استاندارد «E-Mark» برای تایر چیست؟

تاریخ انتشار : جمعه، 30 دی 1401 10:25:33

حال که انواع خودروهای ایرانی و خارجی موجود در بازار دارای استاندارد E-Mark هستند؛ سوال اینجاست مشخصه تایرهایی که این گواهی را دارند، چیست؟

در ماه اکتبر سال 200۲ اتحادیه اروپا دستورالعمل 72/245 EEC را تدوین و بعدها اصلاحاتی را در الزامات آن انجام‌ داد. این دستورالعمل برای کلیه وسایل‌نقلیه الکترونیکی و محصولات الکترونیکی برای دسترسی و صادرات به بازار اتحادیه اروپا تدوین شد.

می‌توان گفت تقریبا برای تمام اقلام مورداستفاده در خودرو، الزامات کیفی براساس استانداردهای سری ECE در اتحادیه اروپا تعریف شده است که برای تست و صدور گواهینامه انطباق کیفیت مورداستفاده قرار می‌گیرند. نتیجه این ارزیابی و انطباق، به نشان EMark معروف است که در فرمت استانداردی به همراه کد کشور صادرکننده و با شماره‌سریال منحصربه‌فرد صادر می‌شود.

این نشان استاندارد توسط کمیسیون اقتصادی اروپا معرفی‌شده است. محصولاتی که علامت‌گذاری شده‌اند، دسترسی نامحدود در اتحادیه اروپا دارند و می‌توانند به مصرف‌کنندگان بدون تست اضافه، ارزیابی یا سایر برچسب‌های انطباق ارائه شوند. علاوه بر این، علامت Emark در سایر کشورهای خارج اروپا نیز معتبر است، زیرا این علامت الزامات انطباق با اتحادیه اروپا را مطرح می‌کند.

در کشورهای اتحادیه اروپا لازم است که گواهینامه Emark را به‌منظور معرفی سیستم‌های خودرو موتوری، قطعات، اجزای سازنده و قطعات فنی جداگانه دریافت کنیم.

گواهی Emark ثابت می‌کند که تولیدکنندگان این محصولات مطابق با الزامات اساسی از نظر ایمنی ترافیک و حفاظت از محیط‌زیست هستند.

تمایل برای نیازهای جهانی هماهنگ شده، منجر به توسعه دو مقررات مختلف در اروپا شده است. نخستین آنها توسط کمیسیون اروپا برای ایجاد یک توافق مشترک برای همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا طراحی‌شده است. وسایل‌نقلیه‌ای که براساس دستورالعمل اتحادیه اروپا مورد ارزیابی و تایید قرار گرفته‌اند با علامت کوچک e نشان داده می‌شوند و دیگری توسط کمیسیون اقتصادی ملل متحد برای اروپا ایجاد شده است.

وسایل نقلیه گواهی‌شده بر اساس مقررات قانونی سازمان ملل متحد با علامت بزرگ E هستند. بااین‌حال، این مقررات در سطح جهانی قابل اجراست.

در حقیقت، سیستم‌های صدور گواهینامه EMark و eMark با یکدیگر متفاوت نیستند.

صدور گواهینامه EMark بر اساس مقررات صادرشده توسط کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپاست، در حالی که گواهینامه eMark براساس دستورالعمل‌های صادر شده توسط اتحادیه اروپا است. اساس هر دو گواهینامه این است که آیا سیستم، قطعات، اجزای سازنده و اجزای فنی وسایل نقلیه موتوری با الزامات قانونی مربوطه مطابقت دارد.

به‌طور خلاصه، هر دو سیستم صدور گواهینامه دارای مشخصات مشابه هستند و معنی و رویکرد مشابهی دارند. بنابراین تولیدکنندگان مجبور بودند بین این دو مقررات طی سال‌ها انتخاب کنند.

در برخی موارد، تولیدکنندگان از هر دو گواهینامه Emark برخوردار بودند.

صدور گواهینامه EMark یا eMark با توجه به استانداردهای ایمنی برای بسیاری از قطعات خودرو و وسایل الکترونیکی خودرو مانند اتومبیل، موتورسیکلت، لاستیک، لامپ و ... است. این گواهینامه Emark ثابت می‌کند که محصولات مطابق با الزامات دستورالعمل‌ها و مقررات مربوطه است.

فقط محصولات حاوی این علامت می‌توانند به‌صورت قانونی به بازار و به مصرف‌کنندگان عرضه شوند.