از نظر مساحت بزرگتر بسازیم یعنی به جای اینکه توسعه را در طبقات گسترش بدهیم باید از نظر وسعت شهرها را گسترش میدادیم. قطعا همه مردم از این شرایط راضی تر بودند، خدمات را بهتر می توانستیم به مردم ارائه دهیم و کیفیت زندگی مردم خیلی بهتر از شرایط فعلی می شد. وی در ادامه توضیح داد: اگر به سمت توسعه افقی شهرها برویم شرایط بهتری از نظر مسکن و دسترسی به آن خواهیم داشت.

ایلاتی درباره میزان زمینی که در کشور می‌تواند کاربری مسکونی داشته باشد، توضیح داد: از کل مساحت ۱۶۰ میلیون هکتاری کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن را به صورت شهری استفاده کرده‌ایم. به عبارتی یک درصد یا حتی زیر یک درصد مساحت کل کشور ما برای کاربری مسکونی استفاده شده در حالی که کشور ما قابلیت دارد که ۱۰ درصد آن صرف امور مسکونی شود.

شکسته شدن قیمت زمین با باز شدن حریم شهرها

این کارشناس مسکن ادامه داد: ما می‌توانیم این جمعیت را به جای اینکه در شهرها متراکم کنیم در پهنه گسترش دهیم. اگر همین الان مساحت تمام شهرهای کشور را ۲ برابر کنیم و وزارت راه و شهرسازی اعلام کند که حریم تمام شهرها در تمام کشور و همزمان دو برابر خواهد شد، باعث می‌شود قیمت زمین کاهش پیدا کند و امکان ساخت و ساز در حریم شهرها فراهم شود.

این کارشناس مسکن توضیح داد: این مساله قیمت زمین را در کشور می‌شکند و از سوی دیگر هر چه عرضه زمین را افزایش دهیم و مساحت شهرها را دو برابر کنیم باز هم فقط دو درصد از مساحت کل کشور را به مسکونی تخصیص می‌دهیم. در این شرایط باز هم ما جایی داریم که بتوانیم شهرها را توسعه بدهیم و نگرانی از باب افزایش جمعیت نداشته باشیم.

ایلاتی درباره میزان موفقیت‌آمیز بودن نمونه‌های شهرک‌های یک طبقه و ویلایی در کشور توضیح داد: پروژه‌های یک طبقه سازی یزد و یا البرز کاملا موفق بوده‌اند ولی فقط نمونه‌های کوچکی از این موفقیت‌ها هستند. اما باید این نمونه‌ها را تکثیر کنیم و روی آن تبلیغ کنیم تا در تمام شهرها و پروژه‌هایی که امکان‌پذیر است خانه‌های یک طبقه ویلایی ساخته شود.

این کارشناس مسکن با بیان اینکه ساخت خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار در تمام کشورهای جهان مرسوم است گفت: در تمام شهرهای توسعه یافته در دنیا، منازل مسکونی در حومه شهر ویلایی و حیاط دار ساخته می شود و گران‌تر از مرکز شهر است. در این شهرک‌ها خدمات به صورت کامل به مردم ارائه می‌شود.

این کارشناس مسکن در پایان تأکید کرد: این مساله در خیلی از کشورها تجربه شده و عموما در حومه شهرها شهرک‌های ویلایی با تمام امکانات ساخته می شود و مرکز شهر برای انجام امور اداری است.