قطار توسعه گازرسانی در نزدیکی سواحل دریای عمان/ گاز به‌زودی به تنها بندر اقیانوسی ایران می‌رسد

تاریخ انتشار : سه‌شنبه، 11 بهمن 1401 22:57:02

به گزارش نبض بازار به نقل از شانا از شرکت ملی گاز ایران، رضا نوشادی در این باره اظهار کرد: در آستانه فرارسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، رسیدن گاز طبیعی به چابهار، یکی از دستاوردهای شاخص صنعت گاز در استان سیستان و بلوچستان و زمینه‌ساز شکوفایی تنها بندر اقیانوسی کشور است.

وی ادامه داد: این پروژه راهبردی، افزون بر تأمین انرژی مورد نیاز واحدهای پتروشیمی و نیروگاهی، فرصت‌های رشد برای تجارت دریایی مهیا می‌کند تا سنگ بنای توسعه متوازن و پایدار در جنوب شرق ایران محکم بنا نهاده شده و فعالان اقتصادی، صنعتی و گردشگری به‌منظور سرمایه‌گذاری، رهسپار جوان‌ترین استان کشور شوند.

افزایش پایداری گاز در نواحی مرکزی و غرب کشور

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه این شرکت اکنون احداث پروژه‌های تأسیسات تقویت فشار گاز نورآباد (شهید سیف‌الاسلامی)، دوراهان (شهیدان هلیسائی) و پل‌کله (شهید شیروانی) را روی خط لوله دهم سراسری در حال اجرا دارد، اظهار کرد: خط دهم سراسری گاز از استان‌های مختلفی می‌گذرد و به سمت نیزار قم امتداد می‌یابد، بنابراین پروژه‌های اجراشده روی این خط می‌توانند نیاز مرکز و غرب کشور را پوشش دهند که راه‌اندازی قریب‌الوقوع تأسیسات تقویت فشار گاز پل‌کله (شهید شیروانی)، قدرت مانور بهره‌بردار را در خط لوله دهم سراسری گاز به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد.

نوشادی افزود: خط لوله دهم سراسری گاز به‌عنوان یک رینگ، پشتیبان تعدادی از خطوط سراسری است و در صورتی ‌که واحدهای تأسیسات گازی موجود در دیگر خطوط سراسری نیز دچار مشکل شوند، واحدهای تأسیسات پل‌کله می‌تواند جایگزین شده و کسری گاز را جبران ‌کند که این قابلیت به‌ویژه در فصول سرد سال بسیار ارزشمند است.

وی همچنین از راه‌اندازی ایستگاه نورآباد (شهید سیف‌الاسلامی) تا پایان امسال خبر داد و گفت: این ایستگاه با ظرفیت انتقال روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب گاز، آرایش ۳+۱ دارد و مدیریت دیسپچینگ برای انتقال پایدار حجم گاز مورد انتظار، حساب ویژه‌ای روی آن باز کرده است.

گازرسانی به صنایع نیروگاهی و فولاد

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در تشریح طرح‌هایی که به‌منظور تقویت شبکه گاز و پایداری آن در ایام دهه فجر افتتاح می‌شوند، به پروژه خط لوله انتقال گاز تقویتی «دیزباد - تربت‌حیدریه» اشاره و بیان کرد: این پروژه به طول ۶۴ کیلومتر در استان خراسان رضوی اجرا شده و افزون بر پایداری جریان انتقال گاز در شمال شرق کشور، گازرسانی به صنایع فولاد تربت‌حیدریه و نیروگاه تولید برق راشد را محقق می‌کند و همسو با برنامه توسعه شهرستان تربت‌حیدریه، نیازهای آتی منطقه را نیز پوشش می‌دهد.

استفاده از سازه ژئوگریدی در پروژه دماوند - امام‌زاده هاشم

نوشادی با بیان اینکه اجرای خط‌ لوله گاز دماوند - امام‌زاده‌هاشم سبب بهره‌مندی اهالی مناطق سردسیر امام‌زاده هاشم و لاریجان از نعمت گاز و جلوگیری از قطع درختان برای تهیه هیزم در این مناطق می‌شود، یادآور شد: این خط به طول ۱۸ کیلومتر از منطقه کوهستانی دماوند - امام‌زاده هاشم می‌گذرد که به‌منظور کاهش حجم خاکبرداری، جلوگیری از تخریب محیط زیست و کاهش هزینه‌های احداث پروژه در قسمتی از مسیر، برای نخستین بار در شرکت ملی گاز ایران از سازه ژئوگریدی برای ساخت مسیر خط‌ لوله استفاده شد.

بهره‌گیری از تکنیک نقشه‌برداری هوایی

وی با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود گاز در استان‌های شمال و شمال شرق کشور در سال‌های گذشته، احداث خط انتقال گاز تقویتی محمدیه قم - پارچین را اقدامی مهم برای تقویت و پایداری گاز این مناطق و همچنین شمال شرق استان تهران توصیف کرد و گفت: در این پروژه برای نخستین‌ بار از پهپاد برای نقشه‌برداری هوایی استفاده شد و به این ترتیب فرآیندی که به‌طور مرسوم ۶ ماه زمان نیاز داشت، در مدت دو هفته تکمیل شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: بهره‌گیری از این روش، اسکن باکیفیت و با وضوح تصویر بسیار بالا از مسیر پروژه و بهترین مسیر برای اجرای پروژه را در اختیار دست‌اندرکاران گذاشت که این تجربه موفق در صورت تسری به دیگر پروژه‌های صنعت گاز، بهبود قابل توجه در زمان، هزینه و کیفیت فرآیند مسیریابی را به ارمغان می‌آورد.

به گفته نوشادی، در بخشی از مسیر پروژه «محمدیه قم - پارچین» و به‌منظور عبور از دریاچه نمک حوض سلطان، برای تحکیم بستر از ترکیب ژئوگرید و ژئوتکستایل استفاده شد که صرفه‌جویی بالایی در بحث مسیرسازی همراه داشت.

وی تأکید کرد: می‌توان با تکیه بر ظرفیت‌های ایجادشده توسط این خط لوله، به کارخانه‌ها و صنایع گازرسانی کرد و بستر شکوفایی و رونق اشتغال و فعالیت‌های صنعتی را در شرق استان تهران و مناطق شمال - شمال شرق کشور فراهم کرد.

گازرسانی به جویم و بنارویه

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه شهرهای «جویم» و «بنارویه» در استان فارس از معدود شهرهایی هستند که تاکنون به شبکه گازرسانی کشور متصل نشده‌اند، توضیح داد: دورافتاده بودن این شهرها سبب برخوردار نشدن این دو شهر از نعمت گاز شد، اما هیچ‌یک از این دلایل، متخصصان صنعت گاز کشور را قانع نکرده و به همین دلیل برنامه‌ریزی منسجمی برای گازرسانی به اهالی این دو شهر در نظر گرفته شده است.

افزایش ظرفیت گاز ورودی به نیروگاه بهبهان

نوشادی همچنین با تأکید بر اینکه با تکمیل پروژه خط انتقال گاز بیدبلند - بهبهان، ظرفیت گاز ورودی به نیروگاه بهبهان افزایش می‌یابد، بیان کرد: این خط لوله با استفاده از یک انشعاب برای نیروگاه، یک انشعاب برای تقویت گازرسانی به شهر بهبهان، یک انشعاب برای کارخانه سیمان، یک انشعاب برای روستای کردستان، یک انشعاب برای روستای آب‌امیری و احداث یک خط دیگر در ادامه خط اولیه، برای تأمین خوراک پتروشیمی گچساران، زمینه اشتغال‌زایی و خدمت به مردم در منطقه بهبهان را فراهم می‌کند.

وی در پایان اظهار کرد: نیروگاه بهبهان اکنون از خط لوله قدیمی بیدبلند - شیراز تغذیه می‌شود که با توجه به ظرفیت و فرسودگی این خط، توسعه و افزایش ظرفیت گاز ورودی نیروگاه بهبهان از طریق راه‌اندازی این خط لوله محقق خواهد شد و این مهم، سبب افزایش برق تولیدی نیروگاه و سرانجام توسعه صنایع پایین‌دستی در منطقه می‌شود.